جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
نقش نسل خاموش، بومرها و ایکس‌ در حمایت از کتابخانه

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» از ضرورت به کارگیری داوطلبان در کتابخانه‌ها می‌گوید و با بیان تجربیات جهانی و مزیت این به کارگیری ،نتایج و مزایای این راهکار را توضیح می‌دهد.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» نوشته «کارلا کمبل لن» با ترجمه مهری سالاری و نجمه سیددخت وارد بازار کتاب شده است. «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» در ۱۰ فصل مباحثی مانند «جذب داوطلبان در کتابخانه»، «چرا افراد داوطلب می‌شوند»، «رسانه‌های اجتماعی و داوطلب شدن»، «سازمان‌های محلی حامی داوطلب»، «عوامل موفقیت مشارکت داوطلبانه» را تشریح می‌کند. در این کتاب داوطلب را افرادی می‌دانند که بدون حقوق، وقت و استعداد خود را وقف حمایت از برنامه‌ها و طرح‌های کتابخانه می‌کنند.

در کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» به هفت مزیت جذب داوطلبان در کتابخانه اشاره و بیانیه ماموریت برای مشارکت داوطلبانه در کتابخانه تشریح شده و درباره سه فرضیه حضور داوطلبان در کتابخانه‌ها توضیح داده شده است. در بخشی از کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» به مبحث پیشرفت‌های فناوری اشاره کرده است. در این بخش، گزاره استخدام داوطلب به‌صورت آنلاین و مشارکت داوطلبانه به‌صورت آنلاین و پاره‌وقت را تشریح شده است.

در فصل نخست این کتاب مخاطبان با مزایای جذب داوطلبان در کتابخانه، اینکه داوطلبان با خودشان ایده و انرژی ویژه می‌آوردند، داوطلبان ارتباطات خودشان را به اشتراک می‌گذارند، داوطلبان کتابخانه به‌طور طبیعی حامی کتابخانه می‌شوند صحبت شده است. کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» در فصل دوم با عنوان «گرایش‌های داوطلبانه دورنما را تغییر می‌دهد» از تفاوت نسل‌ها و نسل خاموش، بومرها و نسل ایکس‌ها صحبت می‌کند.

در فصل سوم از انگیزه، شرح وظایف داوطلب، اساس بازخورد و حمایت، بروز مشکلات رایج صحبت می‌کند. در فصل چهارم درباره استخدام داوطلب، استخدام هدفمند و غیرفعال، صلاحیت‌ها و مزایای داوطلب و انواع استخدام‌های آنلاین و محلی توضیحاتی را ارائه کرده است. در فصل پنجم درباره گزینش موفق، مصاحبه، بررسی معرف، جلب مشارکت کارکنان و استراتژی پایداری و عوامل موفقیت در این زمینه را برمی‌شمارد. چگونه همه چیز انجام شود، پست‌های مربوط به مدیر کتابخانه، هئیت‌مدیره، ملاحظاتی برای مدیران مشارکت داوطلبانه و اینکه چه سمت‌هایی برای مشارکت داوطلبانه موجود است؟ و ساختار خدمات مشارکت داوطلبانه را مخاطبان در فصل ششم می‌توانند مطالعه کنند. در فصل هفتم به مسائل اداری و قانونی مانند اینکه قانون چیست؟ بهترین حامیان، شیوه‌های مختلف ارزیابی، برگشت سرمایه و اندازه‌گیری پیشرفت برای اهداف مشارکت داوطلبانه پرداخته شده است. در فصل هشتم درباره خلاصه‌ای از استراتژی مشارکت داوطلبانه با عناوینی مانند الگو مدیریت، برنامه‌ریزی، مشارکت کارکنان و حمایت مدیریت صحبت شده است.

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» در فصل نهم از فراخوانی برای اقدام و درباره گام‌های موثر برای شروع داوطلب شدن در کتابخانه و ارزیابی این مسیر صحبت می‌کند. در فصل دهم و پایانی درباره موضوعاتی مانند اینکه «داوطلب کار را درست انجام نمی‌دهد»، «اجازه جذب داوطلب»، «چطور داوطلبان ماهر را استخدام کنیم»، «رئیس کتابخانه و مسائل حمایتی مدیریت» و اینکه «چطور بدانیم که موفق بوده‌ایم» پرداخته شده است. در بخش فهرست منابع این کتاب تعاریفی از سازمان‌های محلی حامی داوطلب، شرکت خدمات ملی و اجتماعی، طرح داوطلبانه مجازی ارائه کرده است.

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره‌گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۲۶۳ صفحه به بهای ۱۳۵ هزار تومان روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها