سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها با سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ شکل گرفت

هادی گلسرخی، مسئول بنیاد اندیشه‌های امام خمینی(ره) در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مقام معظم رهبری به عنوان نصیحت همیشگی به مطالعه کتاب اشاره کرده‌اند. تنها تحصیل به وسیله کتاب می‌تواند صورت بگیرد. با میلاد سومین دوره نمایشگاه تاریخ معاصر ایران بحث مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها شکل گرفت.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هادی گلسرخی، مسئول بنیاد اندیشه‌های امام خمینی (ره) در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست خبری سومین نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر (تاریخ چراغ راه آینده) که سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: دانشگاه نقش ویژه‌ای در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه دارد. امام خمینی (ره) دانشگاه را مهد تحولات، سعادت و شقاوت ملت می‌دانند. در دوره دانشجویی نقد و تفکر استدلالی برای دانشجو شکل می‌گیرد.

وی افزود: دوره دانشجویی با مهارت و دانش‌افزایی برای دانشجو سپری می‌شود. به کتاب باید به عنوان مهم‌ترین منبع اشاره کنیم. امروز زیست دانشجویان با چند آفت روبه‌رو است. یکی از آفات بحث سطحی شدن فضای مجازی و موضوع دیگر کم شدن مطالعات عمیق است. دانشجویان امروزه نرم‌افزارهای دیگر را جایگزین کتاب کرده‌اند. امروز فضای دانشجویی و زیست دانشجویی ما را رنج می‌دهد، از این باب مطالعه و فرهنگ کتابخوانی ضرورت قطعی در دانشگاه‌ها است. این ضرورت را احساس می‌کنیم و آن ضرورت تنها از طریق مطالعه کتاب حاصل می‌شود.

گلسرخی بیان کرد: مقام معظم رهبری به عنوان نصیحت همیشگی به مطالعه کتاب اشاره کرده‌اند. تنها تحصیل به وسیله کتاب می‌تواند صورت بگیرد. با میلاد سومین دوره نمایشگاه تاریخ معاصر ایران بحث مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها شکل گرفت. کتاب‌های انتخاب شده برای این نمایشگاه نیز با این سمت و سو در نظر گرفته شده است. با همکاری موسسه فرهنگی هنری قدرولایت برای دانشگاه‌های مختلف کشور فراخوانی در نظر گرفتیم. ماحصل این کار این بود که ۸۰ مجموعه دانشگاهی برای برپایی نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.

وی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی لازم انجام گرفت و از ۲۸ بهمن تا ۸ اسفندماه رویدادهای فرهنگی نمایشگاه تاریخ معاصر را خواهیم داشت. سعی کردیم با تسهیلگری و تخفیف، دانشگاه‌ها حمایت‌های لازم را از این نمایشگاه‌ها داشته باشند. همچنین برنامه‌های جانبی نیز در نظر گرفته شد تا به غنای بیشتر نمایشگاه کمک کند.

مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها با سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ شکل گرفت

در فرمایشات مقام معظم رهبری به کرات اهمیت تاریخ تکرار می‌شود

احمد عطایی، مدیر مسئول انتشارات فرهنگی هنری قدر ولایت در این نشست گفت: نقاط مشترک اعیاد شعبانیه در واقع جهاد توام با تبیین است، همان چیزی که مدنظر مقام معظم رهبری است. در واقع شناخت تکلیف، انجام به موقع تکلیف و صبر و استقامت در راه پیشبرد اهداف فصل مشترک این اعیاد و نیمه شعبان است. ان‌شاء‌الله رشحاتی از آن ولایت را بتوانیم به این نمایشگاه بیاوریم.

وی افزود: اهداف این نمایشگاه بر اساس همین فصل مشترک‌ها است. ایجاد بصیرت و آگاهی تاریخی در قشر دانشجو نسبت به آنچه گذشته و نسبت به آنچه در حال رخ دادن است، از جمله اهداف این نمایشگاه است. در واقع اهداف نمایشگاه را در جمله‌ای از حضرت امیر نقل می‌کنم، حضرت در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه توصیه‌ای در مورد تاریخ می‌کنند که بسیار ارزنده است. همه اهدافی که نمایشگاه تاریخ معاصر دنبال می‌کند، در این جمله نهفته است. «پسرم! اگرچه من به اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی درکردارشان دقت، و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام، بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده عمرم را با اولین و آخرینشان گذرانیده‌ام، زلال اعمالشان را از تیرگی و سود و زیان کردارشان را شناختم، از این رو از هر چیزی پاکیزه و خالصش را برایت انتخاب کردم و از میان آن همه برنامه زیبایش را برایت برگزیدم و نامعلوم آن را از تو دور داشتم.»

احمد عطایی بیان کرد: مطالعه تاریخ برای اینکه نوجوان و جوان بتواند قسمت‌های تلخ از شیرین و سودمند از زیانبار را تفکیک کند و به دنبال آنچه سودمند است، برود، لازم است. آنچه باعث تلخی و زیانباری امت‌های گذشته شد، الان هم تلخ و زیانبار است. تاریخ چراغ راه آینده همین معنا را متجلی می‌کند. باید از درس‌های تاریخ استفاده کنیم، آینده را پی‌ریزی کنیم و به سوی آینده سودمند حرکت کنیم. در فرمایشات مقام معظم رهبری به کرات اهمیت تاریخ تکرار می‌شود.

وی گفت: چگونه ممکن است دانشجویی نفهمد که در دوره پهلوی و مشروطه بر این مردم چه گذشته و اکنون مشغول ساختن چه چیزهایی هستند. تلاش کردیم در سومین دوره نمایشگاه تاریخ معاصر آنچه را که پژوهشگران و اهل قلم زحمت کشیدند و به عرصه آوردند را در اختیار دانشجویان قرار بدهیم تا حافظه تاریخی خود را تقویت کنند.

مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها با سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ شکل گرفت

برگزاری نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر از ۲۸ بهمن تا ۸ اسفندماه در ۷۲ دانشگاه

در ادامه این نشست محمدحسین کریمی‌پور گفت: این رخداد فرهنگی با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب و ادبیات ایران، ۱۷ ناشر و نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود. این‌گونه حرکت‌های گسترده و ملی اگر با چنین مشارکت‌هایی همراه نباشد یا به انجام نمی‌رسد و یا به صورت محدود برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه گروه مخاطبی را در نظر دارد تا به آنها خدمات بدهد. در تلاش هستیم تا در مورد تاریخ بیشتر بدانیم و در این زمینه حرکتی را از چهار سال قبل آغاز کرده‌ایم. در این راستا موسسه‌های تاریخ‌پژوهی گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند درباره فراهم کردن شرایط لازم برای مطالعه تاریخ برای آحاد مردم تلاش کنند. در این زمینه مجموعه برنامه‌هایی طراحی شد که یکی از این برنامه‌ها نمایشگاه کتاب بود.

کریمی‌پور بیان کرد: سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر به صورت فیزیکی برگزار می‌شود. برای برگزاری بهتر این نمایشگاه مجموعه برنامه‌هایی هم طراحی شده است. سعی کردیم پازل کامل‌تری را برای مخاطبین ارائه کنیم. نشست‌های گفت‌وگو محور و جلسات پرسش و پاسخ در محیط دانشگاه‌های کشور با حضور اساتید تاریخ معاصر و دانشجویان دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد. یکی دیگر از این حرکت‌ها انتشار کتاب با موضوعات مطروحه در نشست‌های تخصصی تاریخ معاصر است. تا به امروز یک مجموعه برنامه طراحی شد و مطلبی که در نظر داریم، تداوم کار است. یکی دیگر از مباحث این است که تمام این حرکت‌ها و برنامه‌ها قرار هست به‌صورت مستمر در سال‌های آینده نیز برگزار شود.

وی در ادامه گفت: این نمایشگاه پاسخی است به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: نگذارید تطهیر پهلوی مطرح شود. ما خود را موظف می‌دانیم که این فعالیت فرهنگی تداوم داشته باشد. سومین دوره نمایشگاه تاریخ معاصر سه ماه پیش طراحی و به گروه وزارت ارشاد و نهاد رهبری ارائه شد. در سه ماه اخیر برنامه‌ریزی صورت گرفت و بالغ بر ۳۰ نفر ساعت در مقطع مقدماتی حجم زمانی را به خود اختصاص داد. جلسات و پیگیری‌های مستمری صورت گرفت که امروز به بار نشست.

کریمی‌پور افزود: نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر (تاریخ چراغ راه آینده) از ۲۸ بهمن تا ۸ اسفندماه در ۷۲ دانشگاه سراسر کشور برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه کتاب‌ها با ۴۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود. محوریت کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه به دو مقطع انقلاب اسلامی و پهلوی اختصاص دارد، کتاب‌های قاجار و مشروطه را در این دوره نداریم. در این زمینه هفت نشست تخصصی نیز در شبکه اینترنتی کتاب بارگذاری شده است که این نشست‌ها با بهره‌گیری از اساتید مربوطه برگزار شد.

وی بیان کرد: نقش دول خارجی در سیر حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی، ساختارسازی که حضرت امام در روند انقلاب به آن توجه داشتند و عملکرد پهلوی‌ها از نمونه محورهایی است که در نشست‌های مذکور به آنها پرداخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط