سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
کتاب «زنده‌تر از همیشه» در بیرجند رونمایی شد

خراسان جنوبی- کتاب «زنده‌تر از همیشه» با حضور نویسنده اثر، منتقد کتاب و همچنین خانواده‌های شهدا در بیرجند رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، کتاب «زنده‌تر از همیشه» که توسط سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به‌چاپ رسیده، جلوه‌ای از کرامات شهدا است.

محمود حاجی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی در راستای این نشست با بیان اینکه، کتاب مزبور آخرین کتاب چاپ شده در حوزه ایثار و شهادت است، گفت: کتاب زنده‌تر از همیشه به قلم طاهره میرزایی آخرین کتاب چاپ شده در حوزه ایثار و شهادت است.

وی افزود: نهاد کتابخانه، شبکه گسترده‌ای است که در تمام نقاط کشور دارای پایگاه‌های متعدد بوده و توسعه، تعمیق و ترویج ایثار، جهاد و شهادت مهم‌ترین رسالت آن است و استان ما نیز با داشتن ۸۴ پایگاه کتابخوانی با کوشش ۲۰۰ سرباز عرصه جهاد تبیین در حال فعالیت است.

او با تاکید بر اینکه کتابخانه‌ها رتبه دوم ارزیابی در زمینه فرهنگ شهادت درمیان دستگاه‌های اجرایی دارند، گفت: کتابخانه‌های عمومی استان ظرفیت دارد تا بعد از ایجاد تفاهم‌نامه مابین کتابخانه و بنیاد شهید به‌نوشتن و ترویج زندگی‌نامه شهدا از بُعد علمی بپردازد و مسابقات کتاب‌خوانی و… از طریق فضای مجازی برگزار کند، چرا که مطمئناً حلقه‌های مطالعاتی حول محور کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد.

طاهره میرزایی، نویسنده کتاب «زنده‌تر از همیشه» هم در این نشست گفت: نوشتن کتاب ۱۳ ماه زمان برده است برای تالیف کتاب مصاحبه شونده نیاز بود که موارد کمی در استان بود و بیشتر مصاحبه‌ها به صورت فایل صوتی و تلفنی بوده است

میرزایی ادامه داد: کتاب زنده‌تر از همیشه نخستین کتاب در زمینه کرامات شهدا است که پس از این جلدهای دیگری به آن افزوده خواهد شد و اگر نامی از برخی شهدا برده نشده تنها به‌آن دلیل بود که نوشته یا اثری از آن شهید در دست نبوده است.

وی گفت: شهدای استان در عین حال که حائز کرامات بسیارند، اما به‌شدت مظلوم واقع شده‌اند و بسیار کم به‌آنها پرداخته شده است. بنابراین باید بیشتر کرامات و وصایای شهدا را به‌رشته تحریر درآورد.

میرزایی ادامه داد: از جمله مزایا و وجه شاخص کتاب مزبور، آن است که به‌صورت نظام‌مند موضوع‌بندی شده و بخش اول به‌تصرف هستی با بهره‌گیری از سخن سردار دلها که «باید شهید باشی که شهید شوی» آمده است و به گره‌گشایی‌ها، سلوک عارفانه و حیاط ظاهری آنها بود نوشته شده و پایان هر فصل نیز به‌شهدای گمنام پرداخته و یکی دو مورد از شهدای غیر استانی که کراماتشان در استان ما اتفاق افتاده آورده شده است‌.

کتاب «زنده‌تر از همیشه» در بیرجند رونمایی شد

همچنین در ادامه مراسم ذبیح‌الله اوحدی مدرس دانشگاه در نقد و بررسی این کتاب اظهار کرد: کتاب «زنده‌تر از همیشه» به‌دلیل داشتن جوانب علمی و قابل بررسی می‌تواند می‌تواند با نسل امروز ارتباط برقرار کند و آنها را با وجوه مختلف زندگی شهدا از بُعد علمی آشنا سازد.

وی بیان کرد: نبودن ادراک از نظام ماوراء موجب کشاندن انسان به‌ورطه نابودی می‌شود، شهدا به این درک از نظام ماوراء رسیده بودند که با اطمینان نفس و قدرت روح در راه شهادت قدم گذاشتند و با اختیار جان را فدای دوست کردند و این کتاب آن را به خوبی مطرح ساخته است.

اوحدی ادامه داد: رسیدن به مراتب عالی، همت بلند، عرفان و فقاهت می‌خواهد و شهدا با داشتن اخلاص و از این دست ویژگی‌ها به این مرتبه رسیده‌اند.

وی اذعان داشت: این کتاب ترویج‌کننده روحیه جهادی و شهادت‌خواهی است و باید جهاد لسانی تببین صورت گیرد که همگان از وجود این‌چنین کتبی بهره گیرند.

نوفرستی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم در این رونمایی با بیان اینکه کنگره ۲ هزار شهید استان را در سال ۱۴۰۴ پیش رو داریم گفت: هدف گذاری ما نشر ارزش‌های شهدا، سبک زندگی شهدا و وصیت نامه شهدا در این مدت باقی مانده است.

وی در این راستا ادامه داد: در تلاش هستیم پاراگراف‌های کوچک از متن وصیت‌نامه‌های آن‌ها را در مدرسه‌ها و مراکز عمومی نشر دهیم و وصایای هر کدام از شهدا را به تفکیک در حوزه‌های دفاع مقدس، دهه فاطمیه و… مطرح سازیم؛ چراکه این امر در پرورش افکار شهدا در میان جوانان بسیار موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها