دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
چاپ نوزدهم «آغاز تا پایان؛ سال‌نمای تحلیلی جنگ» منتشر شد

کتاب «آغاز تا پایان؛ سال‌نمای تحلیلی جنگ» تالیف محمد درودیان به بررسی و تجزیه و تحلیل وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم نظامی عراق تا آتش‌بس می‌پردازد به چاپ نوزدهم رسید.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «آغاز تا پایان؛ سال‌نمای تحلیلی جنگ»، سیری در جنگ ایران و عراق - جلد ششم: آغاز تا پایان (سال‌نمای تحلیلی) بررسی وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم عراق تا آتش‌بس، تالیف محمد درودیان که به بررسی و تجزیه و تحلیل وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم نظامی عراق تا آتش‌بس می‌پردازد در انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ نوزدهم رسید.


اگرچه این کتاب در تقسیم‌بندی آثار مرکز مطالعات ششمین جلد از مجموعه سیری در جنگ ایران و عراق محسوب شده، اما کتابی است مستقل که کل دوران جنگ، از زمینه‌سازی هجوم ارتش عراق تا آتش‌بس را شامل می‌شود و هرچند توجه علاقه‌مندانِ مطالعه وقایع جنگ به آثار این مرکز بیشتر به دلیل دقت، سندیت و محتوای مفید آن است ولی توجه افزون‌تر به کتاب آغاز تا پایان به دلیل جامعیت و در عین حال اختصار آن است. مجموعه سیری در جنگ ایران و عراق عهده‌دار توضیح، بررسی و تجزیه و تحلیل رخدادهای سیاسی نظامی جنگ هشت ساله است.

جلد ششم از مجموعه سیری در جنگ ایران و عراق است با عنوان بررسی وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم عراق تا آتش بس، فضای کلی تاریخ سیاسی نظامی هشت سال جنگ را مورد بررسی قرار داده است. مجموعه «سیری در جنگ ایران و عراق» شامل سال‌نمای تحلیلی وقایع جنگ است که طی آن، وقایع سیاسی نظامی مهم جنگ از زمینه‌سازی‌های تهاجم عراق تا آتش بس، به شکلی کلی و اجمالی مرور و تحلیل می‌شود. کتاب در ۹ فصل، به ترتیب زمانی تنظیم شده است. فصل اول نگاهی به زمینه‌های تهاجم و هشت فصل بعدی، هر یک به بررسی وقایع مربوط به یک سال جنگ اختصاص یافته است.

در بخش ضمیمه، فهرست راهنمای موضوعی مطالب آمده است. همچنین نقشه‌هایی حاوی اطلاعات مربوط به عملیات سال‌های هشتگانه در لابه‌لای مطالب چاپ شده است. ضمناً هر یک از فصل‌ها براساس وقایع نظامی سیاسی هر سال و با این مختصات فراهم آمده است؛ سال اول؛ تجاوز و اشغال، سال دوم؛ آزادسازی مناطق شمالی و تداوم جنگ، سال سوم؛ بن‌بست و توقف، سال چهارم؛ تشدید فشار به ایران، سال پنجم؛ گسترش جنگ، سال ششم؛ تغییر توازن به سود ایران، سال هفتم؛ تثبیت توازن به سود ایران، سال هشتم؛ پایان جنگ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها