دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
مقایسه تهران و دبی در گردشگری، درآمد و امید به زندگی

در ادامه می‌توانید مقایسه بخشی از زندگی مردم در تهران و دبی را مشاهده کنید و پس از آن تصمیم‌گیری کنید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مقایسه زندگی در تهران و دبی می‌تواند معیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و یا اقامت در دبی باشد. با توجه به تفاوت‌های زندگی در دبی و تهران، علت اینکه سرمایه‌داران به جای تهران دبی را انتخاب کرده‌اند چیست؟

تفاوت های زندگی در تهران و دبی در چیست؟

دبی و تهران هر دو به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای امارات و ایران شناخته می‌شوند. اگرچه از نظر جغرافیایی فاصله تهران تا دبی با خرید بلیط هواپیما تهران دبی تنها دو ساعت به طول می‌انجامد، اما این دو شهر از نظر تاریخ، فرهنگ و فرصت‌های سبک زندگی بسیار متفاوت از یکدیگرند.

گردشگری در تهران و دبی

با توجه به اینکه امارات متحده عربی کشوری گرم و خشک است و در مقایسه با کشور چهارفصل ایران در کنار آثار تاریخی و تنوع زیستی و فرهنگی، بسترهای توریستی بسیار کمتری دارد؛ اما از لحاظ جذب گردشگر بسیار موفق‌تر از تهران عمل کرده است.

به نوشته گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۱ بر اساس ادعاهای دولت ایران، قریب ۵.۱ میلیون نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کردند. بسیاری از این جمعیت عمدتاً گردشگر مذهبی و تنها بخش ناچیزی از آن را گردشگران کشورهای توسعه یافته و باکیفیت تشکیل می‌دهند.

در همین بازه زمانی، ۷.۲۸ میلیون نفر تنها از شهر دبی در امارات متحده عربی بازدید کردند. تعداد گردشگران خارجی کشور امارات در سال ۲۰۱۹ به رقم کم‌سابقه ۲۵ میلیون و ۲۸۲ هزار نفر رسید که تقریباً ۳ برابر آمار گردشگران در ایران است.

با گذرنامه امارات امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۱۸۱ کشور جهان وجود دارد.

پاسپورت معتبر بر اساس رتبه بندی های جهانی

هر ساله موسسه معتبر بین‌المللی «هِنلی» بر اساس داده‌های بین‌المللی، پاسپورت کشورهای مختلف را اعتبارسنجی و رتبه‌بندی می‌کند. این آمار از آن رو اهمیت دارد که تعداد مقاصدی را که شهروندان هر کشور می‌توانند بدون ویزا سفر کنند را مشخص می‌نمایند. دارندگان گذرنامه امارات امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۱۸۱ کشور در سال ۲۰۲۴ را دارند.

در این رنکینگ، پاسپورت امارات متحده عربی در خاورمیانه بالاترین رتبه را کسب کرد. در حالیکه پاسپورت ایران رتبه‌بندی در رتبه ۱۰۱ جهان به همراه کشورهای یمن، افغانستان عراق و سوریه قرار گرفت. با در اختیار داشتن پاسپورت تهران به ۵۸ کشور (بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی) می‌توان سفر کرد. همچنین شهروندان ایرانی نیز برای سفر به دبی باید قبل از خرید بلیط هواپیما چارتر نسبت به اخذ ویزای دبی نیز اقدام نمایند.

مقایسه تهران و دبی در گردشگری، درآمد و امید به زندگی

شفافیت سیستم حکومتی در تهران و دبی

بر اساس آمارهای سازمان شفافیت بین‌المللی در آلمان، کشورهای دانمارک، نیوزیلند و فنلاند عنوان پاک‌ترین سیستم‌های حکومتی را کسب کردند. در این میان امارات متحده عربی حتی از کشورهای کره جنوبی و ایتالیا نیز بالاتر قرار گرفته و در جایگاه ۲۴ امین کشور جهان است.

اما ایران پایین‌تر از کشورهایی مانند بنگلادش و اوگاندا و در رتبه ۱۵۰ از میان ۱۸۰ کشور قرار گرفته است.

درآمد سرانه شهروندان ایران و دبی

بر اساس آمارهای بانک جهانی، درآمد سرانه شهروندان اماراتی در سال ۲۰۲۲، ۴۱ هزار و ۸۰۰ دلار بوده است. اما درآمد سرانه شهروندان ایرانی توسط همین منبع ۳۰۰۰ هزار و ۵۰۰ دلار اعلام شده است که به خوبی میزان تفاوت سطح رفاه شهروندان تهران و دبی را نشان می‌دهد.

شاخص جهانی شادی، امید به زندگی در تهران و دبی

شاخص جهانی شادی که بر اساس معیارهایی نظیر درآمد سرانه داخلی و امید به زندگی سالم اعلام می‌شود؛ برای شهروندان ایرانی در رتبه ۱۱۰ قرار گرفت. در صورتی که شهروندان اماراتی در این رتبه بندی در جایگاه ۲۴ جهانی قرار دارند.

قابلیت شهر نشینی و سکونت

واحد اطلاعات اکونومیست برای سال ۲۰۲۲ یک فهرست از بهترین و بدترین شهرهای جهان از نظر قابلیت سکونت ارائه کرده است. در این رده‌بندی، تهران در میان ۱۷۲ کلانشهر مورد بررسی، رتبه ۱۶۳ را کسب کرده و از آخر دهم شد.

این فهرست شهرهای ابوظبی و دبی را با رتبه‌های ۷۷ و ۷۹ به عنوان قابل سکونت‌ترین شهرهای خاورمیانه برگزید. همچنین شهر دبی رتبه اول خاورمیانه و رتبه هجدهم جهانی را از نظر رتبه‌بندی شهرهای دیجیتال کسب کرده است.

حمل و نقل هوایی در دبی و ایران

شرکت‌های هواپیمایی امارات در لیست پردرآمدترین و موفق‌ترین ایرلاین‌های جهان در حال فعالیت هستند. هواپیمایی الاتحاد توانسته با ۳.۸۲ میلیارد دلار سود خالص، عنوان هفتمین شرکت هواپیمایی جهان را به خود اختصاص دهد. در حالیکه ورشکسته بودن صنعت هوایی کشور ایران، بدهی‌های زیادی نیز در پی دارد.

مقایسه تهران و دبی در گردشگری، درآمد و امید به زندگی

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به مقایسه درستی بین تهران و دبی بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید سفر هوایی به تهران داشته باشید؛ می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران از قاصدک ۲۴، از پشتیبانی ۲۴ ساعته آن نیز برخوردار شوید. قاصدک ۲۴ ارائه دهنده تمامی خدمات سفر نظیر فروش بلیط، رزرو هتل و ارائه خدمات ویزا به صورت آنلاین است.

سوالات متداول در مورد مقایسه تهران و دبی

تهران برای زندگی بهتر است یا دبی؟ بستگی به ترجیهات شما دارد؛ اما تهران برای یک زندگی سنتی تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ در حالی که زندگی در دبی مدرن‌تر و بین المللی‌تر است.

پاسپورت دبی معتبرتر است یا پاسپورت تهران؟ بر اساس رتبه بندی جهانی پاسپورت دبی در رتبه ۱۴ و پاسپورت تهران در رتبه ۱۰۱ جهان قرار دارد.

در حوزه گردشگری تهران موفق‌تر بوده است یا دبی؟ در این حوزه دبی بسیار موفق‌تر بوده است؛ بطوریکه در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران دبی به رقم کم‌سابقه ۲۵ میلیون و ۲۸۲ هزار نفر رسید که تقریباً ۳ برابر آمار گردشگران در ایران است.

امید به زندگی در دبی بیشتر است یا تهران؟ بر اساس معیارهای جهانی شهروندان دبی در رتبه ۲۴ و شهروندان تهرانی در رتبه ۱۱۰ امید به زندگی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها