به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، حجتالاسلام عسگر دیرباز، شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت «روز جهانی آذریهای مسلمان» که در مسجد سردار ارومیه برگزار شد، افزود: از نظر قرآن و اهل بیت میتوان به تاریخ نگاه کرده و آن را با دیدگاههای دیگران مقایسه کرده و از اصل نظریه اسلام دفاع کرد.
وی ادامه داد: در غرب هگل در مورد فلسفه تاریخ مطلب نوشته و این دیدگاه متاثر از اوضاع و احوال خود و مطالبی که در آن برهه مطرح شده است میباشد و این تحلیل تاریخ در کشورهای اسلامی هم مطرح شده و اندیشمندان اسلامی در کشورهای اسلامی از جمله ایران در رابطه با تاریخ قلم زدهاند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از نظر قرآن و اسلام اگر به فلسفه تاریخ نگاه کنیم نمیتوانیم شخصیت های الهی از جمله انبیای الهی را انکار کنیم که در زندگی بشر در ابعاد مختلف تاثیرگذار بودند. ازطرف دیگر اینکه تاریخ بشر به کدام سمت حرکت میکند در زمان هگل با توجه به اوضاع خود نظریه پیشرفت مطرح شده بود و این مورد از نظر موجب کلی تائید ما نیست اینگونه نیست که بشر در همه ابعاد زندگی خود رو به پیشرفت باشند و آموزههای دینی نسبت به آینده بشریت خوشبین است و نشانه آن هم اعتقاد به ظهور و منجی است.
وی در ادامه گفت: منهای آیات قرآن اگر انسان را بررسی کنیم یک سری ویژگیهایی در همه تاریخ بشر مشترک است که مهمترین آنها می توان به فطری بودن دین و دیانت اشاره کرد.
حجتالاسلام دیرباز با بیان اینکه دین یک امر فطری است و بشر با همه فشارها از این فطرت دست برنمیدارد، افزود: حاکمیت مارکسیستی حدود ۷۰ سال در شوروی حاکم بود و بعد از فروپاشی شوروی عواطف فطری انسانی به دین موجب شده در جمهوری آذربایجان، عدهای از مردم به سمت ایران به عنوان اینکه جمهوری اسلامی پس از انقلاب پرچم دین را بلند کرده است، سرازیر شده و به ایران پناه بیاورند و این نشان میدهد علی رغم همه تبلیغات مارکسیستی، دین به عنوان یک امر بشری در دل مردم وجود داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم مرزهای کشورهای دنیا تثبیت و حقوقهای بینالمللی تصویب شد، افزود: جمهوری اسلامی علی رغم اینکه برخی قوانین بینالمللی و حقوقی بشر موجود در دنیا را عادلانه نمیداند اما به آن ملتزم است و این بخاطر جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا و منطقه است و در اوایل جنگ تحمیلی که استکبار جهانی از دشمنان ایران حمایت میکردند، جوانان کشور از کشور دفاع کردند و این نشان میدهد جمهوری اسلامی به مرزبندیها ملتزم است و بدان احترام قائل است.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر در استانهای آذری زبان ایران جلسات هویت آذری مطرح میشود به معنی تهدید مرزهای دیگر کشورها نیست بلکه به معنای همفکری و مشارکت فکری در مورد هویت آذری زبانهای دنیاست و آن هویت اصل اسلام است.
وی ادامه داد: هویتها اگر درست طرح و تبیین شود موجب همگرایی و انسجام بیشتر میشود و ما به زبان آذری خودمان افتخار میکنیم و این جلسات برای ارتقا و حفظ این هویت است تا روی مباحثی که موجب تقویت وحدت و اتحاد میشود مباحثی طرح و مورد بحث قرار میگیرد.
حجتالاسلام دیرباز بیان کرد: در استان آذربایجانغربی با توجه به وضعیت جغرافیایی آن و هممرزی با برخی کشورهای همسایه، این همایش لازم و ضروری است که بیان کنیم، آذری زبانهای مسلمان زمانی که به ایران آمدید نشان دادید که دینمداری و هویت دینی مهمترین عامل برای وحدت آذری زبانان است و آنچیزی که دو ملت ایران و آذربایجان را به هم نزدیک میکند دین مشترک است و این مرزهای جغرافیایی موجب از بین رفتن این هویت دینی نمیشود.
امروز رسالت ملی و دینی ما تبیین وقایع تاریخ قفقاز بدون تحریف است
مصطفی قلیزاده علیار، محقق وپژوهشگر حوزه قفقاز اظهار کرد: دانشمند بزرگ علامه «میرجلالالدین محدث اُرموی» از نوابغ معاصر بود و مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفته است، در واقع رهبر انقلاب با نقل خاطرات خود از این عالم صاحب نظر و ادیب، مقام شامخ علمی این چهره نورانی را به مردم معرفی کردند.
وی افزود: ما از تاریخ غافل هستیم و جنگ چالدران یک حماسه بود و حماسهاش این بود که صفویه با دستان خالی از ایران دفاع کرد و اما جریان صهیونیستی حاکم بر ترکیه اجازه نمیدهد شکست عثمانی از شاه عباس صفوی در ارومیه با ۱۰۰ هزار لشکر، برای مردم تبیین شود و این افتخار ایران بود و باید روی آن قلمزنیها و کارهای علمی و هنری و مستندسازی شود.
محقق حوزه قفقاز بیان کرد: سرزمین قفقاز جنوبی و ممالک فعلی در آن، زمانی بخشی از ایران بزرگ بود و در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی قرار داشت و البته هنوز هم قلب مردم این خطه با ایران و اسلام است.
وی گفت: در طول تاریخ واژه «آذربایجان» به این سوی ارس اطلاق شده است و آن سوی ارس را «آران» مینامیدند و عدهای تجزیه طلب با پشتیبانی امپراطوری عثمانی در سال ۱۹۱۸ آران را از ایران جدا کردند نامش آذربایجان گذاشتند با هدف اینکه آذربایجان را در آینده از ایران جدا کنند، که شیخ محمد خیابانی در همان زمان در تبریز به این مسئله اعتراض کرد.
قلیزاده علیار بیان کرد: در زمان رضا شاه ۱۵ کیلومتر را به ترکیه دادند که این اقدام ضد ایرانی، بر اساس تحلیل تاریخ و آینده نگری ترکها انجام گرفت و چون ارکان حکومت پهلوی دارای شعور و تحلیل سیاسی نبود این خطه را داد دست ترکیه، که امروز به یک بحران تبدیل شده است و متاسفانه جامعه نخبگانی و رسانه ای و دانشگاهی و حوزوی ما روی این مسائل به پژوهش و تحلیل و تبیین نمیپردازند.
وی گفت: از ۱۹۷۰ به بعد در شوروی نام اصیل و تاریخی آذربایجان را که در ایران بود «آذربایجان جنوبی» نهادند و آن سوی ارس را که آران بود «آذربایجان شمالی» نامیدند با این ایده که در آینده ذهن ها را برای تصرف خاک ایران آماده کنند.
محقق حوزه قفقاز بیان کرد: تا قرن هشتم هجری اثر و کتاب و کتیبه ای به نام مردم و نژاد و زبان ترک در ایران نداشتیم و آذری بودند سند این ادعا کتاب «سفینه تبریز» است که در سال ۷۲۱ در تبریز تالیف شده است.
وی افزود: بعد از فروپاشی شوروی که حضور ایران در جمهوری آذربایجان قوی و برادرانه بود حتی در جنگ اول قره باغ نیروهای ایران در مقابل اشغالگری ارمنستان، از خاک آذربایجان دفاع میکردند، نقشه ترکیه و رژیم صهیونیستی این بود که حضور ایران را در باکو و نخجوان کاهش دهند و از جمهوری آذربایجان خارج کنند، در ایران هم عدهای به دلیل عدم تحلیل درست، آذربایجان مسلمان و همسایه همکیش و همزبانمان را دو دستی تقدیم یهود و عثمانیها کردند و امروز باید با صدای بلند فریاد بزنیم که همه قفقاز و حتی تا دیاربکر ترکیه به لحاظ تاریخی مال ایران است و مردم این مناطق دل در گرو اسلام و ایران دارند و این حقایق و وقایع هنوز هم در کتیبهها، هنرهای دستی، ادبیات، موسیقی و آداب و رسم مردمی این سرزمین ایرانی کهن به وضوح مشاهده میشود.
قلیزادهعلیار بیان کرد: در ۱۹ ژانویه ۱۳۶۸ مردم آذربایجان با در دست داشتن عکس امام و با صدای الله اکبر خود را به ارس زده و به ایران پناه میآورند و ما باید آن روز را در همان زمان به نماد تبدیل میکردیم که متاسفانه غافل بودیم و نکردیم. اما در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۰ در باکو مراسمی تحت عنوان «کنگره آذربایجانیهای جهان» با طراحی صهیونیستها برپا کردند و هر چه آدم مسئله دار و ضد ایران و آذری فراری از ایران بودند به آن کنگره دعوت کردند و هدف آن جلسه ایجاد تفرقه بین ملت ایران و آذربایجان بود.
وی در پایان با قرائت شعر قفقاز استاد شهریار، گفت: امروز رسالت ملی و دینی ما آن است که وقایع تاریخ قفقاز بدون تحریف و گریم، بازخوانی و بازشناسی و به جامعه مخصوصاً جامعه فرهنگی و هنری و رسانهای، تبیین نماییم که در این عرصه نیز، وظیفه سازمانها و دستگاههای فرهنگی و علمی و هنری، بسیار سنگین است.
به گزارش ایبنا؛ در پایان علی حبیبی، شاعر انقلابی و ارومیهای قطعه شعری را در این راستا تقدیم کرد.
بسم الله الر حمن الر حیم
حیدر آدیلان جان تاپیر آذری
ساقی کوثردن آلیر ساغری
بی دینلره کسگین اولوب خنجری
تاریخده وار کیم اولماسا باوری
آذربایجان حیدری دور حیدری
ای قفقازیم ای غیرتین قالاسی
ای ایرانین آیری دوشن بالاسی
ای قلبینده حسینین کربلاسی
شیرین اولار بو هجرانین آخری
آذربایجان حیدری دور حیدری
آذرینین هر یان اولاً اولکه سی
قفقازینان نخجوان اورمیه سی
تبریز تهران اردبیل تک خیمه سی
حیدر اولوب دیل لرینن ازبری
آذربایجان حیدری دور حیدری
سلام اولسون عبدالغنی شهیده
حاج علیِ اکرام کیمین ایگیده
ایرَوانلی فاضل، حسین جاویده
عشق علیله باغلانیب گوزلری
آذربایجان حیدری دی حیدری
هر نه مظلوم پناه گتدی ایرانا
شاه اسماعیل قیترمدی بیر دانا
سلطان سلیم اوزون ووردی هریانا
سسلنیبدی قیزیل باشلار رهبری
آذربایجان حیدر دور حیدری
سلطان سلیم آتا، قارداش قاتلی
قابیل کیمین اولدوردی چوخ هابیلی
آند ایشمیشدی ایران اولاً منزلی
سسلنیبدی صفوینین لشکری
آذربایجان حیدر دور حیدری
شاه اسماعیل احسن اول فرهنگیوه
شرافتلن وارد اولدون جنگیوه
قوربان اولوم دیلینده آهنگیوه
بو ذکریلن یارادمیسان محشری
آذربایجان حیدری دور حیدری
چالدیراندا ایلدیریملار شاخیبدی
قیزیل باشین قیزبل قانی آخیبدی
یر گوی دوروب شرافته باخیبدی
سسلندی حتی دشمنینده اکثری
آذربایجان حیدری دور حیدری
الاندا وار آذرینین وحدتی وحدتینین
واردی بتر علتی دیلینده
واردی حیدرین صحبتی
زر قیمتین فقط بولر زرگری
آذربایجان حیدری دور حیدری
اما او کی ایمانی یوخ هیش زادا
گوله گوله هر نه نی وردی بادا
اسرائیلیان باشی بیر توربادا
قدافینن صدام اولار آخری
آذربایجان حیدر دور حیدری
ای بیر اللی آچان در خیبری
فضیلتده قالین اولان دفتری
ای قوتاران اولومنن پیغمبری
الله اوینده آچیلان گوزلری
مومنلرین امیریلن سروری
زر قدرینی فقط بولر زرگری
آذربایجان حیدری دور حیدری
نظر شما