یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
پرونده‌ای برای «پرچم‌داران شعر حجم در شمال ایران» خواندنی شد

گلستان- مدیرمسئول فصلنامه فرهنگی و هنری استارباد، از انتشار پرونده‌ای برای برادران مؤمنی به‌عنوان «پرچم‌داران شعر حجم در شمال ایران» در شماره جدید این نشریه خبر داد و گفت: شماره جدید فصلنامه استارباد در هفته جاری هم‌زمان با به پایان رسیدن نهمین سال انتشار و ورود به دهمین سال بر روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های مطبوعاتی قرار گرفت.

علی بایزیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: سی و دومین شماره فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی استارباد ویژه فصل زمستان در هفته‌ای که گذشت منتشر شد.

وی افزود: در شماره جدید مطلبی با محوریت مروری بر زندگی‌نامه، آثار و کارنامه شعر برادران دامغانی «مؤمنی» در گرگان به‌عنوان تنها چهار برادر شاعر در تاریخ ۱۲۰۰ ساله شعر فارسی و پرچم‌داران شعر حجم در شمال ایران قلمی شده که خواندنی است.

بایزیدی ادامه داد: در طول تاریخ ۱۲۰۰ ساله شعر فارسی که از اواسط سده سوم هجری آغاز شد و اتفاقاً شاعری هم از سرزمین گرگان، ابوسلیک گرگانی در زمره شاعران نخستین و آغازکننده شعر جاودانه پارسی به‌حساب می‌آید؛ بیشترین تعداد شاعرانی که باهم نسبت برادری داشته‌اند، سه نفر بوده‌اند (نظام‌الدین معمایی استرآبادی، مهدی استرآبادی، طائری استرآبادی) که باز آن‌هم برحسب اتفاق متعلق به شهر استرآباد و سرزمین گرگان (اواخر سده نهم و اوایل قرن دهم و از شاعران مشهور دوره ایلخانی و صفوی) هستند.

وی افزود: احمد (۱۳۲۹)، محمود (۱۳۳۲)، ابوالقاسم (۱۳۳۶) متولدین دامغان و علی (۱۳۴۵) متولد گرگان؛ چهار برادر شاعر مسلک مؤمنی، هر یک تأثیر بسزایی در شعر معاصر گرگان و حتی ایران داشته‌اند.

بایزیدی ادامه داد: این خانواده از ابتدای دهه ۱۳۴۰ به گرگان کوچ کردند و پس از رسیدن به سنین جوانی، پیروان سبک شعری شدند (شعر حجم) که باز برحسب اتفاق، یک دامغانی دیگر (یدالله رؤیایی) آن را پایه‌گذاری کرده بود.

پرونده‌ای برای «پرچم‌داران شعر حجم در شمال ایران» خواندنی شد

وی با اشاره به اینکه پس از گذشت نیم‌قرن همچنان شعر حجم دنبال کنندگان خاص خود را دارد، گفت: به جرات می‌توان گفت که بانی فقید شعر حجم، در رؤیاهایش هم نمی‌توانست تالیانی بهتر از این چهار برادر برای حجم شاعرانه‌اش بیابد.

علی بایزیدی ضمن دعوت عموم مردم به خواندن گزارش فصلی از این ۴ برادر به‌عنوان پرچم‌داران شعر حجم در شمال ایران در بیش از ۵۰ صفحه همراه با بیوگرافی کامل، نمونه آثار، یادداشت‌ها و تصاویر، افزود: در شماره جدید مطالبی نیز با محوریت یادمان رضا معینی، پیشکسوت رادیو سراسری و تلویزیون ملی، پهلوان محمد حضوری و سید صادق میرحیدری از پیشکسوتان مداحی و بانی مکتب حسین (ع) گرگان به چشم می‌خورد.

مدیرمسئول فصلنامه ادامه داد: همچنین در این شماره در کنار انتشار اشعار و داستان‌هایی کوتاه از نویسندگان بومی استان، تفسیر غزل‌های خواجه حافظ شیرازی و نقد کتاب و گزارش چند برنامه، مطالبی نیز درباره ماجرای زندگی روزبه پارسی مشهور به ابن مقفع، چرایی گزینش نام خانوادگی پهلوی و تغییر نام استرآباد به گرگان و گذرهای محله سبزه مشهد گرگان خواندنی است.

وی در پایان ضمن اشاره به انتشار گفت‌وگویی خواندنی با محدثه سادات میرحسینی، طراح دلسوز معماری و مرمت ابنیه تاریخی گرگان و سید حسن دانشور (بزازیان) از پیشکسوتان نسل اول تئاتر گرگان، گفت: سی و دومین شماره فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی استارباد در ۱۴۰ صفحه و به قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها