جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
جای خالی اتحادیه شرکت تعاونی ناشران در استان سمنان احساس می شود

سمنان- «جای خالی اتحادیه شرکت تعاونی ناشران در استان سمنان احساس می شود» این موضوعی است که مدیر مسئول انتشارات حبله‌رود مطرح کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب و کتابخوانی یکی از ضرورت‌های فرهنگی جوامع به شمار می‌رود. کتابخوانی و میزان مطالعه مردم نقش مهمی در پرورش اندیشه و نگرش‌های مخاطب برجا می‌گذارد. انتشار کتاب و زیرساخت‌های آن مهمترین مولفه سخت‌افزاری کتابخوانی مردم به شمار می‌رود. در این خصوص مشکلات انتشارات استان سمنان با علیرضا شاه حسینی، مدیر مسئول حبله رود به گفتگو نشستیم.

مدیر مسئول انتشارات حبله رود نامی بومی برای انتشارات خود برگزیده است. حبله رود، رودخانه دائمی است که از ارتفاعات البرز مرکزی در استان تهران سرچشمه می گیرد و پس از سیراب کردن صدها روستا در دره های حبله رود، دلیچای و گورسفید وارد دشت گرمسار می شود. بنابر این حاصلخیزی دشت گرمسار مدیون حبله رود است. حبله رود مهمترین رودخانه دامنه های جنوبی البرز است.

-انتشارات حبله رود که فعالیت خود را بهمن ماه سال ۸۷ آغاز کرده است، در چه حوزه هایی کتاب منتشر می کند؟

انتشارات حبله رود کار خود را با انتشار کتاب‌های استان شناسی و معرفی استان سمنان آغار کرد و در حال حاضر ۶۰ درصد از ۵۶۸ عنوان چاپ شده از انتشارات حبله رود به تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، شعر، مفاخر، مشاهیر، استان شناسی، ایلات و عشایر، ادبیات و فرهنگ عامیانه اختصاص یافته است.

-یکی از دغدغه های ناشران، تامین کاغذ به شمار می‌رود، شما در خصوص تامین کاغذ با چه چالش هایی مواجه هستید؟

قیمت کاغذ همواره در حال نوسان بوده است. علاوه بر آن، استان سمنان از اتحادیه شرکت تعاونی ناشران بی بهره است و میزان تولیدکاغذی به ناشران اختصاص می یابد اندک است. برای همین علت‌هایی که بیان شد ناشران استان سمنان از کاغذ یارانه‌ای زیاد بهره‌ای نمی‌برند.

در عین حال چاپخانه‌ها به علت اینکه کیفیت پایین کاغذ دولتی سبب می‌شود تا کیفیت چاپ کاهش یابد و دستگاه را خراب می‌کند از پذیرش کاغذ خودداری می کنند.

-علت اینکه دیگر کتاب های با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه مشاهده نمی کنیم، چیست؟

قیمت کاغذ در بازار آزاد بسیار بالاست. در نتیجه باید تیراژ کتاب را باید به حداقل برسانیم و کتاب‌ها را به تیراژ های ۵۰،۳۰، ۴۰ و ۱۰۰ نسخه محدود کردیم. برای نمونه، سال گذشته از ۵۰ عنوان کتاب ما چهار الی پنج عنوان کتاب را با تیراژ ۵۰۰ نسخه منتشر کردیم. بر این اساس، کتاب هایی با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه خداحافظی کردند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها مهم‌ترین حامی تمام ناشرها و تالیف کنندگان به شمار می رفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو سالی می شود که این حمایت را قطع کرده است. برای همین ناشر و مولف با سرمایه شخصی خود کتاب‌ها را چاپ می کند و در نتیجه عدم حمایت سبب شد تا تیراژ ۹۵ درصد از کتاب به کم تر از ۱۰۰ نسخه برسد.

-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این حمایت‌ها را در چه قالبی به ناشرها و تالیف کنندگان ارائه می‌داد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از طرح کمیته خرید کتاب از ناشران برای کتابخانه‌ها به خصوص کتابخانه‌های عمومی، کتاب می خریدند.اما در دو سال گذشته، این حمایت دیگر به علت مشکل‌های مالی از استان انجام نمی شود.

-به جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کدام سازمان ها ونهاد ها به یاری انتشارات حبله رود آمدند؟

شورای اسلامی شهر، شهرداری ها، دهیاری ها و برخی از افراد نیکوکار و سازمان به طور مقطعی از انتشار کتاب حمایت کردند اما تعداد آنها خیلی کم است و پنج درصد از کتاب ها از حامی برخودار بودند.

-کتاب‌های انتشارات شما نقش مهمی در شناخت استان سمنان ایفا می کنند، برای آشنایی مخاطب‌ها با این کتاب‌ها چه اقداماتی را می توان انجام داد؟

اگر کتابخانه‌های سطح استان حداقل یک نسخه از کتاب‌هایی را که در حوزه استان منتشر می‌شود یا تالیف کنندگان استان سمنان آن را تالیف می کنند خریداری کنند مشکل حل می‌شود.

کتابخانه‌های دانشگاهی نیز می‌تواند از انتشارات ما کتاب خریداری کنند چرا که ما از حدود ۶۰ الی ۷۰ مرکز دانشگاه برخودار هستیم که کتابخانه دارند. دستگاه‌های اجرایی مانند صداوسیما، میراث فرهنگی و مکان‌های دیگری که از کتابخانه تخصصی برخوردار می‌توانند کتاب‌ها را خریداری کنند که با کار کل مشکل نشر استان شناسی حل می‌شود.

-چالش‌های تامین سرمایه برای صنعت چاپ چه تاثیری بر نشر کتاب می‌گذارد؟

ناشران شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند و در این زمنیه هیچ مشکلی وجود ندارد اما ناشران با سرمایه خود کتاب را چاپ می کنند و سرمایه گذاری می کنند. تعدادی کتاب شاخص وجود دارند که خود ناشر سرمایه گذاری برای کتاب را برعهده می گیرد. در حال حاضر کتابی با ۶۰۰ الی ۷۰۰ صفحه با تیراژ ۵۰۰ نسخه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر این هزینه را فراهم کنید تعداد مخاطب آن کم شده است.

-حمایت مسئولین را در خصوص استان شناسی سمنان چگونه ارزیابی می کنید؟

با پیگیری خیلی زیاد من حمایت کمی می‌کنند چرا که من در سه الی چهار سال با مراجعه به شورای شهر و شهرستان می‌توانم کتابی با تیراژ ۵۰۰ نسخه چاپ شده را ۵۰ الی ۱۰۰ نسخه بفروشم.

-به سئوال آخر رسیدیم، چه کتابی در دست چاپ دارید؟

در حال حاضر نیز دایره المعارف لاسجرد لاژوردین وطن جلد دوم جغرافیای مطبوعات و سفرنامه های جهان در دست چاپ است که نویسنده آن رمضان علی قربانیان تمام اطلاعات سرخه و تمام سفرنامه های دنیا را از مکان های مختلف دنیا جمع آوری کرده است.

این کتاب چون مخاطب زیادی ندارد، دستگاه های مرتبط مانند دهیاری می تواند ۱۰۰ نسخه از آن را تهیه، رونمایی و تشویق کندتا نویسنده کار بعدی خود را دنبال کند. اکنون وی با تلاش هایی که انجام داده وهزینه هایی که پرداخته است می خواهد تیراژ آن را به ۱۰۰ نسخه برساند.

سرخه در گذرگاه تاریخ نیز آماده چاپ است و تا یک ماه دیگر منتشر خواهد شد از شهرداری و شورای شهر سرخه انتظار داریم از این کتاب حمایت کنند چرا که این کتاب در خصوص تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، مفاخر سرخه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها