سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
مروری بر کشفیات کاشف شکافت هسته‌ای

انتشارات دیبایه کتاب «مروری بر زندگی‌نامه و کشفیات لیزه مایتنر کاشف شکافت هسته‌ای» به قلم امیرهمایون محسنی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مروری بر زندگی‌نامه و کشفیات لیزه مایتنر کاشف شکافت هسته‌ای» به قلم امیرهمایون محسنی است. این کتاب ۸۶ صفحه‌ای، در ۱۱ فصل از جمله؛ «کودکی و جوانی»، «آغاز پژوهش‌های علمی»، «کشف پروتاکتینیُم»، «ذرات بنا»، «آلمان نازی»، «فرار از آلمان»، «کشف شکافت هسته‌ای»، «تحقیق درباره شکافت جهانگیر می‌شود»، «جنگ»، «جایزه نوبل برای شکافت هسته‌ای» و «سال‌های پایانی و درگذشت» مطالب خود را عرضه است.

در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آمده است: «الیزه مایتنر فیزیکدان برجسته اتریشی و از بانیان کشف عنصر پروتاکتینیُم (Pa) و شکافت هسته‌ای بود. وی در ۱۹۱۷ زمانی که در انجمن قیصر ویلهم روی پرتوزایی تحقیق می‌کرد، موفق به کشف ایزوتوپ پرتوزای پروتاکتینیُم شد. همچنین در ۱۹۳۸، مایتنر و خواهرزاده‌اش، اتو روبرت فریش، توانستند فرایند شکافت هسته‌ای را از لحاظ نظری تشریح کنند. آلبرت انیشتین در مقام ستایش از لیزه مایتنر، او را «ماری کوری آلمان» خوانده بود.

وقتی ماینتر در ۱۹۰۵ فارغ التحصیل شد. دومین زنی بود که مدرک دکتری خود را در فیزیک از دانشگاه وین اخذ می‌کرد. او بیشتر زندگی حرفه ای‌اش را در برلین آلمان گذراند. جایی که استاد فیزیک و مدیر گروه در انجمن قیصر ویلهلم بود.

این کتاب در ۸۶ صفحه در نوبت چاپ اول، با قیمت ۹۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها