یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
فروش نمایشگاه از ۱۹۴ میلیارد تومان گذشت/ واریز اولین مرحله مطالبات بخش مجازی

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفت: امروز اولین مرحله واریز مطالبات بخش مجازی انجام شد و مجموعه نمایشگاه تلاش می‌کند خوش قول و خوش عهد باشد، از ناشران و کتابفروشان می‌خواهم که هرچه زودتر بسته‌ها را به اداره پست برسانند و مردم را چشم انتظار نگذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهارمین نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه و سعید مجیدی مدیر کمیته فرهنگی نمایشگاه در ستاد اجرایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی رمضانی با اشاره به فعالیت ناشران استان‌های مختلف در این رویداد، گفت: نوع کار آنها با توجه به مسائل بومی جذابیت‌هایی دارد که در آثار تهران و شهرهای اطراف تهران نیست. همچنین از مردم درخواست می‌کنیم که خریدهای خود را به روزهای آخر نمایشگاه موکول نکنند و در همین روزها خرید داشته باشند.


وی ادامه داد: بیشتر داستان‌ها در تهران و شهرها رخ می‌دهد اما باید در حوزه ادبیات داستانی به مسائل بومی و قومی پرداخته شود و از ناشران فعال استانی حمایت کنیم.


رمضانی نمایشگاه کتاب تهران را محل تضارب آرا و یک دانشگاه موقت ۱۱ روزه دانست و گفت: این حضور پرشمار مردم و صاحبان اندیشه و تولیدکنندگان فکر می‌تواند این نمایشگاه موقت را فعال‌تر از هر برنامه دیگری کند.


وی با اشاره به اتفاقات و سوژه‌های مختلف برای فعالان رسانه عنوان کرد: اگر از کلیشه‌ها عبور کنیم به لایه‌های بزرگ دیگر این اتفاق مهم کشور هم خواهیم رسید.


رمضانی درباره غرفه جوایز گفت: آثار منتخب جوایز کشور در این غرفه قرار دارد و نویسندگان در آن حضور دارند و برنامه‌هایی به صورت مستمر در آن برگزار می‌شود.


وی در ادامه صحبت‌های خود به نظرسنجی روز چهارم نمایشگاه کتاب تهران گفت: از مردم سؤال شد که دلایل حضورشان در نمایشگاه چیست که ۸۵ درصد گزینه خرید کتاب، ۴۰ درصد نمایشگاه گردی و ۲۲ درصد آشنایی با تازه‌های نشر و ۱۰.۵ درصد ملاقات با پدیدآورندگان کتاب اعلام کردند.


رمضانی با اشاره به نمره ۷۴ از ۱۰۰ در روز چهارم نمایشگاه، تاکید کرد: روز جمعه نمره مردم به نمایشگاه کاسته شده بود، در روز جمعه به دلیل شلوغی و جمعیت، امکان خدمات رفاهی و مسائل مرتبط با آن سخت می‌شود و مردم ممکن است اذیت شوند و باید بکوشیم کیفیت خدمات نمایشگاه ارتقا پیدا کند.


وی درباره فواید برگزاری نمایشگاه حضوری و مجازی گفت: ظرفیت و اقتضای مجموعه از عددی به بالاتر نیست و لاجرم هستیم که نمایشگاه مجازی را همزمان با حضوری داشته باشیم.


وی در ادامه به فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران اشاره کرد و گفت: این تخلفات شامل عرضه کتاب غیرمجاز، تخفیف غیرمتعارف و عرضه کتاب غیرمرتبط با ناشر بود و به صورت کلی ۱۰ رای صادر شد که این آرا شامل بسته شدن پنل مجازی ۲ ناشر، کاهش متراژ غرفه ۲ ناشر در سال بعد، تعطیلی غرفه سه ناشر به مدت معلوم و مابقی تذکر و درج در پرونده هستند.

برگزاری ۱۱۰ نشست در چهار روز

در ادامه این نشست سعید مجیدی نیز به تشریح فعالیت‌های کمیته فرهنگی اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها به صورت روزانه در هشت سرای مختلف پیش‌بینی شده است، تا روز گذشته ۱۱۰ نشست در سراهای نمایشگاه برگزار شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان نمایشگاه، تعداد کل نشست‌ها به ۴۰۰ برنامه در مدت ۱۱ روز برسد.


مجیدی با اشاره به به قالب‌ها و رویکردهای جدید نشست‌ها، گفت: نشست‌های گفتگو محور و مسئله محور در حوزه نشر، بر اساس مناسبت‌های تقویمی و رویدادها برگزار می‌شود، همچنین نشست‌های روایتگری و روایت‌نویسی و جلسات نقد آثار اقتباسی نیز به نشست‌ها اضافه شده است.


به گفته وی، رونمایی از نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان را طی روزهای آینده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ عنوان برنامه میدانی و صحنه‌ای در حال اجرا است، گفت: برنامه‌های شادی‌پیمایی، قصه‌گویی، تلفن کاغذی، عروسک‌های غول پیکر، سرود، برنامه زنده و … در نمایشگاه کتاب به صورت روزانه برگزار و ۱۱ غرفه به برنامه‌های کودکان و نوجوانان با محوریت کتاب می‌پردازند.

فروش ۱۹۴ میلیارد تومانی / ‏‬ مردم در بخش مجازی ۳۲۰ هزار نسخه کتاب خریدند

رمضانی در بخش دیگر صحبت‌های خود در این نشست خبری به آمار فروش نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: امروز اولین مرحله واریز مطالبات بخش مجازی انجام شد و مجموعه نمایشگاه تلاش می‌کند خوش قول و خوش عهد باشد، از ناشران و کتابفروشان می‌خواهم که هرچه بسته‌ها را به اداره پست برسانند و مردم را چشم انتظار نگذارند.


وی ادامه داد: تا پایان روز چهارم نمایشگاه در بخش حضوری این رویداد از طریق درگاه‌های رسمی ۹۰.۵ میلیارد تومان خرید و ۵۲ میلیارد تومان از طریق غیررسمی و کارت به کارت خرید کردند که مجموعاً ۱۴۲ و نیم میلیارد تومان بود.


وی افزود: در بخش مجازی ۵۲ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که ۳۵ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۷ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود، در مجموع نیز ۱۹۴ و نیم میلیارد تومان کتاب خریداری شده است.


به گفته وی، در مجموع تاکنون ۳۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی خریداری شده است.

رمضانی تاکید کرد: تا پایان ساعت ۱۵ امروز مجموعاً ۱۵ هزار بسته توسط شرکت ملی پست داریم که این روند در روزهای آینده سرعت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها