شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
رشد عضویت کتابخانه‌های عمومی گتوند به ۴۱.۲  درصد رسید

خوزستان - رئیس‌ اداره کتابخانه‌های عمومی گتوند گفت: با توجه به استقبال زیاد مراجعان به کتابخانه‌های عمومی گتوند، شاخص عضویت در کتابخانه‌های این شهرستان در سال گذشته به ۴۱.۲ درصد رسید.

ابوذر اکبری نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز اظهار کرد: در سال گذشته با توجه به تلاش‌ها، حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجم کتابداران و با استقبال بسیار خوب مردم گتوند به ویژه قشر کودک و نوجوان آمار عضویت در کتابخانه‌ها افزایش یافت.

اکبری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد شاخص عضویت به میزان ۴۱.۲ درصد رسید، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، افرادی که به کتابخانه‌ها مراجعه کرده و عضو شدند، یک هزار و ۹۸۲ نفر بودند و این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: رشد عضویت و بالا رفتن آمار، نشان از علاقه زیاد مردم به کتاب و کتابخوانی دارد که مایه خرسندی و مباهات است.

اکبری نیا با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در کتابخانه‌های عمومی گتوند بیان کرد: برای اولین بار توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، سند راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی ترسیم و ابلاغ شد و در راستای اجرایی کردن اهداف این سند، برنامه ریزی‌ها و جلسات متعددی در شهرستان تشکیل شد.

وی گفت: با توجه به همت بالای کتابداران دلسوز شهرستان و همکاری‌های مستمر آموزش و پرورش و حمایت سایر ادارات و نهادها، پیگیری‌های لازم برای رسیدن به اهداف سند انجام شد و همین امور موجب افزایش شاخص عضویت شد.

وی با توضیح آمار اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی گتوند تصریح کرد: تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در سال ۱۴۰۱ عدد ۲ هزار و ۸۳۷ نفر بود که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۴ هزار و ۵۰۸ نفر رسید و این آمار گویای این موضوع است که در پایان سال گذشته، ۶.۴ درصد از مردم عضو کتابخانه‌های عمومی بودند و گتوند در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان از آمار قابل توجهی برخوردار بوده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گتوند افزود: این میزان رشد عضویت در کتابخانه‌های عمومی در حالی است که دو باب کتابخانه عمومی در این شهرستان در روستاهای پل پرزین و شهرک پنجم به علت مشکلات ساختمانی در سال ۱۴۰۲ تعطیل بودند و کتابخانه عمومی روستای دشت بزرگ نیز به علت عدم صدور مجوز جذب نیروی انسانی جایگزین مرخصی زایمان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از آذر ماه سال گذشته تعطیل شد.

اکبری نیا با ابراز تاسف از تعطیلی سه باب کنابخانه‌های عمومی روستایی در گتوند اضافه کرد: چنانچه این سه باب کتابخانه عمومی فعال بود، قطعاً شاخص عضویت از آمار بسیار بالاتری برخوردار بود.

وی با تاکید بر مشارکت ادارات و نهادها در افزایش میزان شاخص عضویت بیان کرد: هرچند همکاری مجموعه آموزش و پرورش در شهرستان با کتابخانه‌های عمومی قابل تقدیر است؛ اما برای ترویج هرچه بیشتر کتاب و کتابخوانی در بین مردم، باید حمایت بیشتری از سوی مدیران ومعاونان مدارس صورت گیرد، تا بتوانیم از عضویت فعال همه دانش آموزان مدارس در کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند شویم.

اکبری نیا با ابراز امیدواری نسبت به رشد آمار عضویت کتابخانه‌های عمومی در سال جدید اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری عضویت در کتابخانه‌های عمومی به بیش از ۸ درصد از جمعیت شهرستان برسد.

شهرستان گتوند دارای تعداد ۹ باب کتابخانه عمومی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها