یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
فرهنگ کتابخوانی با اجرای قانون اختصاص یک‌درصد بودجه دستگاه‌ها به فرهنگ تقویت می‌شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ در سال پیش رو می‌توان از محل سهم یک درصد دستگاه‌های دولتی کمک‌های خوبی به ترویج و توسعه کتابخوانی در کشور داشت.

احمد راستینه هفشجانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برخی اقدامات مهم فرهنگی مجلس یازدهم بیان کرد: یکی از مصوبات مهم مجلس یازدهم در حوزه فرهنگ که در مجلس یازدهم بحث آن را شروع کردیم، اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. با این مصوبه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند زمینه لازم برای توسعه کتابخانه‌ها در کشور را بیش از گذشته فراهم کند.

وی با اشاره به دیگر ثأثیرات اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: با این اقدام زمینه لازم برای در دسترس قرار دادن آخرین تولیدات نشر در نقاط مختلف کشور فراهم می‌شود.

راستینه با اشاره به اهمیت و توسعه کتابخانه‌های سیار، عنوان کرد: اولویت دیگری که دنبال شد این بود که کتابخانه‌های سیار توسعه پیدا کنند؛ زیرا معتقدم این کتابخانه‌ها، نقش مهمی در تسهیل دسترسی مردم به آخرین آثار نشر و کتاب دارند.

وی به توجه نمایندگان مجلس یازدهم به مقوله یارانه خرید کتاب اشاره و بیان کرد: بحث یارانه کتاب برای افزایش سرانه کتابخوانی در کشور نیز نکته سومی است که مجلس یازدهم بر آن اهتمام دارد، متاسفانه عادت کردیم، برای هر چیزی یارانه تعریف می‌کنیم اما یارانه‌ای برای عرصه کتابخوانی پیش‌بینی نکردیم؛ بنابراین کار بزرگی در برنامه هفتم پیش‌بینی کردیم.

راستینه با توضیح در این حوزه، عنوان کرد: در این زمینه یک‌درصد از هزینه‌های شرکت‌های عمومی و بانک‌ها را برای فعالیت‌های فرهنگی ازجمله کتابخوانی قرار دادیم که خوشبختانه در احکام برنامه هفتم توسعه نشست و در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز برای آن حکم دادیم.

به‌گفته وی، در سال پیش رو می‌توان از این محل، کمک‌های درخور توجهی به ترویج و توسعه کتابخوانی در کشور تامین کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، همچنین درباره ضمانت اجرای این حکم و قانون از سوی دستگاه‌های مختلف، گفت: این موضوع یک حکم است و در صورتی که دستگاه‌های ذی‌ربط یک‌درصد سهم خود را هزینه نکنند، به خزانه‌داری اجازه دادیم یک‌درصد را کسر و به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه مباحث فرهنگی واریز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها