دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
طبق آیات قرآن داشتن بمب اتم لازم است

حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا گفت: از آیه شریفه چنین استنباط می‌شود که داشتن بمب اتم نیز لازم است، اما فتوای رهبری انقلاب بنا بر مصلحت و ضرورت فتوا، تولید بمب اتم را محدود کرده است و جمهوری اسلامی طبق این فتوا عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هم‌اندیشی بین‌المللی بررسی ابعاد راهبردی-امنیتی عملیات «وعده صادق»، یکشنبه دوم اردیبهشت ماه توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری جمعیت قولنا و العمل، تجمع العالمی لدعم خیار المقاومه، مجلس علماء فلسطین فی لبنان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه و کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد.

در این هم‌اندیشی حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه عقلانیت دفاعی همان چیزی است که اسلام از نظر امنیت، اقتدار و دفاع برای مسلمانان مقرر کرده است گفت: من یک گفت و گوی اساسی دارم بر اساس آیه شصت سوره انفال، خداوند متعال می فرماید: «و هر چه توان دارید و از بند اسبان، برای آنها آماده کنید تا دشمن خدا و دشمن خود را به وحشت بیاندازید. و برخی از آنها را نمی‌شناسید، خداوند آنها را می‌داند، و هر چه در راه خدا انفاق کنید، به طور کامل به شما خواهد داد.»

او ادامه داد: بنده در راستای موضوع این جلسه و همایش با عنوان «عملیات وعده حق» ملاحظاتی درباره این آیه دارم. به نظر می رسد که در این ایه بر هفت بیان و توصیف خاص تأکید شده است: اول: جمله «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ» یک رویارویی در برابر دشمنان است. یعنی همه شما علیه همه دشمنان هستید، نه فقط ایران یا فقط شیعیان، بلکه همه مسلمانان در مقابل همه دشمنان هستید. این دستور خداوند است که در همه عرصه های جامعه اسلامی آمادگی کامل داشته باشید.

مهاجرنیا در خصوص بیان دوم گفت: طبق ایه که می فرماید «هر چه توان دارید و هر آنچه را که می‌توانید تهیه کنید» همه توان و امکانات را آماده کنید باید در همه زمینه ها با دشمن خود مقابله کنید.

او در خصوص بیان سوم تاکید کرد: عبارت تهیه اسبان از مصادیق عصر نزول قرآن است. اینها توصیفات و شواهد قطعی و انحصاری نیست. بنابراین امروز باید هر آنچه که نقش دفاعی و بازدارنده در برابر دشمنان داشته باشد آماده کنیم. امروز موشک ها و پهپادهای ایرانی نقطه قوت و سرنوشت ما شده اند. شکی نیست که داشتن آمادگی هسته‌ای و اتمی دلیل بر توانایی و قدرت است. داشتن اورانیوم به میزان بیش از ۶۰ درصد (شصت درصد) قدرت محسوب می شود. از آیه شریفه چنین استنباط می شود که داشتن بمب اتم نیز لازم است، اما فتوای رهبری انقلاب بنا بر مصلحت و ضرورت فتوا، تولید بمب اتم را محدود کرده است و جمهوری اسلامی طبق این فتوا عمل خواهد کرد.

عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره بیان چهارم این آیه شریفه گفت: توانایی شما باید برای دشمن ترسناک باشد و مانند هواپیماهای آواکس سعودی و بمب هسته ای پاکستان و نیروهای نظامی ترکیه و اردن و مصر نباشد. دلیل امنیت دشمنان اسلام و مسلمین، آمریکا و رژیم صهیونیستی است. بسیاری از مفسران هدف از افزایش قدرت نظامی را ترساندن دشمن و دفاع از حقوق و مصالح حیاتی جامعه اسلامی دانسته اند. آیت الله خامنه ای ترس و ارعاب را عامل بازدارندگی دشمن می دانند. امام خمینی (ره) در این آیه دستور آماده سازی نیروهای مسلح و نیروهای دفاعی را برای حفظ نظام اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی و استقلال امت اسلامی دانستند.

مهاجرنیا در مورد بیان پنجمی که از این آیه مستفاد می‌شود اضافه کرد: مراد از «دشمن خدا و دشمن شما» این است که دشمنان جوامع اسلامی قطعاً دشمنان خدا هستند. یعنی ای کشورهای اسلامی و ای کسانی که ایمان آورده اید، کافران را دوست نگیرید که کافران دشمن خدا و دشمن خدا دشمن شما هستند.

او در خصوص نکته ششم گفت: آیه حاکی از احتیاط فکری در آمادگی برای اقتدار است، به گونه‌ای که جوامع اسلامی همواره باید برای دشمنان ظاهری و پنهان، دشمنان فعلی و بالقوه خود آماده باشند.

مهاجرنیا در پایان در مورد نکته هفتمی که از این آیه به دست می‌آید تصریح کرد: آیه فوق به مسلمانان وعده داده هر چه در راه خدا انفاق کنید به طور کامل به شما داده می شود و بر شما ستم نمی شود. مسلمانان باید با پول و دارایی خود به کمک مردم غزه بشتابند و از اموال خود برای تهیه سلاح به مجاهدان غزه استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها