یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
شعر انقلاب دایره‌ای به وسعت گفتمان انقلاب اسلامی دارد

دبیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری عنوان کرد: شعر انقلاب دایره ای به وسعت گفتمان انقلاب اسلامی است که محدود به شعرهای سیاسی یا اتفاق تاریخی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میلاد عرفان‌پور، دبیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب اسلامی عنوان کرد: شب‌های شعر انقلاب برنامه‌ای است که با همراهی حوزه هنری و مجمع شاعران اهل بیت، برای ادبیات و شعر انقلاب اسلامی زمینه ساز یک اتفاق بزرگ شدند. این رویداد در استان‌های مختلف کشور به نوعی اتفاق ملی و فراتر از سطح شهرستان ها بوده است، البته که هریک از استان‌ها شاعران تراز اولی دارند.

عرفان‌پور تصریح کرد: وقتی از شعر انقلاب صحبت می‌شود منظور شعری است که دایره وسیعی دارد، دایره‌ای به وسعت گفتمان انقلاب اسلامی که محدود به شعرهای سیاسی یا اشعاری درباره یک اتفاق تاریخی نیست و موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد. مهم این است که شعر انقلاب موضع انقلاب اسلامی را چه در عشق، چه در اخلاق و چه در اجتماعیات و امور سیاسی داشته باشد. شعر انقلاب موضوع نیست بلکه موضع است، به همین جهت جرقه چنین نشست‌هایی را شاعران اهل بیت رقم می‌زنند. شعر اهل بیت (ع) در دید ما همان شعر انقلاب اسلامی است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: ما در حوزه هنری در تلاشیم اتفاق‌های تازه‌ای را در حوزه‌های مختلف رقم بزنیم و تلاش کرده‌ایم بیشتر به بعد آفرینش بپردازیم. شب‌های شعر انقلاب به نوعی برای انقلاب اسلامی یک هویت شده است، در عرصه متفاوتی ورود کرده و تلاش همدلانه چند نهاد بوده است. در حوزه آموزش هم برنامه‌های دیگری از جمله دوره آفرینش ادبی «مطلع» که مختص به شاعران جوانی است که اولین مجموعه شعر خود را آماده چاپ می‌کنند یا دوره آموزش تکمیلی «تماشا» که دوره‌ای ویژه بانوان شاعر است را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این رویداد در در پنج استان رقم خواهد خورد و شاعران شهرستانی به‌خصوص شاعران جوان در این محافل شعر می‌خوانند و شاعران ملی با این جوانان آشنا می‌شوند و به برکت چنین اتفاقاتی نسبت به ظرفیت شهرستان‌ها شناخت پیدا می‌کنیم و در موارد بسیاری می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

هادی جان‌فدا، دبیر مجمع شاعران اهل بیت نیز عنوان کرد: محفل شب‌های شعر انقلاب به ابتکار مجمع شاعران اهل بیت و حوزه هنری برگزار می‌شود. روال کار به این صورت است که هر ساله چند شهر انتخاب می‌شوند. از سال ۹۳ این محفل شروع شد و چندسالی فاصله افتاد و به جهت کرونا هم شرایط برگزاری نداشتیم و به طور کل در این حدود ۱۰ سال چهار دوره برگزار شده است. سال گذشته چهارمین دوره شب‌های شعر انقلاب در شهرهای مختلف برگزار شد و مردم استقبال خوبی هم داشتند. شب‌های شعر انقلاب یک گردهمایی شاعران به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف کشور است.

وی ادامه داد: در عین حال که اسم این رویداد شب‌های شعر انقلاب است اما فقط شعرهای انقلابی در این محافل خوانده نمی‌شود. سال گذشته در محافلی که برگزار شد شعر عاشقانه، اجتماعی، طنز و شعر کودک هم داشتیم. برای گردهم آمدن شاعران برای پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق خوبی است و امیدوارم پنجمین دوره هم پرثمر باشد.

محمود حبیبی‌کسبی، مدیر گروه ادبیات عاشورایی عنوان کرد: شب‌های شعر انقلاب به‌نوعی ویترین و نمایشگاهی برای نشان دادن بالندگی و پایندگی و زنده بودن شعر انقلاب و اینکه نشان دهد همچنان در شهرهای مختلف زنده هستند و به تولید آثار جدید مشغول هستند. سعی کردیم کمترین تکرار را در انتخاب شهرها داشته باشیم.

وی بیان کرد: پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب اسلامی با همکاری مجمع شاعران اهل بیت و حوزه هنری در پنج استان برگزار خواهد شد. افتتاحیه این رویداد ۱۱ بهمن در تبریز خواهد بود و تلاش ما این است از شاعران استان‌های همجوار استفاده کنیم. برنامه دوم ما ۱۴ بهمن ما در خرم آباد برگزار می‌شود. در برنامه سوم ۱۶ بهمن مهمان قم خواهیم بود. ۱۸ بهمن چهارمین محفل ما در البرز خواهد بود. اختتامیه شب‌های شعر انقلاب در کرمان و مصادف با چهلمین روز حادثه تروریستی کرمان و یادبود شهدای این حادثه برگزار می‌شود. ناصر فیض، سعید بیابانکی، سید جواد شرافت، نغمه مستشار نیا، علی محمد مودب، جواد حیدری، حسنا محمدزاده، هادی جان فدا، نفیسه سادات موسوی و دیگر شاعران ملی در این آیین مارا همراهی خواهند کرد. همچنین شاعران شهرستان‌های محل برگزاری هم در مراسم حضور خواهند داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها