سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
برنامه «دو پنجره» جهان مخاطب را گسترش می‌دهد

کتاب «مادرم زاغچه» به نویسندگی فرزانه رحمانی در برنامه «دو پنجره» کانون قزوین نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرزانه رحمانی، نویسنده کودک و نوجوان در برنامه «دو پنجره» کانون قزوین بیان کرد: برای نویسنده چیزی باارزش‌تر از ارتباط نفس به نفس با مخاطب اثر نیست. وقتی که نوجوانان، اثر مخاطب را از دید خود تحلیل و بررسی می‌کنند، نویسنده را به نقاط روشنی می‌رسانند که پیش‌تر به آن توجه نکرده است.

وی افزود: اعضای نوجوان استان قزوین بسیار خوب در مورد کتابم صحبت کردند، با اعتمادبه‌نفس و بی‌رودربایستی حرف می‌زدند، نقد خود را مکتوب کرده بودند و مواردی به من نویسنده گوشزد کردند تا اثرم را بهتر کنم. با خودم فکر می‌کردم حواسم باشد تا اثر جدیدم را اول بدهم چند نوجوان بخوانند.

برنامه «دو پنجره» جهان مخاطب را گسترش می‌دهد

رحمانی عنوان کرد: پدیدآورنده یک کتاب تنها یک اسم روی جلد کتاب نیست، یک آدم است که حرفی برای گفتن دارد؛ حرفی که فکر می‌کند می‌تواند به جهان و دیگر آدم‌هایش کمک کند و تغییر ایجاد کند. این حرف ممکن است از تجربه زیسته نویسنده برآمده یا از دیده‌ها و شنیده‌ها و خیالش جوشیده باشد. همیشه شناخت باعث تعلق یا عدم‌تعلق می‌شود. برای همین وقتی با اثری هنری مواجه می‌شویم که ما را به وجد می‌آورد دل‌مان می‌خواهد خالقش را ببینیم.

نویسنده کتاب «مادرم زاغچه» درباره اهمیت برنامه «دو پنجره» در جهت جریان‌سازی ادبی میان نوجوانان گفت: وقتی کتابی می‌خوانیم که خیلی به ما می‌چسبد دل‌مان می‌خواهد راجع‌به آن با کسی حرف بزنیم، اگر شانس داشته باشیم و کسی را پیدا کنیم که آن کتاب را خوانده باشد می‌توانیم نظرگاه‌مان را با او به اشتراک بگذاریم تا به خوانش متفاوت‌تری از اثر برسیم. برنامه «دو پنجره» جدای از تجربه خوانش گروهی که در مراکز و بین اعضای کتابخوان ایجاد می‌کند، نویسنده را هم به مشارکت می‌گیرد تا مخاطب به درک جهان‌بینی نویسنده برسد و هم به او بگوید که جهانش چگونه است و چطور به هستی نگاه می‌کند. برنامه «دو پنجره» همان‌طور که از نامش پیداست، جهان مخاطب را گسترش و اجازه می‌دهد نویسنده شانه به شانه مخاطب به تماشای جهان بنشیند.

برنامه «دو پنجره» جهان مخاطب را گسترش می‌دهد

وی افزود: نوجوان‌ها بهترین منتقدان من هستند. خوبی نشست‌های این‌چنینی این است که به نویسندگان کمک می‌کند تا فاصله خود را با مخاطب کم کنند. من برای کم‌کردن این فاصله کارگاه‌های نوشتن با مخاطبان خود در دو گروه سنی کودک و نوجوان دارم؛ اما برنامه «دو پنجره» گستره بیشتری از مخاطب را در اختیارم می‌گذارد و می‌توانم جامعه بزرگ‌تری را ببینم و بشنوم.

این نویسنده با اشاره به برگزاری کارگاه «روایت در داستان» برای مربیان گفت: این کارگاه در اهمیت روایت و اینکه ابزارهای روایت، نحوه داستان‌گویی ما را مشخص می‌کند، برگزار شد. با نو به نو شدن کودکان و نوجوانانی که به مراکز کانون مراجعه می‌کنند، مربیان نیاز به آموزش و به‌روزرسانی دانش خود دارند. در نتیجه هر آموزشی به‌ویژه تازه‌های ادبیات برای مربیان همواره لازم است.

فرزانه رحمانی در پایان گفت: یکی از آرزوهای من به عنوان نویسنده تدارک یک تور چندروزه با مخاطب است: همسفر شدن با آن‌ها و گفت‌وگو و زیستن در کنار هم. برای همین پیشنهاد می‌کنم در پایان هر سال نویسندگانی که در «دو پنجره» شرکت داشتند در یک اردوی پایانی کنار بچه‌ها باشند و این زیست ادبی را کنار هم تجربه کنند، داستان بخوانند، نقد کنند، کتاب‌های خوب را به هم معرفی کنند، تمرین نوشتن کنند و نویسنده از کارهای چاپ‌نشده برای مخاطب بخواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط