پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
عصر طلایی ادبیات کودک آغاز می‌شود

قم - داور جشنواره بین‌المللی کتابِ «سلام» با اشاره به اینکه آینده ادبیات کودک کمی مبهم است و در یک دوره رکود به سر می‌بریم، گفت: احتمالاً دوباره عصر طلایی ادبیات کودک آغاز شود.

سعید هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره آثار ارسالی به جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» گفت: آثار به صورت کلی متوسط بودند. نه مثل آثار دهه ۸۰ قوی بودند و آثار شاخص در میان آن‌ها به صورت فراوان دیده می‌شد و نه مثل دهه ۵۰، ناامیدکننده بود. به صورت بینابینی بود. یعنی درست است که آثار شاخص فراوانی در میان آن‌ها دیده نمی‌شد اما هفت هشت کتاب عالی در میان کتاب‌ها بود که می‌توانست امیدبخش باشد.

داور جشنواره بین‌المللی کتابِ «سلام» افزود: آینده ادبیات کودک کمی مبهم است. به چند دلیل، یکی اینکه فضای مجازی به شدت بر افکار بچه‌ها سیطره پیدا کرده و کتاب کم‌رنگ شده است. شما به رمان نگاه نکنید که هنوز خواننده دارد. متأسفانه کتاب‌های شعر و داستان کوتاه به شدت کم‌رنگ شده‌اند. دلیل دوم این است که کتاب‌های ترجمه بازاری به شدت روی ادبیات کودک تأثیر گذاشته‌اند. حالا نباید خیلی هم ناامید باشیم. شاید یک دوره رکود باعث شود که از این دوران گذر کنیم. یعنی از دوران رکود به عنوان دوران گذار یاد می‌کنم. بعد از این دوره چند ساله رکود احتمالاً دوباره عصر طلایی ادبیات کودک آغاز شود.

وی ارزیابی‌اش را از برگزاری جشنواره، عالی توصیف کرد و یادآور شد: همین که بعد از ۱۳ سال توانستیم آن را احیا کنیم، خودش یک خبر خوب است. با تمام کمبودها و محدود بودن زمان، باید خوش‌بین باشیم که این جشنواره کم‌کم راه کمال را طی خواهد کرد.

هاشمی به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این جشنواره پرداخت و بیان کرد: بیشتر نظرمان این است که دبیرخانه محل رفت‌وآمد نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان شود. هرچه این رفت‌وآمدها زیاد شود و ارتباط اهل قلم با یکدیگر بیشتر شود، می‌توانیم به جشنواره کامل‌تری فکر کنیم. چاپ خبرنامه، تربیت داوران، ارتباط با ناشران و ارتباط با مراکز پخش کتاب، از دیگر برنامه‌های دبیرخانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط