دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
مردم باید نمایشنامه بخوانند؟

مدیر انتشارات طراحان تین گفت: استراتژی انتشارات طراحان تین، حمایت از مدرسان و فعالان در حوزه تئاتر و سینماست.

پوپک فرزانه پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: رویکرد و استراتژی من در مدیریت نشر، استفاده از آثار تالیفی به منظور حمایت از مدرسان و فعالان در حوزه تئاتر و سینماست. به همین منظور بیشتر آثار این مجموعه شامل فیلمنامه، نمایشنامه و کتاب‌های مرتبط با حوزه سینما و تئاتر هستند.

او در پاسخ به این پرسش که پیشوند طراحان در نامگذاری انتشارات ما را به یاد هنرهای تجسمی می‌اندازد، گفت: دلیل استفاده از کلمه طراحان به سابقه تحصیلی و کاری شخصی برمی‌گردد. من فارغ التحصیلی رشته تصویرگری هستم و در دانشگاه الزهرا (س) در همین حوزه تدریس می‌کنم. کتابی با عنوان «زنگ چاپ» تالیف کرده‌ام که برای دانشجویان ارتباط تصویری بسیار کمک کننده است.

فرزانه پور درباره اینکه چرا حوزه سینما تئاتر را برای انتشار انتخاب کرده، افزود: به صورت اتفاقی با صنف انجمن مدرسان تئاتر به واسطه آقای بهزاد خاکی نژاد آشنا شدم با توجه به مظلومیتی که در این حوزه حس کردم، سعی کردم نقشی هرچند کوتاه در پیشرفت این حوزه داشته باشم. متاسفانه تلاش‌های نویسندگان در رشته تئاتر و سینما دیده نمی‌شود و اغلب نوشته‌های آنان تبدیل به متونی می‌شود که سال‌ها در کشوی میزشان خاک می‌خورند.

همچنین او درباره بازگشت مالی این حوزه افزود: با اینکه می‌دانستم بازگشت مادی در حوزه تالیفی تئاتر ممکن است با مخاطراتی همراه باشد، اما من از انجام این کار ناامید نمی‌شوم. در حال حاضر به نمایشگاه آمدن ما با توجه به مسائل اقتصادی توجیهی ندارد.

مدیر انتشارات طراحان تین گفت: امیدوارم انتشاراتی که نقش خودشان را به این شکل در صنعت نشر تعریف کرده‌اند، از طرف مسئولان و مردم از حمایت و نظارت بیشتری برخوردار باشند.

او درباره نقش مردم و مسئولین در حمایت از هنر تئاتر گفت: مردم باید که خوانش کتاب‌های نمایشنامه را یاد بگیرند. نمایشنامه با توجه به کنش‌های لحظه‌ای نوعاً جذاب‌تر و مدرن‌تر از سایر متن‌های ادبی است اما متاسفانه هنوز خوانش نمایشنامه در میان مردم به عنوان اثر مستقل ادبی رواج ندارد.

فرزانه پور گفت: انتشارات طراحان تین با حدود ۵۰ عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارد و از پرفروش‌ترین کتاب‌های این انتشارات می‌توان به کتاب «الفبای بازیگری» تالیف ایرج افشاری و «مجموعه نمایشنامه‌های صنف مدرسان تئاتر» اشاره کرد که در هر جلد خود از ۵ یا ۶ نویسنده اثر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها