سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
راهنمای نوشتن سفرنامه در سفر به مشهد مقدس

هدفتان از نوشتن سفرنامه هرچه که باشد، لازم است که اصول و نکاتی را برای نوشتن آن رعایت کنید تا متنی جذاب، زیبا و خواندنی بنویسید. بدین منظور می‌توانید این مقاله را تا انتها بخوانید تا با چهارچوب یک سفرنامه جذاب و اصول آن آشنا شوید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ خیلی از ما دوست داریم که تجربیات سفرمان را به شکلی جذاب و اصولی بنویسیم تا افراد علاقه‌مند به سفر نیز بتوانند از این تجربیات استفاده کنند یا با حال و هوا و اتفاقات و داستان‌های سفرمان آشنا شوند. شاید هم دوست داریم از حال و هوای معنوی سفرمان به شهر مشهد بنویسیم و در کنار آن عکس‌های جذابی قرار دهیم تا هر زمان که دلمان برای حرم امام رضا تنگ شد با خواندن آن سفرنامه حال و هوای معنوی آن سفر دوباره به یادمان بیاید.

هدفتان از نوشتن سفرنامه هرچه که باشد، لازم است که اصول و نکاتی را برای نوشتن آن رعایت کنید تا متنی جذاب، زیبا و خواندنی بنویسید. بدین منظور می‌توانید این مقاله را تا انتها بخوانید تا با چهارچوب یک سفرنامه جذاب و اصول آن آشنا شوید.

نکاتی که قبل از نوشتن باید به آن توجه کنید

برای‌آنکه بتوانید یک سفرنامه جذاب و خواندنی تهیه کنید، لازم است که به برخی از نکات توجه کنید. این نکات را می‌توان در ۳ مرحله پیش از سفر، هنگام سفر و بعد از سفر بیان کرد. در ادامه این نکات را بیشتر توضیح می‌کنیم.

قبل از سفر به مشهد

قبل از آنکه بخواهید بلیط هواپیما تهیه کنید و به شهر مشهد سفر کنید، لازم است که درباره مشهد اطلاعات کافی کسب کنید تا در هنگام سفر ایده‌های جدیدتری به ذهنتان برسد و بتوانید به شکل منظم‌تری برنامه سفر خود را بچینید و از آن بنویسید. همچنین می‌توانید سفرنامه‌های جذاب مشهد را بخوانید تا کمی ذهنتان با نحوة نوشتن سفرنامه و اتفاقاتی که ممکن است در سفر برایتان اتفاق بیفتد، آشنا شوید.

حتماً قبل از سفر تجهیزات لازم برای نگارش و ثبت رویدادها را تهیه کنید. این تجهیزات شامل خودکار، قلم، دوربین عکاسی و حتی فیلم‌برداری می‌شود.

هنگام سفر در مشهد

بعد از آنکه بلیط هواپیما تهران مشهد را خریداری کردید و به این شهر سفر کردید، لازم است که در طول سفرتان با دقت به جزئیات توجه کنید و هرآنچه که برایتان جذاب است را یادداشت‌برداری کنید. درصورتی‌که لازم می‌دانید از موقعیت‌های مختلف عکس بگیرید تا بتوانید تصویر اتفاقات، رویدادها و لحظات را همراه با عکس به مخاطب انتقال دهید.

می‌توانید با مردم محلی تعامل کنید یا محیط اطرافتان را به‌خوبی بررسی کنید تا سوژه‌هایی را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها داستان‌های جذابی را در ذهن خود بپرورانید و آن را توصیف کنید.

سعی کنید با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم محلی مشهد بیشتر آشنا شوید تا بتوانید اطلاعات مفیدی را در سفرنامه‌تان ذکر کنید.

بعد سفر از مشهد

بعد از آنکه بلیط مشهد تهران را خریداری کردید و به شهر محل اقامتتان بازگشتید، لازم است که به سراغ ویرایش عکس‌های سفرتان بروید. در این مرحله است که باید تمام یادداشت برداری‌های خود را در قالب یک متن جذاب و خواندنی بنویسید. در هنگام نوشتن سفرنامه خوب است که خودتان را جای مسافرینی قرار دهید که می‌خواهند به مشهد سفر کنند. سعی کنید اطلاعات لازم برای سفر به شهر مشهد را ذکر کنید تا علاوه بر جذابیت، سفرنامه شما اطلاعات مفید و کاربردی را به خوانندگان ارائه کند.

راهنمای نوشتن سفرنامه در سفر به مشهد مقدس

در ادامه با ساختار کلی یک متن سفرنامه آشنا می‌شویم.

ساختار متن سفرنامه به چه صورت است؟

برای آنکه بتوانید یک سفرنامه اصولی و جذاب تهیه کنید، لازم است که با چهارچوب کلی سفرنامه آشنا شوید. این چهار چوب شامل سه بخش زیر می‌شود:

مقدمه: اولین بخش از سفرنامه شما را تشکیل می‌دهد. می‌توانید از یک داستان جذاب و حتی یک حادثه بگویید یا مشکلی را مطرح کنید که در طول سفر برایتان پیش‌آمده. مقدمه لازم است جذاب و گیرا باشد تا مخاطب را ترغیب کند تا ادامه سفرنامه‌تان را بخواند.

بدنه متن: بهتر است که اطلاعات مفید و کاربردی را درباره شهر مشهد در بدنه سفرنامه‌تان بیان کنید تا مخاطب با مطالعه متن شما علاوه بر لذت بردن، با اطلاعات مورد نیاز برای سفر به این شهر آشنا شود. نحوه نگارش این بخش از سفرنامه را در بخش بعدی مقاله بیشتر توضیح می‌دهیم.

بخش پایانی: در بخش نهایی سفرنامه‌تان می‌توانید به طور خلاصه از تجربیات سفرتان و حس و حال کلی آن بگویید یا نکات اصلی را به طور خلاصه بیان کنید.

چه اطلاعاتی را در بدنه اصلی سفرنامه ذکر کنیم؟

بدنه متن سفرنامه شما مهم‌ترین بخش از سفرنامه به حساب می‌آید. در این بخش از مقاله قصد داریم نکاتی را مطرح کنیم که برای نوشتن این بخش از سفرنامه به کارتان می‌آید.

نوشتن جزئیات اتفاقات به‌صورت قصه گونه

سعی کنید متن خود را طوری بنویسید که نه آن‌قدر خشک و رسمی باشد که حوصله مخاطب را سر ببرد و نه به‌گونه‌ای باشد که مخاطب احساس کند در حال مطالعه خاطرات سفر شما است. می‌توانید از بیان یک حادثه یا اتفاق و مشکل در سفرتان شروع کنید و مراحلی که برای حل آن مسئله طی کردید را شرح دهید. از حس و حال‌های درونی‌تان بگویید و آنچه را که شنیده‌اید، دیده‌اید و حتی بو کرده‌اید را ذکر کنید.

سفرنامه شما می‌تواند یک داستان به همراه ذکر حس و حال‌های درونی شما باشد و درعین‌حال اطلاعات مفید و کاربردی را از شهر مشهد به مخاطب انتقال دهد.

معرفی جاذبه‌های شهر مشهد به همراه مسیرهای دسترسی به آن

می‌توانید در متن سفرنامه‌تان این موضوع را بیان کنید که مهم‌ترین جاذبه‌های شهر مشهد چیست، بخش‌های مختلف حرم امام رضا شامل چه مواردی می‌شود، کدام صحن‌ها برای شما جذاب‌تر بوده است، در چه تاریخ و چه ساعتی حرم امام رضا را خلوت دیدید. بعد از حرم و قبل از حرم از چه جاذبه‌هایی دیدن کردید و چگونه می‌توانید به دیدن آن جاذبه‌ها بروید، مسیر دسترسی به آن چگونه است، ساعت بازدید و هزینه‌های ورودی چقدر است.

راهنمای نوشتن سفرنامه در سفر به مشهد مقدس

معرفی هتل‌ها و رستوران‌های خوب شهر مشهد

اگر در یکی از هتل‌های خوب مشهد اتاق گرفته‌اید، می‌توانید آن را به شکلی جذاب توصیف کنید، امکانات و مزایای آن را بیان کنید یا اگر مشکلی دارد، در متن سفرنامه‌تان بیاورید. حتماً اطلاعات جامع‌تری درباره اقامتگاه‌های شهر مشهد به دست بیاورید تا بتوانید هتل خود را با هتل‌های دیگر مقایسه کنید.

اگر وعده‌های غذایی‌تان را در یک رستوران میل کرده‌اید، از تجربیاتتان بگویید. می‌توانید از شنیده‌هایتان نیز بگویید؛ مثلاً از فلان رستوران خیلی تعریف شنیدم و می‌گویند غذاهای خیلی خوبی دارد.

بیان بایدها و نبایدهای سفر به شهر مشهد

اگر در طول سفر در مشهد به مشکلی برخوردید و فکر می‌کنید بیان راه‌حل‌های شما به درد مخاطب می‌خورد، می‌توانید در قالب بایدها و نبایدهای سفر آن‌ها را ذکر کنید. بیان این نکات به مخاطب شما تصویر روشن‌تری از سفر به شهر مشهد ارائه می‌دهد.

در آخر دک این نکته ضروری است که نحوه توصیف شما از اتفاقات باید به شکل اول شخص باشد تا مخاطب ارتباط بهتری با شما بگیرد و حس کند که مستقیماً در حال خواندن تجربیات شما است.

جمع‌بندی

برای نوشتن یک سفرنامه جذاب از شهر مشهد لازم است که قبل از سفر اطلاعات کافی درباره شهر مشهد و جاذبه‌هایش به دست آورید و سفرنامه‌های مختلف را بخوانید. در طول سفر با مردم محلی صحبت کنید و تا می‌توانید به حوادث اطرافتان دقت کنید. یادداشت‌برداری عکاسی را فراموش نکنید. بعد از سفر بنشینید و با یک مقدمه جذاب سفرنامه‌تان را شروع کنید و در متن آن اطلاعات کاربردی را به مخاطب خود ارائه دهید و در انتها خلاصه‌ای از حس و حال و تجربه سفرتان، همچنین نکات کاربردی که لازم است مخاطب بداند را بازگو کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها