جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
«بزرگ شدن در سپیدان» جدیدترین کتاب نوجوان نشر راه‌یار در حوزه مقاومت است

زهرا محمودی گفت: در کتاب «بزرگ شدن در سپیدان» نویسنده سعی کرده است با فانتزی‌های داستان، تلخی جنگ را بگیرد و داستان مقاومت را برای بچه‌ها روایت کند.

زهرا محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب‌هایی که در انتشارات راه‌یار با محور معرفی شخصیت شهید حاج‌قاسم سلیمانی به کودک و نوجوان تولید شده‌اند، گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی برنامه‌ای که انتشارات داشت این بود که بتوانیم موضوع قهرمان را به بچه‌ها معرفی کنیم. برای همین سه جلد کتاب چاپ شد. کتاب اول «سیب آخر» به نویسندگی محمد خسروی‌راد است که موضوع آن درباره حضور سردار سلیمانی در منطقه سیل جنوب بود. نشان‌دادن حضور قهرمان در کنار مردم و اینکه قهرمان با حضور مردم است که می‌تواند چیزی را به نتیجه برساند هدف این کتاب است.

او درباره کتاب دوم و سوم گفت: کتاب دوم با عنوان «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» در مورد آن جنبه بین‌المللی قهرمان مردم، یعنی سردار سلیمانی و بحث مقامت و کمک‌رسانی به مظلومان است. کتاب سوم نیز «قهرمان به شکل خودم است» نوشته کلر ژوبرت است که می‌خواهد به بچه‌ها بگوید یک بچه هم می‌تواند قهرمان باشد و تو هم می‌توانی مثل سردار سلیمانی باشی و فقط باید قهرمان‌بودن را در خودت شروع کنی. این سه کتاب با موضوع قهرمان درباره سردار قاسم سلیمانی بودند.

کارشناس حوزه کودک و نوجوان انتشارات راه‌یار در توضیح دیگر کتاب‌های این انتشارات با محور معرفی شخصیت شهدا به کودک و نوجوان و اهداف تربیتی آن‌ها، بیان کرد: دو عنوان کتاب در این موضوع داریم که یکی «بابای موشک‌ها» است درباره شهید طهرانی‌مقدم. شهید طهرانی‌مقدم یک ویژگی خاص داشت و آن این بود که چیزی متوقفش نمی‌کرد. ما سعی کردیم بر اساس ویژگی شخصیتی این شهید، داستانی تألیف کنیم که به‌نوعی خود سردار هم شخصیت اولش است. کتاب دیگر یعنی «وقتی معلم شدم» نیز درباره شهید شهریاری است و داستان آن در زندگی خود شهید شهریاری واقعاً اتفاق افتاد و ما همان را به زبان کودکانه برای بچه‌ها در قالب داستان روایت کردیم.

محمودی درباره آخرین کتاب انتشارات راه‌یار در حوزه مقاومت نیز گفت: کتاب «بزرگ شدن در سپیدان» جدیدترین کتاب انتشارات ما در حوزه مقاومت، بیشتر مناسب نوجوانان است. این کتاب، روایت داستان خواهر و برداری است که در محاصره شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریای سوریه هستند. در این اثر نویسنده سعی کرده است با فانتزی‌های داستان، تلخی جنگ را بگیرد و داستان مقاومت را برای بچه‌ها روایت کند.

او درباره هدف کلی این کتاب‌ها تأکید کرد: بحث اصلی الگوسازی است. ما سعی می‌کنیم در شخصیت‌هایی که ارائه می‌دهیم آن ویژگی‌هایی را پررنگ کنیم که بچه بتواند برای داشتن یک زندگی خوب، آن‌ها را الگو قرار دهد. معتقدیم کسی که می‌خواهد شهید شود باید زندگی‌اش هم شهیدگونه باشد.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط