سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
«زندگی من مثل یک کتاب» در کتابفروشی‌ها

کتاب «زندگی من مثل یک کتاب» نوشته جنت تاشجیان با ترجمه نلی محجوب از سوی انتشارات شهر قلم روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زندگی من مثل یک کتاب»، داستانی مصور برای مخاطبان کودک است که توسط جنت تاشجیان نوشته شده است. در این کتاب که برنده جایزه بهترین کتاب کودکان و نامزد دریافت جایزه خوانندگان جوان پنسیلوانیا شده است، ما با دِرِک فالون ۱۲ ساله آشنا می‌شویم که تصمیم می‌گیرد به کمک دوستان و سگش، راز غرق شدن دختری در ساحل نزدیک خانه‌شان را کشف کند.

جنت تاشجیان، نویسنده ارمنی‌تبار آمریکایی را می‌توان از نویسندگان موفق سال‌های اخیر آمریکا به شمار آورد. او آثار متعددی برای مخاطبان کودک و نوجوان منتشر کرده است که از آن بین می‌توان به کتاب‌های «اعترافات واقعی» و «انجیل به روایت لری» اشاره کرد. کتاب «زندگی من مثل یک کتاب» به زبان‌های متعددی ترجمه شده و تحسین منتقدان را هم در پی داشته است. جنت تاشجیان این کتاب را به بیل واترسون، خالق مجموعه «کالوین و هابز» تقدیم کرده است.

کتاب «زندگی من مثل یک کتاب»، به درک فالون ۱۲ ساله می‌پردازد که به همراه پدر، مادر و سگش، بُدی در کالیفرنیا زندگی می‌کند. او بی‌صبرانه منتظر رسیدن تابستان است تا به استراحت، بازیگوشی و گشت‌وگذار با بُدی و دوستش، مَت بپردازد؛ اما زمانی که متوجه می‌شود معلم‌شان، خانم ویلیامز، همه بچه‌ها را مجبور به خواندن چند کتاب و نوشتن خلاصه‌ای از آن‌ها کرده است، تمام برنامه‌هایش به هم می‌ریزد. درک، در خواندن کتاب مشکل دارد؛ ولی برخلاف آنچه پدر و مادر و معلمش فکر می‌کنند، از کتاب خواندن بدش نمی‌آید؛ او فقط دوست دارد کتاب‌های مصور بخواند.

درک یک روز که در حال گشتن در اتاق زیرشیروانی است، روزنامه‌ای پیدا می‌کند که در آن درباره غرق شدن دختری در اطراف محل زندگی‌شان مطلبی نوشته شده است. زمانی که این نوجوان کنجکاو از مادرش در این‌باره سوال می‌پرسد، مادر درک پاسخی به او نمی‌دهد و درک تصمیم می‌گیرد این اتفاق را خودش بررسی کند و به کمک بُدی و مَت، راز این مرگ را حل کند.

بسیاری از منتقدان شباهت‌های فراوانی بین کتاب «زندگی من مثل یک کتاب» و مجموعه «خاطرات یک بچه‌ی بی‌عرضه»، نوشته جف کینی یافته‌اند. هر دوی این داستان‌ها، شخصیت نوجوانی شیطان، بازیگوش و کنجکاو را در محوریت قرار داده‌اند و هر دو طنز ویژه‌ای دارند؛ ولی شاید بتوان آنچه را که این دو داستان را با هم متفاوت کند در زبان تصویری متفاوتی جست که هر یک به کار گرفته‌اند. تصویرگری «زندگی من مثل یک کتاب» را پسر نوجوان جنت تاشجیان برعهده داشته که برای عبارات و کلماتِ به‌کار برده‌شده، تصاویر بامزه و درعین‌حال طنزآلودی ترسیم کرده است.

جنت تاشجیان از سال‌ها پیش به‌دنبال این بود که کتاب طنزآلود و مصوری برای کودکانی که در خواندن مشکل دارند بنویسد که به آثار بیل واترسون، خالق مجموعه «کالوین و هابز» شبیه باشد. موفقیت مجموعه کتاب‌هایی چون «خاطرات یک بچه‌ی بی‌عرضه»، باعث شد جنت تاشجیان کتاب «زندگی من مانند یک کتاب» را بنویسد و تصویرگری آن را نیز به پسر نوجوانش، جیک تاشجیان بسپارد؛ بنابراین مخاطاین اصلی این کتاب، کودکان علاقه‌مند به داستان‌های طنز و مصور هستند. از دیگر عناوین این مجموعه، می‌توان به کتاب‌های «زندگی من مثل یک برنامه‌نویس» و «زندگی من مثل یک گیمر» اشاره کرد.

انتشارات شهر قلم، کتاب «زندگی من مانند یک کتاب» نوشته جنت تاشجیان با ترجمه نلی محجوب را در ۱۳۶ صفحه و به بهای ۱۷۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط