چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
انتقال مفاهیم داستان‌ها با بلندخوانی برای کودکان محقق می‌شود

لرستان- داریوش جعفری، نویسنده و فعال حوزه ترویجی کتاب گفت: با توجه به اینکه در در داستان‌ها حرف‌های مهمی همچون مسائل اخلاقی، علمی، ارتباطات انسانی و ... وجود دارد بلندخوانی می‌تواند این مفاهیم را به کودکان و نوجوانان انتقال دهد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): روز جهانی بلندخوانی هر سال در اولین چهارشنبه ماه فوریه جشن گرفته می‌شود که امسال با ۷ فوریه (۱۸ بهمن ۱۴۰۲) مصادف است. این روز به خواندن و هنر و تمرین بلندخوانی اختصاص دارد و به‌دنبال افزایش پیوندهای اجتماعی و همدلی است. روز جهانی بلندخوانی هم‌زمان با روز جهانی بازی در مدرسه برگزار می‌شود.

جهان امروز باسوادتر از هر زمان دیگری است و بر اساس گزارش یونسکو، نرخ باسوادی در جهان از سال ۱۹۵۰، هر دهه پنج درصد افزایش داشته است. در این میان نرخ باسوادی جوانان شاهد افزایشی قابل‌توجه بوده و منحنی صعودی چشمگیری برای نرخ باسوادی بزرگسالان در سراسر جهان وجود دارد، با این حال هنوز تفاوت‌های قابل‌توجهی در سطح سواد در سراسر جهان وجود دارد، به‌طوری‌که نرخ سواد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بدترین وضعیت را در سراسر جهان دارد. کشورهای آسیای جنوبی نیز در رتبه بعدی قرار دارند.

روز جهانی بلندخوانی یکی از ابتکاراتی است که به دنبال رفع این نابرابری‌ها توسعه یافته است و هم‌زمانی این روز با روز جهانی بازی در مدرسه می‌تواند نقش چشمگیری در توسعه مزایای منتسب به آن داشته باشد، زیرا تلفیق بازی و بلندخوانی می‌تواند اثرات مثبت هر یک از این دو را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

همه پدر و مادرها دوست دارند بچه‌های کتاب‌خوان داشته باشند و کتاب خواندن با کودکان، تاثیر مهمی بر رشد ذهنی و احساسی‌شان دارد و یکی از روش‌های موثر در علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در آنهاست.

یکی از راه‌های موثر و لذت‌بخش برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها، خواندن کتاب با آنها یا همان «بلندخوانی» است. بلندخوانی، موجب ارتباط عاطفی عمیق‌تر میان بچه‌ها و پدر و مادرها می‌شود و قدرت تمرکز، دانش و درک مطلب بچه‌ها را بالا می‌برد و آنها را به تفکر و تصویر کردن فضای داستان وامی‌دارد. از سوی دیگر موجب رشد زبانی آنها می‌شود و دایره واژگانی‌شان را گسترش می‌دهد. پس لازم است پدر و مادرها و بزرگ‌ترها از هر فرصتی برای این کار بهره ببرند و لذت کتاب خواندن با بچه‌ها را تجربه کنند.

داریوش جعفری، یک معلم و نویسنده کوهدشتی است که به صورت جدی از سال ۱۳۹۱ کیف و کوله‌پشتی خود را پُر از کتاب داستان کرده و هر هفته در گوشه‌ای از شهر تعدادی از کودکان و خانواده‌ها را دور خود گرد می‌آورد و با بلندخوانی کتاب و تشویق دیگران به خواندن نسبت به ترویج فرهنگ کتابخوانی اقدام می‌کند.

انتقال مفاهیم داستان‌ها با بلندخوانی برای کودکان اتفاق می‌افتد

بلندخوانی کتاب را یک روش بسیار ساده، کارآمد و موثر و آزموده شده است

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا بلندخوانی کتاب را یک روش بسیار ساده، کارآمد و موثر و آزموده شده دانست و اظهار کرد: سبک بلندخوانی کتاب را فعالان فرهنگی ایرانی تقویت و ابداع کردند و به دنیا ارائه شد و در سال ۲۰۱۶ به عنوان مناسبت‌ترین طرح ترویج کتاب‌خوانی در جهان به تمام دنیا معرفی شد.

بلندخوانی اگر به روش صحیح انجام شود کودکان و نوجوانان عاشق کتاب می‌شوند

جعفری هدف از بلندخوانی کتاب را تجربه لحظات شیرین با کتاب عنوان کرد و افزود: اگر به روش صحیح بلندخوانی انجام شود کودکان به شدت عاشق کتاب می‌شوند.

وی به برخی از مزایای بلندخوانی کتاب اشاره کرد و افزود: بلندخوانی درست بیان کردن مفاهیم، مضامین و نظرات را به کودکان آموزش می‌دهد، توانایی درک افراد و فرهنگ‌های مختلف را تقویت می‌کند، احساس همدلی را بالا می‌برد و مهارت‌های تخیل افراد را عمیق‌تر می‌کند.

کودکان با بلندخوانی لذت خواندن را درک می‌کنند

نویسنده کتاب «کیکله را رو آب برد، دنیا رو خواب برد» با اشاره به اینکه کودکان با بلندخوانی لذت خواندن را درک می‌کنند، افزود: کودکانی که هنوز خواندن را نیاموخته‌اند یا مهارت کافی برای خواندن یک کتاب به تنهایی را ندارند به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها می‌آموزند تا برای بهتر کردن مهارت خواندن خود تلاش کنند.

این فعال فرهنگی لرستان گفت: با توجه به اینکه در در داستان‌ها حرف‌های مهمی همچون مسائل اخلاقی، علمی، ارتباطات انسانی و … وجود دارد بلندخوانی می‌تواند این مفاهیم را به کودکان و نوجوانان انتقال دهد.

مدیر انتشارات پیشوک گفت: بزرگترین معضل در جوامعی که به شدت نگران ایدئولوژی هستند این است که همیشه مفاهیم و نتیجه‌گیری‌ها قبل از همه چیز اتفاق می‌افتد در حالی که اگر بچه‌ها را عاشق کتاب کنیم موضوعات مهم برای خود و جامعه‌اش را از میان کتاب‌ها جستجو خواهد کرد.

وی به نقش مهم مربی، تسهیل‌گر و معلم در افزایش اشتیاق کودکان و نوجوانان به بلندخوانی اشاره کرد و افزود: مربی باید جزیی از بچه‌ها باشد و از شیوه‌های نمایشی نیز استفاده کند.

زیبا و درست خواندن، عشق به خواندن را در کودک شنونده منتقل می‌کند

نویسنده کتاب «روباه دُم بور» با بیان اینکه ما به عنوان بزرگسالی که با صدای بلند برای کودکان کتاب می‌خواند باید بتوانیم احساس و عواطف نهفته در متن داستان را به خوبی نشان دهیم، افزود: زیبا و درست خواندن، عشق به خواندن را در کودک شنونده منتقل می‌کند.

جعفری با بیان اینکه در بلندخوانی خلاقیت بسیار مهم است، افزود: استفاده از فعالیت‌های قبل از خوانش و بارش فکری، فعالیت‌های حین خوانش همچون بالا و پایین کردن تن صدا و حرکات نمایشی و حرکت چهره و بعد از خوانش همچون گفت‌وگو در مورد کتاب مهم است.

این نویسنده لرستانی با اشاره به اینکه بلندخوانی به صورت مرتب و در یک روز خاص و به صورت باشگاهی اتفاق بیفتد، کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب عادت می‌کنند، افزود: وقتی کودکان با هم لذتی را تجربه می‌کنند آن را رها نمی‌کنند.

جعفری با بیان اینکه بلندخوانی یک روش ساده است که نیاز به تمرین دارد افزود: پیشنهاد می‌شود افراد مختلفی بلندخوانی کتاب را به صورت اصولی آموزش ببنند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه افراد را برای ترویج کتابخوانی آماده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها