دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» منتشر شد

کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» در بازخوانی اندیشه‌های رضا داوری اردکانی، محمد مددپور، حسین کچوییان، حمید پارسانیا،، موسی نجفی و سیدجواد طاهایی، به کوشش گروه نویسندگان، در ۲۸۰ صفحه به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

از خصایص عموم انقلاب‌ها و به ویژه «انقلاب‌های کبیر» است که از پی خود موجی از تأملات نظری و مباحثات فکری را برمی‌انگیزند. اهالی نظر در فضای حاصل از رویداد بزرگ نه‌تنها می‌کوشند پاسخی برای پرسش از علل و عوامل انقلاب فراهم آورند، بلکه فراتر از آن به تأملاتی در باب سرشت جامعه و تاریخ، ملت و دولت، انسان و هستی و امثال آن‌ها می‌اندیشند. بدین ترتیب، بار دیگر آشفتگی حاصل از دگرگونی جای خود را به ثبات و استقراری تازه می‌دهد و روح انقلاب در قالب مفاهیم و ایده‌های نوآیین انتظام می‌یابد.

انقلاب کبیر اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. تأمل نظری درباره و در افق انقلاب از همان بهمن ۵۷، بلکه پیشتر در گرماگرم مبارزات ماه‌های منتهی به آن آغاز شده بود و تا هم امروز که بیش از چهار دهه از آن رخداد دوران‌ساز سپری شده ادامه داشته است.

در این کتاب تلاش شده تا تأملات نظری شماری از متفکران مهم دوره پساانقلابی در قالب فصولی جداگانه به بحث گذاشته شود تا از خلال آن خطوط اصلی نظریه تاریخی انقلاب اسلامی برای مخاطب روشن گردد.

این کتاب به کوشش گروه نویسندگان تهیه و نگارش شده است. علی‌رضا بلیغ، میرحامد حری، محمد جمشیدی، محمدرضا قائمی‌نیک، علی‌رضا مؤمنی‌آرانی، محمود فروزبخش و اکبر محمدی به بازخوانی اندیشه رضا داوری اردکانی، محمد مددپور، حسین کچویان، حمید پارسانیا، سیدمهدی میرباقری، موسی نجفی و سیدجواد طاهایی پرداخته‌اند.

حوزه مطالعات نظری انقلاب اسلامی از جمله قلمروهای پژوهشی و مطالعاتی است که در سال‌های اخیر در دستور کار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی قرار داشته و آثار ارزشمند و قابل استفاده‌ای در رابطه با آن از سوی این مجموعه منتشر گردیده است. کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» در امتداد این رویکرد در دهه فجر انقلاب اسلامی منتشر شده است.

کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر در سایت کتاب فردا و انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی خریداری کنید.

www.shop.rcica.ir

www.bookroom.ir

www.sooremehr.ir

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط