سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
نخبگان باید معارف فلسطین را بدون اغماض ترویج کنند/ فلسطین؛ مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری

مجید صفاتاج، کارشناس مسائل خاورمیانه و مولف دانشنامه فلسطین گفت: ترویج معارف فلسطین باید توسط نخبگان انجام بگیرد و این روشنگری و تبیین باید بدون اغماض انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجید صفاتاج، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه با حضور در غرفه خبرگزاری در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه «رسانه‌های ایران» گفت: ترویج معارف فلسطین باید توسط نخبگان انجام بگیرد و این روشنگری و تبیین باید بدون اغماض انجام شود.

وی افزود: مسئله فلسطین یک مسئله دو رخساره است. در یک رخسار چهره خونین فلسطین و در رخسار دیگر جنایت وحشتناکی که علیه آن صورت می‌گیرد، باید بیان شود. این تبیین باید از سوی نخبگان، نویسندگان، محققان و هنرمندان به انجام برسد. اگر کسی شناخت درست نداشته باشد، نمی‌تواند تصویر درستی از فلسطین ارائه بدهد.

این محقق بیان کرد: مسئله فلسطین باید در قالب سوژه‌های مختلف کار شود. فلسطین هزاران سوژه دارد که می‌توان به تصویر کشید، حتی می‌توان فیلم‌های بلند و کوتاه و آثار مکتوب متعدد در این زمینه تولید کرد. البته محققان باید از سوی دستگاه‌های دولتی هم مورد حمایت قرار بگیرند. باید عموم مردم به این پژوهش‌ها دسترسی داشته باشند. البته برخی از مسئولان ناآگاه هستند و اهتمام لازم را بر مسئله فلسطین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ندارند و به سادگی از آن می‌گذرند.

صفاتاج در ادامه گفت: اولین گام توسعه کتاب و کتابخوانی در حوزه فلسطین است. البته کم‌کاری در این زمینه به چند دلیل صورت می‌گیرد. برخی شناخت کافی در خصوص اهمیت موضوع فلسطین ندارند، برخی التزام عملی ندارند و برخی مدیران میانی شاید آگاهی کافی ندارند. از زمانی که کار بر روی دانشنامه فلسطین را آغاز کردم برخی از مسئولین امر توجه کمتری داشتند، این در حالی است که مسئله فلسطین مورد تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی و بعد از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی بیان کرد: در قانون اساسی نیز به وضوح بر روی اهمیت موضوع فلسطین تاکید شده است ولی علی‌رغم وجود قوانین حمایت‌گر در حوزه فیلم‌سازی خیلی انگشت‌شمار در این زمینه کار شده است. در حوزه کتاب البته کمی بیشتر کار شده ولی در کل جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد و باید مسئله فلسطین مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها