جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
روایت انتقادی جنگ‌های ایران و روس تا تاریخ سرزمین‌های کهن

انتشارات سفیر اردهال امسال با پانصد عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. «تاریخ دهلران و آبدانان»، «تاریخ هشتگرد»، «تاریخ صاحب‌قرانی» و «سال‌های زخمی» از کتاب‌های مهم این ناشر در حوزه تاریخ ایران هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدحسینی عابدینی، مدیر انتشارات سفیر اردهال گفت: امسال با ۵۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران حضور داریم و ۳۰ اثر تازه عرضه کرده‌ایم. از کتاب‌های مهم انتشارات سفیر اردهال می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تاریخ دهلران و آبدانان» نوشته کرم علیرضایی. دشت دهلران و سرزمین آبدانان در زمره سرزمین‌های پر معنای پیش از تاریخ و دوران تاریخی ایران به شمار می‌روند که از روزگارانی که جنبش انسانی در آن‌ها پدیدآمده، به گونه‌ای همواره از سوی تمدن‌های باختری مورد یورش واقع گردیده، و همین موجب شده که عمده تاریخ این سرزمین از روزگاران هخامنشیان تا هنگامۀ حکومت صفویه در زوایای تاریک تاریخ همچنان نهفته باقی ماند. در این کتاب، تلاش شذه در پرتو کاوش‌های علمی باستان‌شناسانه، پیشینه کهن این سرزمین شناسایی شود.

«تاریخ هشتگرد» نوشته حسین عسکری یکی دیگر از کتاب‌های این انتشارات است. شهرستان هشتگرد در بخشی از کهن‌ترین مناطق باستانی ایران یعنی ساوجبلاغ واقع شده که هزارسال سابقه سکونت انسان در آن شناسایی شده است. عالمان و دانشمندانی نام‌آور در روزگاران دور در این منطقه سکونت داشته و به فعالیت علمی می‌پرداختند. نویسنده کتاب، تاریخ پرفراز و نشیب این شهرستان و منطقۀ ساوجبلاغ را از پگاه تاریخ تا همین سال‌های اخیر با دقت و موشکافی مورد بررسی قرار داده و اثری فاخر و ارزشمند در بیش از هشتصد صفحه پدید آورده است.

«تاریخ صاحب‌قرآنی» نوشته محمود میرزا قاجار و به تصحیح رضا ثمروی حاجی آقا کتاب دیگر این انتشارات است. محمود میرزا چهاردهمین فرزند فتحعلی شاه در سال ۱۲۱۴ ق (۱۱۷۸ ش) به دنیا آمد. مادرش مریم خانم اسرائیلیه بود. فتحعلی شاه قاجار، محمود میرزا را در سنّ چهار سالگی به میرزا شفیع مازندرانی، صدر اعظم سپرد تا تحت تعلیم و تربیت او قرار گیرد و مدّت دوازده سال در خانه میرزا شفیع و تحت تعلیمات وی بود. در این مدّت در محضر استادان مختلف، علوم گوناگون را آموخت.

«سال‌های زخمی» نوشته علی مرادی مراغه‌ای نیز در نمایشگاه عرضه شده است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در این کتاب تلاش کرده ام برخی از نوشته‌هایی را که به نظرم اشتباه بوده و به کرات در کتاب‌های فارسی تکرار شده‌اند، مورد انتقاد و تجزیه و تحلیل قرار دهم، و در کنار کتب فوق الذکر از مقالاتی کثیر که در طول یکصد سال اخیر در مجلات معتبر درج شده، استفاده نمایم. در هر صورت آنچه تقدیم خوانندگان می‌شود، محصول پنج سال کار بی وقفه روی منابع کتابخانه های ایران، جمهوری اذربایجان و ترکیه بوده است که کم و کیف و نکات ضعف و قوت آن را به قضاوت خوانندگان می گذارم و هیچ گونه ادعایی ندارم.»

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها