دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
نظامی گنجوی در مثنوی شرف‌نامه به دنبال یافتن آرمانشهر اسطوره‌ای است

آذربایجان‌غربی- پژوهشگر و نظامی‌شناس ارومیه‌ای گفت: حکیم نظامی گنجوی، در مثنوی شرف‌نامه به دنبال ردپا گذاشتن برای دست یافتن به آرمانشهری اسطوره‌ای است که قهرمان آن اسکندر، فاتح جنگجوی شرق و غرب است.

سعید شاه محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، گفت: اسطوره‌ها رویاهای تاریخی و دسته‌جمعی اقوام و ملت‌ها هستند به عبارت دیگر اسطوره از قلمرو نماد است و به زبانی پیچیده، چندسویه و رمزآلود، با ما سخن می‌گوید.

وی افزود: اسطوره بیانی است که ژرف ساخت آن حقیقت و تاریخ و روساخت آن افسانه باشد و داستان‌سرای بزرگ زبان پارسی، حکیم نظامی گنجوی، در مثنوی شرف‌نامه به دنبال ردپا گذاشتن برای دست یافتن به آرمانشهری اسطوره‌ای است که قهرمان آن اسکندر، فاتح جنگجوی شرق و غرب است.

استاد دانشگاه ارومیه‌ای ادامه داد: سوداهای رسیدن به آب حیات، نبرد با سایه‌ها، فتح شهر زنان، آیینه‌سازی و…از زبان شاعر گنجه در نهایت زیبایی روایت می‌شود و این شاعر بزمی‌سرا در این منظومه، با استفاده از ژانر حماسه تکیه‌گاه اراده در تمشیت امور کشور را پررنگ ساخته است.

وی با بیان اینکه مقاله بنده در مورد «خوانش اسطوره‌شناختی اسکندر در شرف‌نامه حکیم نظامی گنجوی» است، گفت: در بخش اول اسکندرنامه «شرف نامه» ظرفیت پژوهشی مغفول و بالایی دارد و در این پژوهش تلاش شده است به روش کتابخانه‌ای و شیوه توصیفی تحلیلی خوانشی اسطوره‌شناختی از داستان اسکندر در شرف‌نامه ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها