دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
«مونودراما» برای دیدن، اندیشیدن و معناسازی در حضور تماشاگر است

مصطفی مختاباد در مراسم رونمایی از دفاتر سوم و چهارم «مونودراما» مطرح کرد: تئاتر در ذات خود پدیده‌ای بینارشته‌ای و هنری با ساختاری اشتراکی است که در تعامل با مخاطب و جامعه شکل می‌گیرد و معنا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا انتشارات نظام‌الملک با همکاری مجموعه تئاتر شهر، مراسم رونمایی از دفاتر سوم و چهارم «مونودراما» که نمایش‌نامه‌های آن از طریق فراخوانی عمومی گزینش و منتشر شده در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار کرد.

این مراسم که در حضور گروه نویسندگان این ۲ اثرو جمع کثیری از علاقه‌مندان برگزار شد، میزبان اساتید تئاتر همچون مصطفی مختاباد، عطاالله کوپال، کاظم نظری، صدرالدین زاهد و همچنین برخی مسئولین نمایش کشور ازجمله اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، حسن جودکی سرپرست مجموعه‌ی تئاتر شهر و سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی معاونت هنری بود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی به‌عنوان پدر تئاتر دانشگاهی ایران نیز در این مراسم حضور داشته باشند و پیرامون تئاتر علمی به‌خصوص در رابطه با مونودرام سخنرانی داشته باشند، اما به‌سبب بیماری، در جلسه حاضر نبود و جلسه بدون حضور وی برگزار شد.

«مونودراما» برای دیدن، اندیشیدن و معناسازی در حضور تماشاگر است

در ابتدا داریوش نصیری از نویسندگان مجموعه «مونودراما» و مجری برنامه، از شهرزاد آذرپور مدیر انتشارات نظام‌الملک دعوت به‌عمل آورد تا پیرامون چاپ و انتشار این مجموعه نمایش‌نامه‌ها نکاتی بگوید.

آذرپور ضمن بیان برخی دشواری‌ها و وضعیت نامطلوب صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران به‌خصوص در بخش خصوصی، از مسئولان مربوطه و اصحاب فرهنگ و هنر خواست تا در حد توان از فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی حمایت کنند.

سپس خلیل اسماعیلی دبیر و ویراستار این مجموعه‌ها گزارشی از روند شکل‌گیری این فراخوان، میزان مشارکت و معیار انتخاب آثار ارائه کرد و از اساتید حاضر در جلسه درخواست کرد تا ضمن پرداختن به نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی «مونودرام»، در رابطه با رسالت نویسندگان و آسیب‌شناسی وضعیت نمایشی کشور، به‌خصوص در حوزه نمایش‌نامه‌نویسی نیز با توجه به محدودیت‌های زمانی جلسه، دانش و تجربیات‌شان را در اختیار حاضران بگذارند.

بعد از پخش تیزر معرفی گروه نویسندگان و سوابق آن‌ها، دکتر آرام محضری از نویسندگان مجموعه‌ی مونودراما، بخش‌هایی از نمایش‌نامه‌ی خود با عنوان «صید ماهی بزرگ در کمد خالی» که در دفتر سوم منتشر شده را قرائت کرد.

سپس از مصطفی مختاباد که پیرامون مونودرام (ویژگی‌ها، ضروریات، تاریخچه و تبارشناسی مونودرام در ایران و جهان) مقدمه‌ای بر این دو دفتر نوشته‌است؛ دعوت شد تا در رابطه با مونودرام برای حاضران سخنرانی کند.

وی ضمن پرداختن به تبارشناسی نمایش‌های مونودرام در ایران و جهان، در رابطه با پرسش مطرح شده از سوی دبیر مجموعه عنوان کرد: رسالت یک امر فردی نیست، بلکه امری جمعی است و جریان‌سازی فرهنگی نیازمند مشارکت جمعی است. هنرمند و مشخصاً نویسنده خلاق باید بتواند بر این جریان‌سازی فرهنگی تأثیر بگذارد و بستر توسعه و باروری فرهنگی جامعه را فراهم کند. تئاتر و ادبیات نمایشی این پتانسیل را دارد که جریان‌ساز باشد و به رشد و شکوفایی جامعه کمک کند؛ چرا که تئاتر در ذات خود پدیده‌ای بینارشته‌ای و هنری با ساختاری اشتراکی است که در تعامل با مخاطب و جامعه شکل می‌گیرد و معنا می‌یابد. تئاتر به‌معنای دیدن، اندیشیدن و معناسازی در حضور تماشاگر است.

در ادامه، شهرام احمدزاده نویسنده نمایش‌نامه «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» که در دفتر سوم این مجموعه‌ها منتشر شده، بخش‌هایی از این نمایش‌نامه را برای حاضران خوانش کرد.

سپس از عطاالله کوپال که سال‌ها در تربیت و پرورش نمایش‌نامه‌نویسان ایرانی نقش به‌سزایی داشته، برای ایراد سخنرانی دعوت به‌عمل آمد.

وی نیز ضمن صحبت در رابطه با تئاتر و مونودرام و پرداختن به تفاوت‌های اساسی مونولوگ و مونودرام، اشاره‌ای هم به پرسش مطرح شده در مورد رسالت هنرمند و مشخصاً نمایش‌نامه نویس کرد و گفت: اگر قرار باشد تئاتر رسالتی را بر عهده بگیرد، غالباً به تئاتر وظیفه‌ی باروری محول می‌شود. تئاتر باید بیاموزاند. تئاتر باید به حرکت درآورد؛ اما در عین حال باید از تئاتر انتظار داشت که در درجه‌ی اول سرگرم کند؛ و اگر در درجه‌ی اول سرگرم نکند، خسته می‌کند.

در ادامه‌ی برنامه، سعید قاسمی از دیگر نمایش‌نامه‌نویسان این مجموعه، بخشی از نمایش‌نامه‌ی خود «برای آنا» که در دفتر چهارم مونودراما منتشر شده را قرائت کرد.

کاظم نظری رئیس دپارتمان دانشگاه سوره تهران و مدیرکل سابق هنرهای نمایشی نیز دقایقی در رابطه با آسیب‌شناسی تئاتر ایران به‌خصوص اقتصاد ضعیف تئاتر در ایران صحبت کرد و گفت: ما تا زمانی که تشکل نشویم و سازمانی مستقل با عنوان سازمان تئاتر در کشور شکل نگیرد، تئاتر ما مهجور و ضعیف خواهد ماند. هنرمندان و اصحاب رسانه باید این مطالبه را داشته باشند که تئاتر مستقل شود و ردیف بودجه‌ی مختص خود را داشته باشد.

درنهایت این برنامه با رونمایی از دفاتر سوم و چهارم «مونودراما» و تقدیر از گروه نویسندگان به پایان رسید.

«مونودراما» برای دیدن، اندیشیدن و معناسازی در حضور تماشاگر است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها