شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
منتقد سینما و تمرکز بر مطالعات بینارشته‌ای

محمدرضا مقدسیان گفت: امروزه هر فرد با تخصص خود دست به تولید اثر می‌زند و مطالعه تخصصی او نیز در این بخش متمرکز است. اما در این برهه زمانی، ما نمی‌توانیم با مطالعه تک‌بعدی پیش برویم.

محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ابینا) پیشنهاد داد: من عنوان مشخصی اعلام نمی‌کنم؛ زیرا به نظر من باید دست مخاطب را باز گذاشت. اما چند حوزه وجود دارد که به تازگی برای من مسئله شده است، یکی از این حوزه‌ها «مطالعات بینارشته‌ای» است.

وی افزود: امروزه هر فرد با تخصص خود دست به تولید اثر می‌زند و مطالعه تخصصی او نیز در این بخش متمرکز است. اما در این برهه زمانی، ما نمی‌توانیم با مطالعه تک‌بعدی پیش برویم. در دوره‌ای که رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های تصویری، تصمیم‌سازی می‌کنند، جهان‌سازی می‌کنند، تجربه شناختی انسان‌ها را می‌سازند، آینده را رقم می‌زنند و قدرتمندترین ابزار برای شکل دادن به تفکرات بشر است، دیگر نمی‌توانیم به سینما به مثابه یک سرگرمی صرف نگاه کنیم.

مقدسیان در ادامه گفت: ما در کنار سینما، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی را داریم و دنیا با استفاده از تصویر با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند. ما امروزه باید مطالعاتی در حوزه «سینما و فلسفه»، «سینما و جامعه‌شناسی»، «سینما و روان‌شناسی»، «هنر و زیبایی‌شناسی»، «هنر و جامعه‌شناسی»، «هنر و روانشناسی» و «هنر و فلسفه» را در برنامه خود قرار دهیم.

او در پایان تصریح کرد: به نظر من از دل نگاه بینارشته‌ای، نگاه ما وسیع‌تر می‌شود. در حوزه کاری خود نیز اثری عمیق‌تر تولید خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها