یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
«پیاده‌رو کتاب» داشته باشیم

مدیر انتشارات فصل پنجم با بیان اینکه همه فعالیت‌های کتاب‌محور به نمایشگاه و هفته کتاب محدود شده، پیشنهاد کرد، یک فضای هزار متری را پیاده‌رو کتاب کنیم تا هر کسی هر کتابی برای فروش دارد را بیاورد آنجا عرضه کند.

پرویز بیگی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نقش موثر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار نمایشگاه کتاب تهران برای گردش بیشتر کتاب در جامعه و دسترسی افراد بیشتری از کشور به کتاب، گفت: بخش مجازی نمایشگاه، هربار گسترده‌تر و موثرتر می‌شود؛ بنابراین هرچند می‌دانم کار سختی است اما اگر شرایطی فراهم و بخش مجازی نمایشگاه کتاب سالی دو بار یعنی، یک‌بار همزمان با نمایشگاه کتاب حضوری و یک‌بار هم در آبان‌ماه برگزار می‌شد، مطمئناً شرایط بهتری برای حوزه نشر و کتاب اتفاق می‌افتاد.

مدیر انتشارات فصل پنجم در بیان دلیل این پیشنهاد خود عنوان کرد: درحال حاضر تورم آنقدر زیاد است که مخاطب نمی‌تواند خود را با قیمت اردیبهشت‌ماه وفق دهد اما وقتی دو بار در سال نمایشگاه داشته باشیم، مخاطب خود را با تورم آبان‌ماه تطبیق داده و راحت‌تر می‌تواند قیمت‌ها را بپذیرد. همین نبود تطبیق موجب می‌شود بازار نشر مانند همه بازارها آسیب ببیند اما اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه مجازی را در آبان‌ماه هم برگزار کند، فکر می‌کنم اتفاقات بهتری را شاهد باشیم.

بیگی ادامه داد: اگر نمایشگاه مجازی در آبان‌ماه هم برگزار می‌شد، با مخاطبی روبه‌رو بودیم که هزینه‌ها و تورم را در سایر اقلام می‌دید، با کتاب مقایسه می‌کرد و آن زمان با رغبت بیشتری کتاب می‌خرید. درحالی که وقتی مخاطب، سالی یک‌بار در نمایشگاه با قیمت کتاب‌ها مواجه می‌شود فکر می‌کند قیمت کتاب بیشتر از سایر کالاها اضافه شده یا ناگهانی گران شده است.

مدیر انتشارات فصل پنجم ابتکار حضور کتابفروشی‌ها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای توسعه گردش کتاب را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اساساً هر حرکتی که برای ارتباط مردم با کتاب انجام شود، پسندیده، شایسته و بایسته است؛ اینجا این حرکت حضور کتابفروش‌ها در نمایشگاه مجازی است اما نمونه‌هایی در برخی کشورها داریم که یک روز مشخص اعلام می‌کنند هرکسی کتابی برای عرضه دارد، بیاورد و یک پیاده‌رو کتاب بعضاً ۶ کیلومتری از کتاب ایجاد می‌شود و به تبع آن ارتباط خوبی بین مردم و کتاب و کتابفروش شکل می‌گیرد.

فعالیت‌های کتاب‌محور به نمایشگاه و هفته کتاب محدود است

بیگی با تاکید بر اینکه هر حرکت و اتفاقی از طرف هر جایی هم باشد که بتواند مردم را بیشتر با کتاب مانوس و عجین کند، حرکت ارزشمندی است، تصریح کرد: بدیهی است اگر این حرکت از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -با سازوکار و اطلاعات و تجربیاتی که دارند- باشد، بهتر می‌توان این کار را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه همه فعالیت‌های کتاب‌محور به نمایشگاه و هفته کتاب محدود شده است، افزود: پیشنهاد می‌کنم، یک فضای هزار متری را پیاده‌رو کتاب کنیم و مثلاً هر دو ماه یک‌بار، هر کسی هر کتابی برای فروش دارد را بیاورد آنجا عرضه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها