شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
بهره‌مندی از ظرفیت طرفداران کمیک ایرانی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

غرفه انتشارات کمیکا علاوه‌بر خلاقیت در عرضه واقعیت افزوده برای کتاب‌های خود، از نیروهای جوان و کتابخوان نیز که عضو باشگاه قهرمانان کمیکا بودند در غرفه کمیکا در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب بهره برد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: انتشارات کمیکا یکی از غرفه‌های خلاق حاضر در سالن کودک و نوجوان شمالی نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ بود. مدیرمسئول غرفه کمیکا این مجموعه را این‌گونه به مخاطبان معرفی کرد: «اینجا سرزمین افسانه‌های روشن و رؤیاهای بزرگ است. جایی که قهرمان‌ها فقط یک شخصیت داستانی نیستند. کمیکا جمعی از هنرمندان، نویسندگان و متخصصان نشر کودک و نوجوان است. ما از سال ۱۳۹۵ شروع کردیم به تحقق آرزوی بزرگ‌مان یعنی خلق جهانِ سرگرمی‌های کاراکترمحور با شخصیت‌هایی شگفت‌انگیز برای کودکان و نوجوانان. خواستیم دنیایی برای بچه‌های ایرانی بسازیم که در آن یاد بگیرند مقابل سختی‌ها و مشکلات مبارزه کنند.».


اولین خلاقیت این مجموعه که آن را از دیگر کتاب‌های حاضر در سالن متمایز می‌کرد، ویژگی واقعیت افزوده برای کتاب‌های این انتشارات بود. مسئول غرفه این انتشارات درخصوص این ویژگی بیان کرد: «اپلیکیشن کمیکا، یک اپلیکیشن واقعیت افزوده است و می‌توان آن را از کافه‌بازار دریافت کرد. تمامی جلدهای کتاب‌های ما می‌تواند به صورت متحرک دربیاید؛ هنگامی که تصویر جلد کتاب را با دوربین گوشی در این اپلیکیشن اسکن می‌کنید تصویر جلد کتاب را به صورت متحرک نمایش می‌دهد. همچنین ما امکانی را تعبیه کرده‌ایم که کتابخوانی را برای کودکانی که نمی‌توانند کتاب بخوانند تسهیل کنیم. برای این امر با یکی از استودیوهای مطرح کشور به نام سورن استودیو، کل کتاب را تبدیل به انیمیشن کرده‌ایم و حالا هر کسی که قصه را تهیه و در دست داشته باشد می‌تواند با اسکن‌کردن صفحه اول کتاب به صورت موشن کمیک با دوبله و انیمیت، داستان آن کتاب را در این اپلیکیشن ببیند. نمونه این انیمیشن‌ها را روی مانیتوری که در غرفه داشتیم هر روز پخش کردیم و توجه کودکان و نوجوانان زیادی به این انیمیشن‌ها جلب شد. نکته مهم این موضوع این است که نوشته‌های کتاب در انیمیشن کتاب نیز وجود دارد؛ زیرا برای ما مهم است که بچه‌ها بخوانند و جلو بروند نه اینکه صرفاً انیمیشن ببینند و جلو بروند. این ویژگی برای بچه‌هایی که سن پایین‌تری دارند یا با انیمیشن بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند مناسب است. همانطور که می‌دانید کمیک پله اول کتابخوان‌شدن و تقویت خلاقیت است و ما با انجام این کار سعی کردیم این روند را تسهیل‌تر کنیم.».

بهره‌مندی از ظرفیت طرفداران کمیک ایرانی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

خلاقیت دیگر این مجموعه، استفاده از نیروهای جوان و کتابخوان در غرفه انتشارات در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب بود. مسئول غرفه در این‌باره نیز بیان کرد: «ایده (باشگاه قهرمانان کمیکا) در نمایشگاه کتاب پارسال به ذهن ما رسید و با یک فرم ساده شروع شد؛ فرمی که بچه‌ها روی آن اسم‌ها و علایق‌شان را نوشتند و ما کسانی را که در نمایشگاه برایمان یادداشت گذاشته بودند عضو باشگاه کردیم و در طول سال هم بچه‌هایی را که خیلی پیگیر این کتاب‌ها و کمیک‌ها بودند آرام‌آرام به این گروه اضافه کردیم. ما کتاب‌های جدیدی را که تولید می‌کردیم در این گروه می‌گذاشتیم و از بچه‌ها بازخورد دریافت می‌کردیم. ویژگی کمیک این است که وقتی بازخوردی از مخاطب می‌گیرد خودش را به‌روز می‌کند؛ برای مثال جلد شماره ۱ «ایلیا» با جلد شماره ۱۹ آن بسیار متفاوت است؛ بنابراین این باشگاه در زمینه غنای محتوا خیلی به ما کمک کرد. از طرفی بچه‌هایی که در باشگاه قهرمانان عضو هستند بچه‌هایی‌اند که از ابتدا با «ایلیا» انس گرفته‌اند یعنی الان همه شماره‌های «ایلیا» را خوانده‌اند و همه داستان‌های ما را دنبال می‌کنند. این‌بار به دنبال این تجربه بودیم که بچه‌ها بیایند و در غرفه کمیکا در نمایشگاه نیز حضور داشته باشند و این موقعیت را تجربه کنند.».

او افزود: «حضور بچه‌های باشگاه در نمایشگاه کمک خیلی بزرگی به ما کرد و تجربه خیلی مهمی هم به آن‌ها اضافه کرد. کمکی که به ما کرد این بود که مخاطب آنچه را که برایش جذاب و مهم بود از زبان خود بچه‌ها می‌شنید و این به شناخته‌شدن ایلیا و شخصیت‌های جدیدمان خیلی کمک کرد. بچه‌ها هم تجربه جالبی از حضور در نمایشگاه پیدا کردند و وقتی پس از چند ساعتی که مهمان ما بودند از اینجا می‌رفتند، در گروه پیام می‌گذاشتند و از خاطرات خوب‌شان از نمایشگاه صحبت می‌کردند. خاطرات و تجربیاتی به این شکل در کودکی و نوجوانی برای همه ما ماندگار خواهد شد.».

بهره‌مندی از ظرفیت طرفداران کمیک ایرانی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

به سراغ ریحانه‌زهرا آقااحمدی یکی از اعضای باشگاه قهرمانان کمیکا که در غرفه حضور داشت رفتم. او که ۱۴ ساله و کلاس هشتم است درباره تجربه حضورش در غرفه انتشارات کمیکا در نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: «در سال‌های گذشته برای اولین‌بار داستان «ایلیا» را در تلویزیون دیدم، داستان جالبی داشت و از آن خوشم آمد؛ به این دلیل در نمایشگاه سال ۱۴۰۰ یک بسته از این داستان را خریداری کردم. از آن زمان این کتاب‌ها را دنبال می‌کردم تا به جلد شماره ۱۹ «ایلیا» رسیدم و در باشگاه قهرمانان کمیکا عضو شدم و درنهایت به عنوان کارآموز در غرفه انتشارات کمیکا حضور پیدا کردم.».

او در ادامه گفت: «به عقیده من دنبال‌کردن کمیک‌های ایرانی جذابیت بیشتری از کمیک‌های خارجی برای ما بچه‌های ایران داردغ زیرا شخصیت‌هایش برایمان واقعی‌تر و به ما نزدیک‌تر است. یکی از ویژگی‌هایی که من را به کمیک‌های انتشارات کمیکا علاقه‌مند کرد این بود که این داستان‌ها شروع جذابی داشت. همچنین آن قسمت از حضور در نمایشگاه برای من جالب و جذاب بود که من آن چیزی را که به آن علاقه داشتم و خوانده‌ام داشتم برای دیگر هم‌سن‌وسالانم تعریف می‌کردم و آن‌ها را برای انتخاب راهنمایی می‌کردم. آموختن آنچه را که خودم خواندم و یاد گرفتم به دیگران برای من لذت‌بخش است. کسانی نیز که به غرفه می‌آمدند از این اتفاق استقبال می‌کردند و معمولاً به صحبت‌های من به عنوان خواننده کتاب اعتماد می‌کردند و بعد از معرفی من متقاعد می‌شدند که این کتاب‌ها را بخرند.».

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پارسا غلامی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    من تو جلد شانزدهم هستم و کنیم مورد علاقه من بین این کمیک ها و مانگا ها که خوانده ام ایلا است و من حتی امضای خود را به آرم ایلیا تغییر دادم البته اگر فرصتی پیش بیاید در تابستان ادامه کتاب را خریداری می کنم من دو ماه بعد از انتشار این کتاب و حتی قبل از تبلیغ در تلویزیون این کمیک را دنبال کرده ام ولی به علت سرعت کم در انتشار بعد از نمایشگاه نوشت افزار که جلد شانزدهم آن را خریداری کردم این کتاب از یادم رفته بود
  • زهرا متقی نیا IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    من عاشق کتاب های کمیک ایلیا هستم
  • فرهاد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    به عنوان یک طراح و نقاش که با صنعت و هنر کمیک ، پی نما یا در واقع همان داستان های مصور آشنا هستم باید بگویم کیفیت مجموعه داستانهای مصور ایلیا بسیار بالا است چه از نظر داستان چه از نظر طراحی و اجرای هنرمندانه ....و باید این صنعت هنر بیشتر مورد توجه و حمایت قرار بگیرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط