پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
زهد و پشتکار ۲ ویژگی بارز علمای حوزه است

قم - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: داشتن روحیه زهد و پشتکار، دو ویژگی بارز علمای گذشته بود که امروز نیز باید در حوزه علمیه، همین راه و روش دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله رضا استادی چهارشنبه در آیین رونمایی از کتاب «اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی (ره)» در سالن اجتماعات مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه گفت: تألیف این کتاب طی چندین سال یک پیام مهم برای تمام پژوهشگران دارد و آن نیز داشتن صبر و حوصله در به سرانجام رساندن طرح‌های علمی و پژوهشی است.

وی با بیان اینکه از اهل علم و دانایی انتظار می‌رود، در انجام کارهای پژوهشی همراه مؤلفان و محققان باشند، تصریح کرد: پژوهشگران از تألیف آثاری مانند «اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی (ره)» با وجود همه مشکلات، هراسی به دل ندهند.

وی با بیان اینکه داشتن مدرک و رسیدن به سطوح بالای تحصیلی به معنای رسیدن به مقام اجتهاد نیست، گفت: باید روندی در حوزه‌های علمیه دنبال شود که اجازه تدریس و اجتهاد صرفاً از طریق حوزه علمیه انجام بگیرد؛ اجازه تدریس باید در حوزه‌های علمیه نهادینه شود و صرفاً منحصر به اجازه تدریس فلسفه نشود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در اجازه تدریس مدرسان توسط حوزه علمیه، یادآور شد: باید افرادی در حوزه علمیه باشند که اجازه اجتهاد و روایت توسط آن‌ها انجام بگیرد تا نقص کنونی در این حوزه برطرف شود.

آیت‌الله استادی اضافه کرد: انتظاری که از حوزه عریض و طویل کنونی با ساختارهای مختلف آن می‌رود، قابل مقایسه با حوزه دهه‌های گذشته نیست و این انتظار به حق وجود دارد که خروجی و کارکردهای آن قابل مقایسه با گذشته نباشد.

وی پشت کار را از ویژگی‌های بارز علمای گذشته حوزه نام برد و اظهار کرد: باید سیره علمی، رفتاری و اخلاقی بزرگان گذشته حوزه علمیه در ابعاد گوناگون را الگوی خود در مباحث مختلف علمی و تحقیقی قرار بدهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: علمای گذشته با وجود کمبود امکانات، کتاب‌ها و دسترسی‌ها؛ به معنای واقعی کلمه، فقیه و عمیق بودند که امروز نیز باید طلاب همان راه و روش را دنبال کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تحول در حوزه علمیه خاطر نشان کرد: تحول در حوزه علمیه، ادامه راه بزرگان در کنار ابتکارات و کسب توفیقات بیشتر است که تاکنون این مسأله به خوبی محقق نشده است.

آیت‌الله استادی زهد را از ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی علمای سابق یاد و بیان کرد: علمای گذشته به معنای واقعی کلمه زاهد بودند و همین رویه باید در حوزه امروز نیز دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها