جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
کتاب‌های کودک باعث می‌شوند بزرگسالان نگاهی جدید به دنیای خود داشته باشند

هستی حسینی گفت: کتاب کودک صرفاً برای گروه سنی کودک نیست و اتفاقاً در خیلی از موارد، باعث می‌شود که ما نگاهی جدید به خودمان، دنیای اطراف‌مان و آدم‌های بیرون از دنیای خود داشته باشیم.

هستی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد اینکه چقدر مطالعه آزاد در زمینه کودک و نوجوان جدا از فضای فعالیت در انتشارات کودک و نوجوان دارد؟ گفت: از آنجایی که مادر من کارمند کتابخانه ملی و در حال حاضر بازنشسته هستند، من از کودکی شانس این را داشتم که در فضای کتابخانه باشم و از کودکی کتاب کودک زیادی بخوانم. در حال حاضر نیز در انتشارات کودک کار می‌کنم و به کتابخوانی علاقه دارم و در کنار مطالعات تخصصی خودم با کتاب بزرگسال، بدون اجبار کاری نیز کتاب کودک می‌خوانم.

مسئول تولید محتوا در انتشارات مهرسا افزود: هدف من از شرکت در نمایشگاه کتاب در دو سال متوالی این بوده است که والدین و افراد بزرگسال را آگاه کنم هم برای بچه‌ها کتاب بخوانند و هم به بچه‌ها کمک کنند که خودشان کتاب بخوانند. به عقیده من ما با بچه‌ها و توسط بچه‌هاست که می‌توانیم در دنیا تغییر ایجاد کنیم و خواندن کتاب‌های خوب برای بچه‌ها در این امر تأثیرگذار است. خواندن کتاب‌های خوب باعث می‌شود بچه‌ها احساسات خود را به خوبی بشناسند، دایره لغات بیشتری داشته باشند، مهارت‌های دیداری و شنیداری قوی‌تری داشته باشند و بتوانند در مورد مشکلات و احساسات خود به راحتی با دیگران صحبت کنند.

حسینی که کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دارد، درخصوص اینکه کتاب‌های کودک و نوجوان فقط برای مخاطبان کودک و نوجوان است یا مخاطب بزرگسال هم می‌تواند برای خود و کودک درونش کتاب بخواند؟ بیان کرد: خواندن بعضی از کتاب‌های نشر مهرسا که گروه سنی مختص به ۳ تا ۷ یا ۴ تا ۸ دارد باعث شده است که دنیای درونی من تغییر کند و در خیلی از موارد، نگاهم به زندگی و آدم‌های اطرافم متفاوت شود. کتاب‌های خوب حوزه کودک و نوجوان می‌تواند این تأثیرات را روی همه ما بزرگسالان بگذارد؛ پس به عقیده من کتاب کودک صرفاً برای گروه سنی کودک نیست و اتفاقاً در خیلی از موارد، باعث می‌شود که ما نگاهی جدید به خودمان، دنیای اطراف‌مان و آدم‌های بیرون از دنیای خود داشته باشیم.

این روان‌درمانگر کودک و نوجوان درباره کتاب الهام‌بخش خود عنوان کرد: کتاب «خشم شبیه سپر است» از مجموعه «چی شبیه چیه» که برای گروه سنی ۵ تا ۹ سال نوشته شده است، کتابی بود که برای من بسیار الهام‌بخش و تأثیرگذار بود. این کتاب که نشان لاک‌پشت پرنده را هم دارد به کودکان و حتی ما بزرگسالان کمک می‌کند خشمی را که ناکارآمد می‌دانیم، بهتر بشناسیم و بدانیم که وجود آن گاهی لازم است اما مهم این است که بدانیم در چه زمانی آن را ابراز کنیم و چگونه آن را مدیریت کنیم.

او در تکمیل صحبت خود و اشاره به مبحث ابتدایی این گفت‌وگو گفت: به نظر من این موضوع که یک مسئول در انتشارات کودک کتابخوان باشد بسیار حائز اهمیت است. البته قبل از آن مهم است که این مسئول دغدغه کودک داشته باشد و با خواندن کتاب‌های نشر خود و دیگر نشرهای موجود در بازار، کتاب‌های مختص به گروه کودک و نوجوان را بشناسد و این‌گونه با حوزه کودک و نوجوان بیشتر آشنا شود. این آشنایی باعث می‌شود که دغدغه‌های این گروه سنی را بشناسد و بتواند راهنمای بهتری برای مخاطبان خود باشد.


به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط