یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
مرور «ناگفته‌های جنگ سی‌وسه‌روزه»، برای حال و هوای این‌روزها مناسب است

صفاءالدین تبرائیان، پژوهشگر و مترجم معتقد است که مطالعه کتاب «ناگفته‌های جنگ سی و سه روزه» برای حال و هوای این روزها بسیار مناسب است.

صفاءالدین تبرائیان، پژوهشگر و مترجم به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت عملیات وعده صادق، کتاب «ناگفته‌های جنگ سی و سه روزه» را کتابی مناسب حال و هوای این روزها برشمرد و گفت: به ویژه در مقدمه این کتاب نکاتی وجود دارد که اطلاعات ما را نسبت به مسائل منطقه افزایش می‌دهد.

«ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» به قلم علی حسن خلیل، وزیر اسبق دارایی لبنان و عضو هیئت رئیسه جنبش امل نوشته شده و صفاءالدین تبرائیان در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را به فارسی ترجمه کرده است. یکی از نکات برجسته این کتاب، گفتار اختصاصی نبیه برّی، رئیس مجلس لبنان در مقدمه ترجمه فارسی آن است.

در بخشی از مقدمه مترجم بر کتاب «ناگفته های جنگ ۳۳ روزه» می‌خوانیم: «در این کتاب، بیش از حوزه نظامی، تکاپوی عرصه دیپلماسی مورد توجه واقع شده است؛ موضوعی که کمتر در معدود آثار منتشره درباره جنگ ۳۳ روزه ملاحظه می‌گردد. خواننده در این اثر با مواضع شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی مهم لبنان در خلال جنگ آشنا می‌شود؛ همی راوی اثر رئوس مهم گفتگوی سیاستمداران خارجی با رئیس مجلس لبنان را در اختیارمان قرار می‌دهد. مسئولیت انتقال پیام‌ها، اطلاعات و نامه‌های سیدحسن و نبیه برّی را مشاوران عالی‌رتبه سیاسی آنان یعنی «خلیلین» (حاج حسین الخلیل و علی حسن الخلیل) برعهده دارند، که در فرصت مناسب و زمان مقتضی و محل مطمئن که هر بار آن را به دلایل امنیتی تغییر می‌دادند، از بام تا شام، در بیروت رد و بدل می‌شد.»

تاکنون درباره جنگ تحمیلی ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان آثار فراوانی منتشر شده است که در آن به ریشه‌ها و علل وقوع جنگ و اتفاقات مهم آن پرداخته شده است و البته در اکثر قریب به اتفاق این کتاب‌ها مسائل نظامی در اولویت قرار دارد، اما در تحقیق حاضر به نکات کمتر دیده و شنیده شده جنگ پرداخته می‌شود. در این اثر با چگونگی انتقال پیام‌های سرّی میان سید مقاومت و رئیس مجلس لبنان، همچنین درگیرهای پشت پرده‌ی سیاسی میان بازیگران منطقه‌ای آشنا می‌شویم که شناخت آنها بسی حائز اهمیت است. در خلال این جنگ مقاومت اسلامی لبنان با اتخاذ استراتژی، تاکتیک و حربه‌های نوین و غافلگیرکننده، دشمن تا بن دندان مسلح را مات و مبهوت کرد و پس از سال‌های متمادی احساس حقارت را از دل و دیده‌ی جهان اسلام زدود و طرح خاورمیانه نو آمریکایی را از بین برد.

خواننده در این اثر با چگونگی انتقال پیام‌های سرّی میان سیدحسن نصرالله و رئیس مجلس لبنان و متن‌ها و درگیرهای پشت پرده سیاسی میان بازیگران منطقه‌ای آشنا می‌شود و فضای دیپلماتیک پشت جبهه را به خوبی درمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها