سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کتاب «استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در کلاس درس» منتشر شد

کتاب « استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در کلاس درس؛ کاربرد هوش مصنوعی در بهبود آموزش و یادگیری» نوشتۀ «استن اسکرابات» و ترجمۀ زهرا موسوی، فاطمه چنانی و مرتضی بختیاروند توسط انتشارات آوای نور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات آوای نور کتاب «استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در کلاس درس؛ کاربرد هوش مصنوعی در بهبود آموزش و یادگیری» به قلم استن اسکرابات را که توسط زهرا موسوی، فاطمه چنانی و مرتضی بختیاروند ترجمه شده، منتشر کرد.

این کتاب در ۲۰۰ صفحه و ۱۱ فصل دربارۀ هوش مصنوعی نوشته شده و راهکارهایی برای استفاده از آن در محیط آموزشی و کلاس درس ارائه می دهد که برای معلمان و اساتید مناسب است.

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات‌های بی‌احساسی فکر می‌کنند که اغلب در فیلم‌ها نشان داده می‌شوند، درحالی که هوش مصنوعی درواقع تکنولوژی بسیار کاربردی است که قابلیت تفکر دارد و می‌تواند در انجام بسیاری از کارها به ما یاری برساند. البته قابلیت تفکر هوش مصنوعی با انسان متفاوت است و درحقیقت بیشتر تلاش می‌کند تا از ذهن ما تقلید کند.

چت‌جی‌پی‌تی یکی از نوآوری‌هایی هست که با هوش مصنوعی کار می‌کند و ما با استفاده از آن می‌توانیم بسیاری از کارهای روزمره خود را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهیم. از چت‌جی‌پی‌تی در نوامبر سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و این ابزار اساساً از هوش مصنوعی برای نوشتن پاسخ به پرسش‌هایی استفاده می‌کند که شامل موضوعات متعددی می‌شوند. یکی از عرصه‌هایی که می‌توانیم از آن از چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنیم، عرصه آموزش و یادگیری است.

این کتاب، ما را با دنیای چت‌جی‌پی‌تی بیشتر آشنا می‌کند و راهکارهایی برای بهره‌گیری از این ابزار در کلاس درس به خوانندگان ارائه می‌دهد. نقش معمان در آموزش همیشه مشخص بوده است؛ اما این نقش ممکن است توسط تکنولوژی جدید در قالب سیستم های محاسبه‌گر هوشمند تغییر کند. هوش مصنوعی می تواند یک‌سری وظایف مانند تصحیح اوراق امتحانی و نمره دهی را انجام دهد، به دانش آموزان در بهبود یادگیری کمک کند، حتی می تواند جایگزینی برای تدریس در دنیای واقعی نیز باشد.

در عین حال هوش مصنوعی می‌تواند با دیگر جنبه‌های آموزش نیز منطبق شود. سیستم‌های هوش مصنوعی می توانند برای ارائه مهارت، دانش و تخصص برنامه ریزی شوند و مرجعی باشند برای پاسخ به سؤالات دانش آموزان، جستجو و یافتن اطلاعات یا حتی در برخی دروس پایه‌ای می‌توانند جایگزین معلم شوند.

در بسیاری موارد، هوش مصنوعی نقش معلم را به تسهیل گر تغییر می‌دهد. معلم می‌تواند تدریس هوش مصنوعی را تکمیل کند، به دانش آموزان ضعیف کمک کند، تعاملات بین فردی و تجربیات مفیدی برای دانش آموزان فراهم نماید.

کتاب «استفاده از چت جی‌پی‌تی در کلاس درس» مطالب خود را در ۱۱ فصل با عناوین «مقدمه» ، «استفاده از ChatGPT به منظور آماده شدن برای تدریس در کلاس»، «استفاده از ChatGPT برای ارائه کمک آموزشی»، «استفاده از ChatGPT به منظور طراحی ارزیابی و سنجش»، «استفاده از ChatGPT برای تولید ابزارهای کمک آموزشی»، «استفاده از ChatGPT برای توسعه فعالیت‌های کلاس درس»، «روش‌هایی که دانش آموزان می توانند از ChatGPT استفاده کنند»، «استفاده از ChatGPT برای برنامه‌نویسی کامپیوتری»، «کاربردهای دیگر ChatGPT»، «مبارزه با ChatGPT» و «نتیجه‌گیری» ارائه داده است.

در بخشی از کتاب «استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در کلاس درس؛ کاربرد هوش مصنوعی در بهبود آموزش و یادگیری» آمده است: «داده‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند پیدا کردن، آموزش و پشتیبانی از دانش‌آموزان توسط مدارس را تغییر دهد. جمع‌آوری داده‌های هوشمند با استفاده از سیستم محاسبات هوشمند تغییراتی در نحوه تعامل دانشکده‌ها و دانشجویان ایجاد کرده است. از ثبت‌نام گرفته تا کمک به دانشجویان برای انتخاب بهترین دوره‌ها، سیستم محاسبات هوشمندکمک می‌کند تا همه بخش‌های تجربه یادگیری به اهداف و نیازهای دانش‌آموزان نزدیک‌تر شود.

سیستم‌های داده کاوی هم‌اکنون نقش مهمی در چشم‌انداز تحصیلات تکمیلی ایفامی‌کنند، اما هوش مصنوعی می‌تواند تحصیلات تکمیلی را تغییر دهد. امروزه مدارس ابتکاراتی به خرج می‌دهند تا با استفاده از آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی، روند انتقال بین دبیرستان و دانشگاه را تسهیل کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند محل یادگیری دانش‌آموز، کسی که او را آموزش می‌دهد و نحوه کسب مهارت‌های پایه را تغییر دهد. گرچه هوش مصنوعی همچنان در حال تغییر و پیشرفت است، اما از این پتانسیل برخودار است که همۀ جنبه‌های آموزش را برعهده گیرد. با استفاده از سیستم‌ها، نرم‌افزار و پشتیبانی هوش مصنوعی، دانش‌آموزان می‌توانند در هر جای دنیا و در هر زمانی آموزش ببینند و با این نوع برنامه‌ها جایگاه خوبی در کلاس درس کسب کنند.
برنامه‌های تحصیلی که با هوش مصنوعی ارائه می‌شوند، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مهارت‌های پایه خود را بیاموزند، اما همانطور که این برنامه‌ها رشد می‌کنند وتوسعه‌دهندگان بیشتر یاد می‌گیرند، این برنامه‌ها نیز به دانش‌آموزان طیف وسیع‌تری از خدمات ارائه می‌دهند.»

خواندن این کتاب به معلمان، اساتید و دانش‌آموزانی که قصد دارند از هوش مصنوعی به منظور آموزش و یادگیری استفاده کنند، پیشنهاد می‌شود.

کتاب «استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در کلاس درس؛ کاربرد هوش مصنوعی در بهبود آموزش و یادگیری» در نوبت چاپ اول، با قیمت ۲۱۰ هزار تومان در دسترس عموم قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها