شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
آیین بزرگداشت «حکیم نظامی» برگزار می‌شود

لرستان - به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای آیین بزرگداشت این شاعر نامدار ایران‌زمین در الیگودرز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در الیگودرز، آیین بزرگداشت شاعر نامدار ایران‌زمین «حکیم نظامی» از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز با همکاری شهرداری و شورای شهر، اداره آموزش و پرورش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علمی و کاربردی شماره ۱، انجمن ادبی فردوسی، آموزشگاه آزاد موسیقی آوا و نوا، کانون هنرهای آیینی و این شهرستان برگزار می‌شود.

نظامی‌خوانی هنرمندان الیگودرزی (خسرو و شیرین‌خوانی، لیلی و مجنون خوانی) نقالی، سخنرانی «ناصر جان‌نثاری» و اجرای موسیقی از بخش‌های پیش‌بینی شده این مراسم است.

این آیین روز یک‌شنبه ۲۰ اسفند ساعت ۱۵:۳۰ در تالار کمال مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ برگزار می‌شود.

به گزارش ایبنا، به مناسبت هفته گرامی‌داشت نظامی گنجوی در لرستان، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است که در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های مختلف، اجرا خواهد شد.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد ملقب به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

مخزن الاسرار، منظومه لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندر نامه از شاهکارهای این شاعر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها