پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
مطالعه کتب ایران شناسی و جغرافیای طبیعی/ شناسایی مناطق باستانی و تاریخی مفید است

کردستان - نویسنده و پژوهشگر کردستانی، خواندن کتاب‌های ایران شناسی و جغرافیای طبیعی ایران را برای مطالعه در ایام نوروز توصیه کرد و گفت: خوانش این کتاب‌ها باعث شناخت بهتر مناطق مختلف کشورمان می‌شود و شناسایی نقاط گردشگری، باستانی و تاریخی می‌تواند برای همه مفید باشد.

بهروز خیریه، نویسنده و فعال فرهنگی کردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج با اشاره به اهمیت نوشتن و خواندن اظهار کرد: در جهان امروز با توجه به اختراع ابزارهای گوناگون و ابداع شیوه‌های نو و جدید هر روز مفاهیم تازه‌ای به اطلاعات بشر افزوده می‌شود. البته گاه این مفاهیم جدید نیست، اما به دلیل ابداع شیوه‌ای جدید یا ابزارهای نو، شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

وی ادامه داد: امروز افراد و سیستم‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در جهان سعی می‌کنند با استفاده از رسانه‌های مختلف مثل سینما، تلویزیون، ماهواره، مطبوعات، اینترنت، کتاب و انواع رشته‌های هنر و تبادل اطلاعات پیچیده، بتوانند بر مخاطبان تاًثیر بگذارند.

نویسنده و پژوهشگر کردستانی با اشاره به وجود انواع و اقسام رسانه‌ها و کم کردن فاصله‌ها به واسطه رسانه عنوان کرد: رسانه‌ها، فاصله‌ها را از بین برده‌اند و می‌توانند هر خبری را در زمانی بسیار کوتاه به سراسر جهان مخابره نمایند، به خصوص رسانه‌های دیداری که می‌توانند تصاویر افراد و رویدادها را نیز به سرعت ارسال کنند، نظیر ماهواره و اینترنت و ایستگاه‌های زمینی تلویزیونی و حتی مطبوعاتی که تصویر هر رویداد را با خبرها و اطلاعات جدید همراه می‌کنند، موجب شده این مسئله ابعاد تازه‌ای پیدا کند.

خیریه افزود: اما اگر کمی دقت کنیم اساس و پایه این گونه رسانه‌ها نیز نوشتن و در واقع قلم است. آنچه قرآن کریم نیز بدان قسم یاد می‌کند. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم می‌بینیم که بخش مهم اطلاعات سیستم‌های اینترنتی، نوشته‌ها و خبرهای مکتوب آن است. اطلاعاتی که با نوشته مبادله می‌شود بسیار بیشتر از سایر شکل‌های خبری و اطلاع‌رسانی است.

وی اضافه کرد: در رادیو و تلویزیون هم رکن اصلی برنامه‌ها نوشته هاست که در واقع بن مایه و خمیر مایه برنامه‌سازی است. فقط با یک فیلمنامه خوب می‌توان فیلمی مطرح ساخت و با یک پژوهش خوب می‌توان یک مستند جالب و علمی تهیه کرد.

این فعال فرهنگی و ادبی با بیان اینکه رکن اصلی در مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نیز نوشتن است، یادآور شد: به همین سبب در دنیای امروز نه تنها از اهمیت نوشتار کاسته نشده، بلکه فرهنگ مکتوب هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است زیرا منابع کتبی میراث‌های جاودانه جامعه بشری هستند.

خیریه گفت: با این دیدگاه می‌بینیم امروزه نه تنها از اهمیت کتاب و کتابخوانی کاسته نشده، بلکه با گسترش دامنه علوم و معارف بشری، نمودار رشد اطلاعات و یافته‌های علمی و فرهنگی هم با شتاب بیشتری سیر صعودی می‌پیماید و به تبع آن، اندوخته‌ها و ذخایر فرهنگی جامعه، از جمله مواد کتابخانه ای نیز به طور مستمر افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد بخش اعظم آنچه بر لوح‌های فشرده یا در حافظه رایانه‌ها به عنوان کتاب‌خانه های الکترونیک ذخیره و نگهداری می‌شود، نیز نوشته‌ها وکتاب‌های مختلف است، عنوان کرد: کتاب مهمترین و نخستین منبع معتبر در کارهای پژوهشی است، عمق و ماندگاری آن از سایر رسانه‌ها بیشتر و از این لحاظ در صدر قرار دارد و یکی از بهترین راه‌های افزایش معلومات و دانش بشر و راهی مفید برای پرکردن اوقات فراغت به شکل سالم است.

خیریه ادامه داد: کتاب‌ها با توجه به موضوع آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف به پرسش‌های ما پاسخ دهند، نظیر کتاب‌های علمی، تخصصی، پزشکی، بهداشتی، روانشناسی و… کتاب می‌تواند در افزایش قدرت تفکر و تخیل ما مفید باشد. گنجینه فرهنگ بشر توسط کتاب محفوظ مانده است و آنچه در کتاب ثبت می‌شود، ماندگارتر است.

این نویسنده و پژوهشگر کردستانی در پاسخ به سئوال توصیه به مطالعه در ایام نوروز بیان کرد: پاسخ به این سئوال بسیار مشکل است زیرا امروز کتاب‌ها نیز نظیر سایر رسانه‌ها تخصصی شده‌اند و واقعاً نمی‌توان برای همه یک نوع کتاب را توصیه کرد اما چون در ایام تعطیلات نوروز هستیم، خواندن کتاب‌های ایران‌شناسی و جغرافیای طبیعی ایران برای شناخت بهتر مناظق مختلف کشورمان و کردستان شناسی برای استفاده از قابلیت‌های استان کردستان و شناسایی نقاط گردشگری و باستانی و تاریخی می‌تواند مفید باشد. برای ایام فراغت هم انواع داستان و رمان می تواند سرگرمی خوب و مفیدی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها