جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
قرآن طلاکاری‌شده با دستان هنرمند بانوی اصفهانی

اصفهان – کاتب قرآن طلاکاری‌شده گفت: تمام این کتاب حتی طلاکوب‌های متن، حاشیه و هر سه تذهیب و صحافی آن با دست و توسط خودم انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از اصفهان، اخیراً در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، قرآنی طلاکاری‌شده با دستان هنرمند اصفهانی، زهره رمضانی، رونمایی شد.

زهره رمضانی، هنرمند کاتب این قرآن، درباره آشنایی با هنر خوش‌نویسی گفت: از سال ۱۳۹۴ فعالیت هنری را در انجمن خوش‌نویسان با خط نستعلیق آغاز کردم و در نهایت با خط دوم شکسته نستعلیق ادامه دادم.

او به روند تولید و آغاز ایده طراحی این قرآن منحصر به فرد اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتم تا نوشتن این قرآن آغاز کنم. ایده این کار را استاد علیرضا بهدانی، کاتب قرآن، به بنده پیشنهاد کردند.

این بانوی خوش‌نویس ادامه داد: این قرآن با ورق طلا در ابعاد ۷۰ در ۵۰، ارتفاع ۱۰ سانتی متر، وزن حدود ۱۰ کیلو در ۶.۴ صفحه تهیه شده است.

این بانوی خوش‌نویس اولین بانوی اصفهانی است که قرآن را به ورق طلا و با خط نسخ کتابت کرده است. او در این ارتباط می‌گوید: در ایران نیز دومین بانویی هستم که قرآن را در این ابعاد و با ورق طلا با خط نسخ عثمان طاها نوشته است.

او به سختی کار و زمان بر بودن نگارش این قرآن اشاره کرد و ادامه داد: نگارش این کتاب به این صورت بود که اول با چسب طلا نوشته شود و در مرحله بعد با ورق طلا طلاکوب می‌شد؛ بنابراین نیاز به نوشتن دوباره و صرف زمان زیادی بود.

رمضانی در ارتباط به خط نسخ عثمان طاها گفت: خط نسخ یکی از خط‌های عربی است و عثمان طاها قرآنی است که تمام صفحاتش در سراسر دنیا یکی است، آیه‌های آن در همان صفحات قرار دارد، هر صفحه ۱۵ آیه دارد، اتمام صفحه با اتمام آیه به پایان می‌رسد و هیچ آیه‌ای نصفه نیست.

قرآن طلاکاری‌شده با دستان هنرمند بانوی اصفهانی

او ادامه داد: اگر بخواهیم برای مثال آیه ۱۵ سوره مائده را در قرآن عثمان طاها پیدا کنیم، صفحه آیه در تمام قرآن‌های عثمان طاها در سراسر دنیا یکی است. از این لحاظ، ترکیب آن ترکیب خاصی است و کاتبان قرآنی که قرآن عثمان طاها می‌نویسند، نمی‌توانستند ترکیب متفاوتی برای نوشتن آن به کار ببرند.

او به سه تذهیب شمسه به‌کاررفته در این قرآن اشاره کرد و افزود: دو تذهیب پشت و روی جلد و تذهیب سوم کار دست است که در صفحه نخست قرار دارد و از طلا استفاده نشده است. تمام این کتاب حتی طلاکوب‌های متن، حاشیه و هر سه تذهیب و صحافی آن با دست و توسط خودم انجام شده است.

رمضانی عشق به هنر را عامل اصلی نگارش این قرآن دانست و گفت: دوست داشتم کار بزرگی به عنوان یک بانوی مسلمان ایرانی انجام دهم که در جهان ماندگار شود و چه کاری بهتر از مانوس شدن با قرآن و ترجیح دادم این کار را انجام دهم.

او درخصوص چگونگی نگهداری این قرآن بیان کرد: در حال حاضر این قرآن در محل کار خودم نگهداری می‌شود و محل نگهداری آن در آینده هنوز مشخص نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها