یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
«درباب اسطوره» منتشر شد

هرمزگان- کتاب «درباب اسطوره» به همت نشر اسماعیلیان به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کتاب «درباب اسطوره» در هفت فصل اسطوره، اسطوره و آئین، توتم و تابو، آر کی تایپ، دین و جادو، اسطوره و دیدگاه ما و اسطوره و داستان، چاپ و منتشر شده است.

در فصل نخست به تعاریف مختلف از اسطوره می‌پردازد. در این فصل آمده است: اکثر اسطوره‌ها ریشه در روان انسان دارند. خرافات نیز ریشه در روان انسان دارد. خرافات اسطوره زنده است، هر باور مقدسی جزو دین نیست، اسطوره است. اسطوره زنده بخشی از ادیانی هستند که از طریق تبادلات فرهنگی از ملت‌های دیگر آمده است. شب یلدا، بازمانده آئین مهرپرستی است.

در فصل دوم به تفاوت‌ها و تشابهات اسطوره و آئین اختصاص دارد. مثلاً آورده است: آئین‌ها مانند اسطوره‌ها ریشه در فرهنگ و باورهای مردم دارند و جزئی از فرهنگ مردم است. هم آئین و هم اسطوره را مردم باور دارند، اسطوره خاص‌تر و آئین عام‌تر است. بعضی از آئین‌ها جنبه اسطوره دارند مثل: نوروز، چهارشنبه سوری و بعضی از آئین‌ها اسطوره نیستند.

در بخش‌های دیگر از این فصل به موضوع افسانه و اسطوره، عقاید ادیان، اسطوره و خرافه، دیدگاه تاریخی اسطوره، جادو و علم و تفاوت این دو، شباهت شاهنامه و کتاب مقدس، برخی باورهای مقدس و اسطوره و حماسه می‌پردازد.

در فصل سوم این اثر، با تعریف توتم و تابو به این موضوع با ذکر جزئیات اختصاص دارد. در این فصل برخلاف باور دیرینه ما ذکر شده که انسان هنگام تولد، لوح سفید و نانوشته نیست، ظاهراً ما، چهره ما و اندام ما از گذشتگان حکایت دارد و مغز ما حامی اجداد باستانی به نام خودآگاهی جمعی است. ناخودآگاهی جمعی حاصل تجارب بشر است و از آنجا که ریشه چندین میلیون ساله دارند در تمام جوامع متبرک است.

در فصل چهارم؛ به آر کی تایپ به عنوان نماد ذهنی می‌پردازد. آر کی تایپ ها یکسری اعمالی در طول سده‌ها انجام داده و ویژگی ژنتیکی پیدا کرده، عمل بیرون آمده در ژن انسان نشسته و نسل در نسل دارد منتقل می‌شود. همچنین در نگاهی دیگر آر کی تایپ، الگوهای خیلی قدیمی است که بر اثر شدت تکرار جزئی از وجود ما شده است.

فصل پنجم نیز مربوط به دین و جادو است. پس از بررسی تفاوت‌های دین و جادو به تفاوت جادو و علم هم می‌پردازد. در این فصل آمده است: انسان به وسیله حواس خودش را تقویت و پربار کرده و در بخش عمده‌ای از آن چیز که با عنوان جادو و تفکر جادویی قلمداد می‌کنیم، مبتنی بر حقایق علمی و دقیق است.

فصل ششم به اسطوره و دیدگاه ها اختصاص دارد. مکتب کارکرد گرایی، دیدگاه مذهبی، دیدگاه داستان پنداری، اجتماعی، توجیهی، ساختار گرایی، مکتب روان شناسی، کدهای ذهنی، کارکرد سیاسی اسطوره، خدایان، مکتب نشر و پراکندگی، دیدگاه تحول و تکامل گرایی، مکتب تمثیلی و نمادین، پدیدار شناختی، روانکاوی، وین، تطبیقی، انسان چگونه خلق شد و از کجا آمد؟ تحلیل اسطوره‌ها و مکتب فلسفی از دیگر موضوعات این فصل است.

فصل هفتم مربوط به اسطوره و داستان است. در فصل پایانی این مجموعه موضوعاتی مانند: اسطوره قیامت، انسان در حوزه علم، کدگذاری مالکیت و … از منظر مختلف توجه دارد. در پایان نیز منابع و مراجع آمده است.

مطالب این کتاب مباحث بحث شده در کلاس درس اسطوره و حماسه در مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی مهدی رضایی است که اثری فشرده بر مبنای مطالب درسی در هفت فصل تهیه و تنظیم شده است.

به گزارش ایبنا، کتاب «درباب اسطوره» با موضوع اسطوره شناسی، در قطع رُقعی، در ۱۵۵ صفحه و ۷ فصل، با شمارگان یک هزار نسخه به قیمت ۷۰ هزار تومان، از تالیفات مهدی رضایی به کوشش سهراب سعیدی به همت نشر اسماعیلیان برای نخستین بار سال ۱۴۰۲ وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها