دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
تندیسی از نظامی گنجوی باید ساخته و در ارومیه نصب شود

آذربایجان‌غربی- دبیر علمی دومین همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه گفت: تندیسی از نظامی گنجوی باید ساخته و در یکی از معابر پرترد شهر نصب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، فاطمه مدرسی عصر دوشنبه در دومین همایش ملی نظامی‌شناسی ضمن تشکر گفت: این مکان‌ها برای بررسی و هدفدار کردن مطالعه در مورد نظامی فضای صمیمی و مناسبی هستند.

وی افزود: در این راستا باید انجمن یا نشست اختصاصی برای نظامی گنجوی در ارومیه دائر شود.

مدرسی ادامه داد: تندیسی از نظامی گنجوی باید ساخته و در یکی از معابر پرتردد شهر ارومیه نصب شود.

دبیر علمی دومین همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه گفت: فعالیت و زحمت‌های زیادی در این دو سال برای همایش ملی نظامی شناسی کشیده شده که امیدواریم مفید باشد.

به گزارش ایبنا؛ حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است.

وی در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سرآمدان ادب فارسی است. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرا»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندر نامه» است.

نظامی «مخزن الاسرار» نخستین اثرش را در جوانی سرود. او از شاعرانی است که تاثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت بطوریکه می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.

نظامی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها