چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
از تاریخچهٔ نقوش برای ایجاد ارتباط تا بررسی مجسمه‌سازی و حجم شناسی

کتاب «تاریخچهٔ مقدماتی حجم شناسی و مجسمه شناسی» نوشتهٔ کوروش انگالی در ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۵۰۰ تیراژ توسط انتشارات زرین اندیشمند به قیمت ۳۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تاریخچهٔ مقدماتی حجم‌شناسی و مجسمه‌شناسی» نوشتهٔ کوروش انگالی در ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۵۰۰ تیراژ توسط انتشارات زرین اندیشمند به قیمت ۳۸۵ هزار تومان منتشر شده است. این کتاب با موضوع تاریخ حجم‌شناسی و مجسمه‌سازی به نگارش درآمده است.

نویسنده در این کتاب به چهارده جلسه کامل و جامع از تاریخچهٔ نقوش برای ایجاد ارتباط گرفته تا پرداختن به دوره‌های مختلف تاریخی در ارتباط با مجسمه‌سازی و حجم شناسی که به طور کامل به آن‌ها پرداخت شده است.

در پیشگفتار این کتاب از قول نویسنده می‌خوانیم: «هر بخش از این کتاب یک جلسه از کلاس را در بر می‌گیرد. به همراه متن، برای هر کلاس یک مجموعهٔ اسلاید به‌صورت «پاورپوینت» آماده شده است که در تارنمای ناشر موجود خواهد بود».

بنا به گفتهٔ نویسنده مطالب مهم کتابِ «تاریخچهٔ مقدماتی حجم‌شناسی و مجسمه‌شناسی» یک تاریخچهٔ کلی و خلاصه را از سیر تاریخی حجم و مجسمه در اختیار دانشجو و مخاطب کتاب قرار می‌دهد که البته برای دانشجویان رشته‌های هنری دیگر و مخاطبان غیردانشجو اما علاقه‌مند به این عنوان مناسب می‌باشد و یادگیری مطالب آن خالی از بهره نمی‌باشد.

کوروش انگالی نویسندهٔ کتاب «تاریخچهٔ مقدماتی حجم شناسی و مجسمه شناسی» باتوجه‌به مطالب موردنظر تحت عنوان این کتاب از نحوهٔ تدریسش و نحوهٔ ارائهٔ این کتاب گفته است که: «در بخش اول این کتاب، روال تدریس من در دانشگاه است، از دوران غارنشینی آغاز می‌شود، دوران باستان و قرون‌وسطی، شانزدهم تا نوزدهم را پشت سر می‌گذاریم و تا آغاز هنر نوین (مدرن) را به دانشجو می‌آموزیم».

کتاب «تاریخچهٔ مقدماتی حجم شناسی و مجسمه شناسی» به مقدمه و تاریخچهٔ نقوش برای ایجاد ارتباط و همچنین به دانش حجم و مجسمه در تمدن‌های باستانی، دوران مسیحیت، شرق دور و آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی می‌پردازد. به این گونه که در بخشی از مقدمه و تاریخچهٔ آن می‌خوانیم:

«باید دانست که انسان پیش از آنکه نوشتن را بیاموزد، به‌وجودآوردن تندیس و تمثال و تصویر را فراگرفت. ما دقیقاً نمی‌دانیم که انسان ۲۰ هزار سال پیش چگونه از طریق ایجاد نقش ایجاد ارتباط می‌کرد. اینکه چه سخنی را از طریق این نقش‌ها القاء می‌کرده، تنها بر مبنای حدس و گمان است و ما تنها با ذهن قرن بیست و یکمی خود می‌توانیم آن‌ها را به زبان خود ترجمه کنیم و یا توضیح بدهیم.
اما در یک مورد می‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم، این نقش‌ها به‌منظور خاصی خلق شده، و صرفاً به‌منظور تزیین دیوارهای غارها و یا هنر - برای - هنر که یک فلسفهٔ بسیار نو است به وجود نیامده است.»

بنابراین می‌توان گفت کتابِ «تاریخچهٔ مقدماتی حجم شناسی و مجسمه شناسی» کتابی است برای خواندن و فهمیدن نقوش انسان‌های اولیه چرا که نقوشی که انسان در ابتدا بر روی دیوارهای غارها می‌کشید به‌عنوان اولین تحول و اولین نشانه به‌عنوان پیشرفت بشریت ثبت شده است. همچنین آگاهی از علم حجم شناسی و مجسمه‌سازی در تمدن‌های باستانی موجب بررسی و تأثیر هنر در این دوران ها خواهد بود.

کتاب «تاریخچهٔ مقدماتی حجم شناسی و مجسمه شناسی» برای دانشجویان هنر با گرایش مجسمه‌سازی، همچنین برای افرادی که به این حوزه از هنر علاقه‌مندند مناسب می‌باشد. این کتاب علاوه بر تمرکز بر مقدمه‌ای از حجم شناسی و مجسمه‌سازی می‌تواند مرجع مقدماتی در تاریخ هنر تمدن‌های باستانی محسوب شود.

کتاب «تاریخچهٔ مقدماتی حجم شناسی و مجسمه شناسی» با عنوان دوم از دوران پارینه‌سنگی، تا هنر نوین و معاصر نوشتهٔ کوروش انگالی در ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۵۰۰ تیراژ توسط انتشارات زرین اندیشمند به قیمت ۳۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها