شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
گونه‌های گیاهی ایران مرکزی منابع غنی برای تولید کاغذ هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: گونه‌هایی مانند گز و تاغ‌ها و نخل و سرشاخه‌هایی که در منطقه ایران مرکزی وجود دارد، منابع خوبی برای تولید کاغذ هستند.

علی سلاجقه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر ظرفیت تولید کاغذ سنگی در ایران، اظهار کرد: کاغذ سنگی یک ظرفیت عالی است که کشور را با مشکلات قطع درخت وچالش‌هایی مانند کمبود آب مصرف آب و تولید پساب مواجه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تولید کاغذ سنگی باید مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: برای تولید این نوع کاغذ به من مراجعه و نمونه و کیفیت این نوع کاغذ نیز بررسی شده است. با توجه به منابع عظیم کربنات کلسیم و آهک در کشور به‌ویژه در منطقه زاگرس، باید از این ظرفیت استفاده شود تا درخت‌ها قطع نشود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره حفاظت از جنگل‌ها نیز عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود بحثی که اکنون مورد توجه مجموع منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی است، موضوع گونه‌های سریع الرشد است که برای تولید کاغذ مناسب هستند.

سلاجقه درباره اینکه به نظر می‌رسد کارخانه چوب و کاغذ مازندران از تولید کاغذ با بهره‌مندی از گونه‌های سریع‌الرشد استقبال چندانی نکرده است، گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که گونه‌های سریع‌الرشد دارای آب‌بری بالایی هستند؛ به‌عنوان مثال صنوبر، گیاه سریع‌الرشدی است و کیفیت چوب آن برای تولید کاغذ، بسیار مطلوب است و باید در مناطقی که سطح و وضع مناسبی دارند، کشت شود.

وی با بیان اینکه در کشور در مناطق مرکزی ایران، گروه‌های مهندسی صنایع چوب و کاغذ در دانشگاه منابع طیبعی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر فعال هستند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید روی گونه‌هایی که در مناطق مرکزی ایران برای تولید کاغذ وجود دارد، فعالیت کنند؛ گونه‌هایی مانند گز و تاغ‌ها و نخل و سرشاخه‌هایی که در منطقه ایران مرکزی وجود دارد، منابع خوبی برای تولید کاغذ هستند. دانشکده‌ها و گروه‌های علمی باید فعالیت خود را برای تحقیق در این زمینه آغاز کنند تا کشور بتواند برای تولید کاغذ از آن‌ها استفاده کند.

سلاجقه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تحقیق درباره گونه‌های جدید که خاصیت تولید کاغذ خوبی را دارند، مانند گونه‌هایی که در ایران مرکزی وجود دارد، هر نوع مجوزی را که افراد و سازمان‌ها در این زمینه بخواهند، صادر می‌کند، ادامه داد: باید به این سمت پیش برویم که از انواع گونه‌های گز، طاق، نخل و سرشاخه‌هایی که وجود دارد در تولید کاغذ در بخش ایران مرکزی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از گیاهانی مانند گز و طاق در زمینه تولید کاغذ با توجه به ضریب کارآفرینی بالایی که دارد، به توسعه کارآفرینی نیز کمک می‌کند، گفت: از طرف دیگر استفاده از نوع گیاهان و کاشت آن‌ها به تثبیت شن و گرد و غبار در منطقه کمک بسیار زیادی می‌کند. افراد برای اطلاع از مراحل دریافت و آمار صدور مجوزها می‌توانند با سازمان منابع طیبعی کشور تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها