دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
شعر آیینی و مقاومت نیازمند مطالعه است/ حق نداریم تاریخ و حقیقت را تحریف کنیم

قم- یک شاعر و نویسنده با اشاره به جایگاه شعر آئینی و مقاومت گفت: شعر آیینی و مقاومت نیازمند مطالعه است و ما حق نداریم تاریخ و حقیقت را تحریف کنیم.

سمانه خلف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره سه مجموعه «دم»، «بازدم» و «همدم» گفت: عنوان «دم» را به جای ایهامی که در معنای آن بود انتخاب کردم و در ابتدای کتاب نوشتم: «تقدیم به حنجر بریده عشق که دَمَش انسانیت را زنده نگه داشته است.» در این جمله دَم به معنای خون و نفس است که من به حنجر بریده اباعبدالله تقدیم کردم. «بازدم» و «همدم» هم به تبع همین ایهام استفاده شد و هر مخاطبی آنگونه که با مجموعه ارتباط برقرار کند یک معنایی به ذهن او متبادر می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه شعر «بازدم» اشعار آیینی و عاشقانه است و کتاب به این دو بخش تقسیم شده است. مجموعه «همدم» کاملاً عاشقانه است. بازدم به زبان کلاسیک و غزل است و مجموعه همدم شعر سپید است.

خلف‌زاده تصریح کرد: شعر را از کودکی تحت نظر مادرم آغاز کردم. در جشنواره‌های دانش‌آموزی شرکت می‌کردم و سال ۱۳۹۰ یک کتاب به نام «مسمومیت سیامک» از من منتشر شد. چون در یک جشنواره دانشجویی رتبه کسب کرده بودم این کتاب را دانشگاه علوم پزشکی قم منتشر کرد. بعد از آن کتاب‌های دیگری از جمله «درخت تنبل» به چاپ رسید و کتاب «دوست آسمانی من» که به زبان کودک زندگی‌نامه شهید محمدرضا شفیعی را روایت می‌کند، منتشر شد.

وی افزود: به لطف خداوند در آینده نزدیک یک مجموعه شعر دیگر منتشر می‌شود که اکنون در حال جمع آوری اشعار آن هستم و یک رمان هم در دست نوشتن دارم.

این شاعر آئینی یادآور شد: خدا را شکر در سال‌های اخیر با عنایت خداوند و اهل‌بیت و دلسوزی اساتید شاهد هستیم که جریان خوبی درباره شعر آیینی و مقاومت اتفاق افتاده است. شعر آیینی و مقاومت نیازمند مطالعه است. اینگونه اشعار راوی حقیقت و تاریخ به زبان شاعرانه است و حق نداریم تاریخ و حقیقت را تحریف کنیم.

شعر آیینی و مقاومت نیازمند مطالعه است/ حق نداریم تاریخ و حقیقت را تحریف کنیم

خلف‌زاده بیان کرد: ما باید به زبان شاعرانه تاریخ و حقیقت را به مخاطب منتقل کنیم و لازمه این کار مطالعه کتاب روایی معتبر است. در موضوع مقاومت هم باید تحقیق و مطالعه را بالا ببریم و چهره‌های مقاومت را بیشتر بشناسیم و با زندگی و خانواده‌های آنها بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم آن را به مخاطب منتقل کنیم و آن‌طور که شایسته آنهاست در شعر و ادبیات به نمایش بگذاریم.

این نویسنده تاکید کرد: ما می‌دانیم دشمن در جبهه مقابل فعالیت می‌کند و از مقاومت چهره‌هایی نشان می‌دهد که چهره واقعی آنها نیست در قبال آن ما باید چهره واقعی ظلم‌ستیزی مقاومت را به دنیا ثابت کنیم و بیشتر از همه مظلومیت مقاومت را نشان بدهیم. ما باید یک مظلومیت و اقتدار آن‌ها را فریاد بزنیم.

این نویسنده ادامه داد: چون شعر با ذات انسان‌ها سر و کار دارد و زبان مشترک آنهاست تاثیرگذار است. شعر خالی از احساس نمی‌تواند باشد و شعر خالی از عاطفه نداریم. از طرفی زن‌ها این عاطفه را بیشتر در وجود خودشان دارند و بیشتر می‌توانند آن را در شعر به نمایش بگذارند بنابراین اگر به شعر زنان توجه بیشتری داشته باشیم اتفاقات خوبی برای مفاهیمی که قصد داریم به دنیا منتقل کنیم، خواهد افتاد.

خلف‌زاده گفت: شعر زنان از ابتدای انقلاب خیلی پیشرفت داشته است و در جریان دفاع مقدس همین‌طور بود و نقش زنان در ادبیات دفاع مقدس نقش پررنگی است. این نقش هرچه جلوتر می‌رویم در اتفاقات غزه، جریان مدافعان حرم و مدافعان امنیت بیشتر می‌شود. زنان ورود کردند و هر کدام به نحوی نگاه زنانه، مادرانه و دخترانه خود را وارد ادبیات کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها