دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
نظامی حکیم و سخنانش حکمت است

هرمزگان - دبیر انجمن ادبی اندیشه بندرعباس و استاد ادبیات گفت: نظامی، حکیم و سخنانش حکمت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، محمدرضا تولایی در بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی که دوشنبه در سالن همایش‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد پیرامون جنبه‌های مختلف زندگی و آثار حکیم نظامی گنجوی سخن گفت.

دبیر انجمن ادبی اندیشه بندرعباس در ادامه افزود: معمولاً لقب حکیم به همه شعرا داده نشده است، سخنان نظامی حکمت است. خوانش ابیات نظامی فراتر از عشق مادی است و به این موضوع اشاره می‌کند که دوست خوب باعث عاقبت به خیری انسان می‌شود.

این کنشگر ادبی با اشاره به اثر ارزشمند هفت پیکر ادامه داد: هفت گنبد با هفت هنر برابری می‌کند و هنرهای شعر، موسیقی، نمایشنامه، نقاشی، معماری، مجسمه سازی و سینما را در بر می‌گیرد.

تولایی، علت علاقه ایرانیان به اختصاص روزهای جمعه به سینما را برگرفته از هفت پیکر عنوان کرد و بیان داشت: سینما هنر هفتم است. بدین معنی که در ۶ روز هفته به هنرهای دیگر پرداخته‌ایم و روز جمعه که هفتمین روز است به هنر هفتم که سینماست اختصاص می‌دهیم.

این فعال ادبی افزود: اگر ما هم مانند بهرام در داستان هفت پیکر از شنبه شروع کنیم و از سیاهی و تاریکی عبور کنیم تا جمعه به سفیدی برسیم، هر روزمان مبارک می‌شود و به کارگیری هنرهای مختلف در زندگی باعث می‌شود از عمرمان نهایت بهره را ببریم.

در بخش دیگری از این بزرگداشت، نصرت الله مجیدی از استادان بنام ادبیات در استان هرمزگان درباره نقش زنان در آثار حکیم نظامی گنجوی سخن گفت و افزود: نظامی بالانشین داستان‌های غنایی و زنده کننده آئین‌های اهورایی دوره باستانی است و بانوانی که در ادبیات نظامی به خدمت گرفته شده است مانند شیرین در منظومه خسرو و شیرین، بانوانی خاص هستند.

وی در ادامه بیان داشت: شیرین یک پیر کامل است، یک پیر اسطوره‌ای است که زبان موبدان و مغان را می‌فهمد و در ادامه به تحلیل شخصیت بانوان در اسکندر نامه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پایان برنامه دانش آموزان علاقمند به شعر و ادب فارسی به خوانش ابیاتی از حکیم نظامی گنجوی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها