دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
رایزنی فرهنگی را به کار برای کودکان ترجیح ندادم

هرمزگان - مصطفی رحماندوست شیرینی کار برای کودکان را به حدی می‌داند که حتی رایزنی فرهنگی را به کار برای آنها ترجیح نداده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: مصطفی رحماندوست محبوب‌ترین چهره ادبیات کودک ایران است. او که به تازگی به بندرعباس سفر کرده بود در این سفر از تازه‌ترین همچنین از تعداد آثارش سخن گفت. در برخی رسانه‌ها آمار آثار رحماندوست ۳۰۰ اثر و در برخی دیگر از رسانه‌ها بیش از ۹۰۰ اثر اعلام شده که این موضوع توسط خبرنگار ایبنا مورد سوال قرار گرفت.

- مصطفی رحماندوست از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۴۰۳ چند کتاب را برای خردسالان، کودکان و نوجوانان نوشته است؟

آمارهای متناقضی در خصوص تعداد آثار من وجود دارد اما نه آمار بیش از ۳۰۰ و نه ۹۰۰ عنوان صحیح نیست، بلکه تعداد آثار من در حال حاضر ۴۰۳ اثر است.

- آخرین آثار خود را معرفی کنید؟

یک مجموعه ۲۲ جلدی برای کلاس اولی‌ها بر اساس نشانه‌های الفبا است که پیش از آمدن به بندرعباس اتود غزاله بیگدلو که از گربه در تصویرگری استفاده کرده بود و من را به رسمیت نشناخته بود به دلم نشست و مهر تاییدش را زدم.

- آثار دیگری هم آماده چاپ دارید؟

یک مجموعه ۱۰ جلدی «کتاب عروسک» اخیراً توسط انتشارات «دوستی» از من چاپ شده که پیرامون ۱۰ مهارتی است که سازمان بهداشت جهانی برای بچه‌ها پیشنهاد کرده است.

- با توجه به علاقه‌مندی بچه‌ها به بازی، کدامیک از آثارتان را در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟

مجموعه «هیچ هیچ هیچانه» شامل ۵۲ شعر بی معنا، برای ریتم و گیم، عالی است. این مجموعه محصول مشترک سروده‌های من، افسانه شعبان نژاد، جعفر ابراهیمی، شکوه قاسم نیا و اسدالله شعبانی است.

- حاضرید کار کردن در حوزه کودکان را با مشاغل پرزرق و برق امروزی عوض کنید؟

هرگز، کار کردن برای کودکان را با هیچ شغلی عوض نمی‌کنم. بچه‌ها ایجاد انگیزه می‌کنند. بارها به من مشاغل عالی با موقعیت اجتماعی بالا پیشنهاد شده اما من خنده‌ام می‌گرفت. کار برای کودکان را به هر پیشنهاد دیگری، مثل رایزنی فرهنگی و مدیریت‌های دیگر ترجیح داده‌ام. البته الان اصلاً پشیمان نیستم. عدل خدا در همین جا است و خدا همواره هوای ما را دارد. نشاط زندگی و طول عمر بیشتر یکی از موهبت‌های کار در حوزه کودک است.

- دوست داشتید کودک این دوره زمانه بودید؟

خوش به حال بچه های امروز که حسابی لی لی به لالایشان می‌گذارند. آن زمان والدین ما نمی‌فهمیدند حتی کلاس چندم هستیم. خوشحالم که این دوره بچه نیستم. ما واقعاً خیلی خوب زندگی می‌کردیم. خیلی راحت بودیم. حتی من در مستند زندگی‌ام گفتم: تفریح بچگی ما، دعوا بود. برای دعوا قرار می‌گذاشتیم و تا کسی زخمی نمی‌شد دعوا تمام نمی‌شد. البته فردا مجدداً با هم دوست بودیم و کسی از دیگری کینه به دل نمی‌گرفت.

- به والدین امروزی چه پیشنهادی دارید؟

بگذارید بچه‌ها بازی کنند. با بازی همه چیز را یاد می‌گیرند. به نظرم بسیاری از والدین به کودکاشان خیلی سخت می‌گیرند.

- از آنجایی که در ایران آثار شما دوست داشتنی و پرطرفدار است می‌خواهم بدانم که نگاه دنیا به آثارتان چگونه است؟

بسیاری از آثار من به زبان‌های مختلف چاپ و منتشر شده است. اما مجموعه «پنج انگشتی» به زبان سوئدی چاپ شده و سوئدی‌ها در خصوص ترجمه این اثر چند ویژگی را مطرح کردند که کوتاه، ریتم‌دار بودن، قابل لمس بودن از آن خصوصیات است. آن‌ها معتقد بودن با «پنج انگشتی» حوصله پدر و مادر سر نمی‌رود. اتفاق بزرگتری که در اینجا رخ می‌دهد مسئله عاطفه است زیرا در آن لمس وجود دارد. حتی آن‌ها گفتند: در بعضی از استان‌های سوئد اگر والدین برای کودک قصه نگویند، کودکان حق دارند زنگ بزنند و از آن‌ها به پلیس شکایت کنند.

- به اعتقاد شما جایگاه استان هرمزگان در ادبیات کشور کجاست؟

با ظرفیتی که در طول سفرهای هر ساله به استان هرمزگان از اهالی ادبیات هرمزگان سراغ دارم اگر این شهر از نظر ادبیات در صدر جایگاه ادبیات کشور نرود، شما تنبلی کرده‌اید.

مصطفی رحماندوست به اتفاق همسرش آذر رضایی از نویسندگان، مترجمان و معلمان پیشکسوت، برای رونمایی نسخه انگلیسی کتاب THE POINT اثر امیرحسین والا و ترجمه مریم پالیک و کتاب ضرب المثل ها و قصه‌های بومی ایران به اهتمام پروانه ماندگاری به هرمزگان سفر کرده بود.

به گزارش ایبنا، خالق شعر خاطره انگیز «انار» آثار پر طرفداری نظیر: مجموعه کتاب قصه‌های پنج انگشت؛ کتاب فوت کوزه‌گری؛ مجموعه کتاب ترانه‌های نیایش؛ مجموعه کتاب چی چیل؛ مجموعه کتاب مثل‌ها و قصه‌ها؛ مجموعه کتاب باغ وحش کوچک من؛ کتاب بیست افسانه ایرانی؛ کتاب کشتی در کویر؛ مجموعه کتاب ترانه‌های نوازش؛ مجموعه‌ی لالایی‌؛ مجموعه کتاب بازی با انگشت‌ها؛ مجموعه دوستی شیرین است؛ کتاب هیچانه‌ها؛ کتاب قصه‌های دیروز، بچه‌های امروز؛ کتاب سفید بود، سفید تنها بود؛ کتاب این تریزی، آن تریزی؛ کتاب ریشه‌ها در خاک، شاخه‌ها در باد؛ کتاب کتاب زیباتر از بهار؛ کتاب باغ مهربانی‌ها؛ کتاب فرهنگ آسان؛ کتاب قصه‌گویی؛ اهمیت و راه و رسم آن و … نیز منتشر کرده و علت محبوبیتش، تواضع و سادگی بیش از اندازه او است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها