دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
پیشنهاد مطالعه خوشنویس پیشکسوت ایلامی برای اهالی هنر در نوروز

ایلام- فعال فرهنگی و خوشنویس پیشکسوت یک عنوان کتاب در برای مطالعه در ایام نوروز ۱۴۰۳ را پیشنهاد داد.

ملوک هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: مجموعه سیاه مشق‌های استاد محمدرضا کلهر که به کوشش حمید عجمی در قطع بزرگ و کیفیتی نفیس و کاغذ گلاسه چاپ و منتشر شده و نمونه هایی بسیار زیبا و نفیس و چشم‌نواز استاد کلهر را به مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی سبک سیاه مشق پیشنهاد می‌کنم.

مولف کتاب تاثیر هوش هیجانی بر نوجوانان تصریح کرد: دیدن آثار زیبا و چشم‌نواز خوشنویسی که به آن مشق نظری هم گفته می شود بر تقویت حس زیبایی شناختی و حض در مخاطب می شود.

وی ادامه‌داد: در این کتاب که سیاه‌مشق‌های استاد محمدرضا کلهر خوشنویس برجسته را در اندازه و قطع اصلی در کیفیتی عالی منتشرشده، بهترین سرمشق برای خوشنویسان پیرو سبک استاد کلهر است که بر التذاذ بصری و هنری در مخاطب تاثیر فراوان دارد.

مدرس انجمن خوشنویسان ایلام ادامه داد: سیاه‌مشق یکی از سبک‌های هنر خوشنویسی است که خوشنویس با معماری و مهندسی کلمات، نظم هندسی و تلاقی حروف و کلمات، فضای سیاه و سفیدی را با تکرار و توازن و تقارن و ریتم و تعادل به شیوه ای خلاق و تازه، به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: استاد کلهر بزرگترین خوشنویس صاحب سبک در نستعلیق و سیاه مشق است که ابداعات و تغییراتی در هنر خوشنویسی به وجود آورد.

وی تصریح کرد: ایشان مدها را کوتاه و دایره‌ها را کوچک و ظریف کرد و تغییراتی در سایر ترکیبات حروف و خط به وجود آورد که تاکنون مورد استقبال و اقبال خوشنویسان قرار معاصر قرار گرفته گرفته است.

این مدرس خوشنویسی ادامه‌داد: زیبایی نقش خط و قلم استاد کلهر به تدریج جنبه عمومی گرفت و سبک و سیاقش پس از چند قرن سرمشق خط نستعلیق و معیار خوشنویسی هنرمندان این هنر شد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب مجموعه سیاه‌مشق‌های استاد محمدرضا کلهر به کوشش حمید عجمی در انتشارات حوزه هنری با مقدمه‌ای از کیخسرو خروش در قطع بزرگ و جلد پارچه‌ای و کاغذ گلاسه چاپ و منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها