سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
پاسخ قاطع ایران به رژیم صهیونیستی باعث ارضای احساس غرور ملی مردم شده است

موسی نجفی با اشاره به پاسخ نیروهای مسلح به رژیم صهیونیستی نقطه اوج را رهبری بلامنازع جهان اسلام توسط ما ایرانیان و شیعیان برشمرد و گفت: رسانه‌های کشورهای منطقه عموماً اعلام کرده‌اند که امپراتوری پارس دوباره زنده شده است و فرزندان سلمان فارسی در حال احیای امپراتوری‌ای هستند که البته این بار وجه اسلامی دارد نه آریایی.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهل‌ونهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. بررسی پیشنهاد گروه مدیریت درخصوص تمدید مجوز برگزاری کانون‌های ارزیابی و توسعه؛ بحث و تبادل نظر درباره برنامه راهبردی پژوهشگاه؛ بررسی سازوکارهای تشویقی و حمایت هرچه بیشتر از تشکیل و برگزاری حلقه‌های مطالعاتی و بررسی پیشنهاد مرکز تحقیقات امام علی (ع) برای برگزاری همایش ملی با عنوان «الگوی جامع سلامت در سیره علوی» از بخش‌های مختلف جلسه شورا بود.

در این جلسه اعضای شورا ضمن قدردانی از انجام عملیات «وعده صادق» توسط نیروهای مسلح کشور و پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی، بر ضرورت تحلیل و بررسی ابعاد و لایه‌های مختلف این اقدام و تأثیر آن بر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

در ابتدای جلسه موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه سال جدید و عید سعید فطر را تبریک گفت و با اشاره به پاسخ نیروهای مسلح به رژیم صهیونیستی و عملیات موشکی صورت گرفته علیه این رژیم اظهار امیدواری کرد انقلاب و کشور بتواند به نقطه اوجی که لیاقت آن را دارد دست یابد. نجفی این نقطه اوج را رهبری بلامنازع جهان اسلام توسط ما ایرانیان و شیعیان برشمرد و گفت: رسانه‌های کشورهای منطقه عموماً اعلام کرده‌اند که امپراتوری پارس دوباره زنده شده است و فرزندان سلمان فارسی در حال احیای امپراتوری‌ای هستند که البته این بار وجه اسلامی دارد نه آریایی.

استقلال فرهنگی امروز کشور بی‌نظیر است

رئیس پژوهشگاه با اشاره به دلالت معنادار زمان انجام عملیات «وعده صادق» و عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی که در پایان روز شنبه، به عنوان روز مقدس یهودیان، و آغاز روز یکشنبه، به عنوان روز مقدس مسیحیان، صورت گرفت ادامه داد: این حمله از جهات مختلف دارای معانی مهمی بوده است که ضرورت دارد ابعاد و لایه‌های مختلف آن به درستی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به پیشرفت و اهمیت توان موشکی کشور در حفظ امنیت و استقلال کشور، یاد شهید حسن طهرانی مقدم را گرامی داشت و گفت: رژیم صهیونیستی به هیچ چیز پایبند نیست و فقط حرف زور و قدرت را می‌فهمد. امنیت امروز کشور مرهون تلاش‌ها و فداکاری‌های شهدائی همچون شهید طهرانی مقدم است که صنعت موشکی کشور را به جایی رساند که نه تنها باعث ارتقاء جایگاه کشور در معادلات بین‌المللی شد، بلکه امنیت و استقلال کشور را فراهم کرد. ایران در زمان جنگ تحمیلی به دلیل فقدان توانمندی‌های لازم در زمینه موشکی، نیازمند کمک از سایر کشورها همچون لیبی بود. اما با تلاش‌ها و فداکاری‌های شهید طهرانی مقدم که همواره تأکید داشت فقط انسان‌های ضعیف هستند که به اندازه امکاناتشان کار می‌کنند، توانست فنون ساخت موشک را آموخته و زمینه پیشرفت بسیار ارزشمند کشور در این صنعت را فراهم نماید که باعث ارتقاء جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی شد. این انسان کار بزرگی کرده و امنیت و استقلال امروز ایران را مدیون او هستیم. شهید طهرانی مقدم الگو و سرمشقی شایسته و ارزنده برای تمامی ما به‌ویژه در زمینه‌های علمی و اخلاقی است.

نجفی با اشاره به احساس افتخار و غرور مردم ایران پس از حمله به اسرائیل گفت: احساس غرور و افتخار به کشور مسأله مهمی است که پس از حمله به سفارت ایران تضعیف شده بود اما اکنون کشور ما در موقعیت ممتازی برتر از کشورهای مدعی دیگر همچون ترکیه در منطقه قرار گرفته است. وی تأکید کرد: منشأ بیشتر سختی‌ها فشار خارجی است و ما باید ارزش استقلال و امنیت کشور را بدانیم و به این مسأله بیش از پیش توجه کنیم که این استقلال و امنیت به راحتی به دست نیامده است. استقلال کشور در ابعاد مختلف به‌ویژه در بعد فرهنگی بی‌نظیر است و ضرورت دارد این عزت نفس و غرور ملی به نسل جوان و آیندگان منتقل شود و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان یک مرکز فرهنگی و ملی باید بتواند به این موضوع ارزش و بعد جهانی دهد.

فوزی: عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح باعث شادی هر ایرانی شده است

سپس یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز با تبریک سال جدید و عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران گفت: عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی باعث شادی هر ایرانی شده است. باید توجه داشت که این عملیات، مقابله و دفاع از حریم و سرزمین‌مان بود و پاسخی به حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه بود که بخشی از میهن عزیزمان محسوب می‌شود. یکی از نکات مهم این عملیات، در اختیار ایران قرار گرفتن همه فضا و حریم‌های هوایی منطقه بود. تمام منطقه شاهد عبور پرواز پهپادها و موشک‌های ما بودند و یکی از نتایج این اقدام، پیروزی ایران در جنگ روانی بر رژیم صهیونیستی بوده است. البته حملات محدود بود و هدف آنها پایگاه‌های نظامی بود، نه مردم و ایجاد تلفات انسانی و امید است این اقدام منجر به توقف تجاوزات و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی و گسترش صلح در منطقه گردد.

تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در ادامه جلسه، عنوان و مجری برنامه پژوهشی انفرادی (نوع ب) پیشنهادی عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان و ادبیات توسط معین‌زاده قرائت شد و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، برنامه به تصویب اعضای شورا رسید.

در بخش دیگری از جلسه شورا، موضوع تمدید مجوز برگزاری کانون‌های ارزیابی و توسعه پژوهشگاه مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت. در این بخش از جلسه ابتدا الهام ابراهیمی به تشریح پیشینه موضوع پرداخت و گفت: بخش‌نامه‌ای از سوی سازمان اداری و استخدامی در سال ۹۷ به دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد که براساس آن ارتقاء اعضاء و به‌کارگیری آنان در مناصب مدیریتی منوط به تأیید توسط کانون‌های ارزیابی و توسعه خواهد بود. بر این اساس دستگاه‌های متقاضی ایجاد کانون‌های ارزیابی و توسعه درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردند و با توجه به بررسی صلاحیت‌ها و امکانات دستگاه متقاضی مجوز لازم برای ایجاد این کانون از سوی سازمان صادر می‌شد. با توجه به درخواست پژوهشگاه در سال ۹۷ و پس از انجام بررسی‌های لازم توسط سازمان اداری و استخدامی، مجوز ایجاد کانون در سال ۹۸ به پژوهشگاه اعطاء شد تا براساس آن بتواند درخواست‌های ارتقاء اعضای سازمان‌ها و نهادهای متقاضی را بررسی نماید. این مجوز در سال ۱۴۰۰ مجدداً به مدت دو سال دیگر تمدید شد و اکنون با توجه به انقضای اعتبار آن، پژوهشگاه می‌تواند در صورت صلاحدید، نسبت به تمدید آن اقدام نماید.

سپس اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره مزایا و اقتضائات تمدید این مجوز برای پژوهشگاه پرداختند و با توجه به مباحث مطرح شده، مقرر شد معاونت پژوهشی با مشورت مدیریت کاربردی‌سازی بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام و نتیجه را برای اتخاذ تصمیم لازم به مسئولین پژوهشگاه صورت دهد.

بررسی برنامه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی

در این بخش از جلسه شورا، ابتدا مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه، با توجه به اقدامات صورت گرفته در زمینه تدوین سند راهبردی پژوهشگاه براساس ابلاغ صورت گرفته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس مباحث جلسات پیشین شورا، فرم‌هایی به واحدهای مختلف پژوهشگاه اعم از مدیریت‌های ستادی، مراکز و پژوهشکده‌ها مختلف ارسال شد و پس از دریافت پاسخ‌ها برنامه راهبردی جدید پژوهشگاه در قالب یک بازه زمانی ۴ ساله و با توجه به نکات و موارد مدنظر هم وزارت علوم و هم پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشگاه تدوین شده است. رضایی در ادامه به تشریح بخش‌های مختلف این برنامه به‌ویژه چشم‌انداز، بیانیه مأموریت و اهداف و راهبردهای مندرج ذیل آنها پرداخت.

سپس اعضای شورا به تبادل نظر و گفت‌وگو در زمینه مباحث مطرح شده پرداختند. اصلاح چشم‌انداز و بیانیه مأموریت پژوهشگاه به‌ویژه به منظور برجسته ساختن وجه تمایز پژوهشگاه از سایر پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور از مهم‌ترین محورهای مورد بحث اعضای شورا بود. با توجه به مباحث صورت گرفته مقرر شد پس از دریافت نظر و پیشنهادهای اعضای شورا، موضوع در جلسه بعدی شورا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری انتخابات رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی در ایام مبارک عید سعید غدیر با توجه به اتمام دوره تصدی رئیسان فعلی؛ تأکید بر اهمیت پیگیری صدور احکام اعضای منتخب هیئت ممیزه پژوهشگاه؛ بررسی سازوکارهای تشویقی و حمایت هرچه بیشتر از تشکیل و برگزاری حلقه‌های مطالعاتی؛ و بررسی پیشنهاد مرکز تحقیقات امام علی (ع) برای برگزاری همایش ملی با عنوان «الگوی جامع سلامت در سیره علوی» از دیگر بخش‌های جلسه شورا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها