جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
چرا و چگونه عادت کتابخوانی داشته باشیم؟

«هدف شما نباید خواندن کتاب باشد، هدف شما باید کتابخوان شدن باشد.» یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک عادت جدید این است که عادت فعلی‌ای را که قبلاً هر روز انجام می‌دادید شناسایی کنید و سپس رفتار جدید خود را در اولویت آن قرار دهید. به این کار «عادت انباشته» می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از وبسایت مدیوم، مطالعه عمل یا فعالیتی است که ذهن خواننده را با دانش و معلومات زیادی پر می‌کند و به نوشتن بسیار کمک می‌کند. به همین دلیل است که می‌گویند کسی که مطالعه نمی‌کند، نمی‌تواند نویسنده خوبی باشد و نویسنده‌های خوب همیشه کتابخوان‌های خوبی هستند. مطالعه، انسان را وارد دنیایی خیالی و زیبا می‌کند که فرار از آن دشوار است.

زیبایی مطالعه

لذتی که خوانندگان از مطالعه دریافت می‌کنند، آن‌ها را از فعالیت‌های دنیوی دور می‌کند و به دنیایی جدید و خیالی می‌برد. عادت به مطالعه، به تکرار عمل خواندن با تعداد زیاد دفعات اشاره دارد. این عادت صد برابر بهتر از اعتیاد به موبایل و تکنولوژی‌های جدید است؛ به همین دلیل است که کودکان باید با کتاب بزرگ شوند تا با تکنولوژی مدرن. اگر زندگی‌نامه دانشمندان، فیلسوفان و شاعران را بخوانید، خواهید فهمید که همه آن‌ها تحت تأثیر عادت به مطالعه قرار گرفته‌اند و این کتاب‌ها هستند که شخصیت انسان را می‌سازند.

چگونه به مطالعه عادت کنیم؟

اما چگونه می‌توان با وجود تلفن همراه، یک عادت خوب مانند عادت به مطالعه کتاب ایجاد کرد؟ کسی که می‌خواهد عادت قوی و ناگسستنی مطالعه در خود ایجاد کند، باید ابتدا شروع به خواندن کتاب در ژانری که بیشتر دوست دارد، کند. به‌عنوان مثال، اگر به خودسازی و ارتقای نفس علاقه داشته باشیم، کتاب‌هایی مانند «عادت‌های اتمی» نوشته جیمز کلیر، «جادوی فکر بزرگ» نوشته دیوید شوارتز و «قدرت حال» نوشته اکهارت می‌تواند شروع خوبی باشد. اگر به سیاست علاقه‌مندیم، می‌توانیم کتاب‌هایی مانند «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» نوشته دارون اچم اوغلو و جیمز رابینسون را بخوانیم.

هدف شما نباید خواندن کتاب باشد، هدف شما باید کتابخوان شدن باشد

جیمز کلیر معتقد است: «هدف شما نباید خواندن کتاب باشد، هدف شما باید کتابخوان شدن باشد.» یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک عادت جدید این است که عادت فعلی‌ای را که قبلاً هر روز انجام می‌دادید شناسایی کنید و سپس رفتار جدید خود را در اولویت آن قرار دهید. به این کار «عادت انباشته» می‌گویند. به همین دلیل است که برای ایجاد عادت کتابخوانی، باید آن را با عادتی که قبلاً شکل گرفته، مرتبط کنید. به عنوان مثال، اگر عادت به مسواک زدن دارید، باید آن را با کتابخوانی مرتبط کنید و بگویید: «بعد از خواندن یک صفحه، مسواک می‌زنم» این یک تکنیک ساده و موثر است.

استراتژی‌های دیگر

اگر نمی‌خواهید کتاب‌های طولانی و پیچیده بخوانید، راه آسان برای ایجاد عادت کتاب‌خوانی، خواندن مقالات کوتاه است. معمولاً خواندن مقاله، آسان است و خواندن این متن‌های کوتاه به شما کمک می‌کند کتابخوان شوید. همیشه نقل قول‌های کتاب‌ها را برای خود برجسته کنید؛ همچنین کتاب‌هایی با جلدهای جذاب بخوانید، زیرا این چیزها ذهن ما را به سمت کتاب جذب می‌کند. اما مشکل، آگاهی از مزایای کتاب نیست زیرا همه ما از پیش آن را می‌دانیم. مشکل واقعی ثبات و پیوستگی عادت مطالعه است. برای به دست آوردن دانش واقعی و آموزش باید یک عادت قوی ایجاد کنیم. ویرجینیا وولف، نویسنده انگلیسی معتقد است «کتاب‌ها آینه روح هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها