دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
همه ما یک توک‌توکیِ درون داریم که برای هر کاری خسته است

کتاب «توک‌توکی» در بخش «داستان تألیف» گروه کودک و نوجوان چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزد شده است. در این مطلب با محتوای آن بیشتر آشنا می‌شوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توک‌توکی تنبل است؟ نه. توک‌توکی خسته است؟ نه. پس چرا از جایش تکان نمی‌خورد؟ پس چرا پرواز نمی‌کند؟ این حرف‌ها را مامان‌توکی و باباتوکی می‌گفتند. آن‌ها هر روز می‌گفتند: «توک‌توکی، توک‌توکی جان، فقط بال‌هایت را باز کن و ببند. پرواز کن و پرواز کن…».

کتاب تصویری «توک‌توکی» از مجموعه «کتاب‌های مرغک» منتشرشده در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این کتاب ماجرای پرنده‌ای است که برای پرواز کردن اعتمادبه‌نفس ندارد و از این کار می‌ترسد و حرف بزرگ‌ترها را هم گوش نمی‌دهد!

بچه حرف‌گوش‌نکن بسیار است؛ نه اینکه همه‌شان سرِ لجبازی با والدین و بقیه بزرگ‌ترها حرف گوش ندهند، نه؛ بلکه دلایل متنوعی وجود دارد که بچه‌ها دوست ندارند کاری را انجام دهند. یکی از آن‌ها می‌تواند «هیچ» باشد؛ یعنی بدون هیچ دلیلی کودک نخواهد کاری را انجام دهد و صرفاً بگوید: «نمی‌خواهم این کار را انجام دهم». «توک‌توکی» یکی از آن‌هاست. مامان‌توکی و باباتوکی بارها از او می‌خواهند که پرواز کند و پرواز کردن را یاد بگیرد؛ چون پرنده بدون پرواز نمی‌تواند زنده بماند و زندگی خوبی داشته باشد؛ اما توک‌توکی حرف‌گوش‌نکن است و اصرار دارد که از جایش جُم نخورد. بالاخره پدر و مادرش تصمیم می‌گیرند او را به دست دنیای تجربه‌های شخصی بسپارند و این بستر را مهیا کنند که ماهیت زندگی و بقیه افراد به او کمک کنند، نه صرفاً پدر و مادرش. این امری مهم در تربیت کودکان است و زندگی این پرنده، محتوای خوبی برای پدر و مادرها و خودِ کودکان است که با این شیوه آشنا شوند.

این اثر در بخش «داستان تألیف» گروه کودک و نوجوان چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزد شده است. در زمان انتشار کتاب «توک‌توکی» با محبوبه یزدانی، نویسنده و تصویرگر آن گفت‌وگویی داشته‌ایم که در لینک زیر می‌توانید آن را بخوانید.

کودک در کنار کودکان دیگر یاد می‌گیرد که چطور مهارت‌هایش را پرورش دهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط