یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
لزوم طرح دغدغه‌های شهید سلیمانی به نسل‌های بعدی/ همه بخش‌ها برای تبیین مکتب حاج قاسم کار کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تک‌تک لحظات زندگی شهید سلیمانی حامل پیام‌های اخلاقی و معنوی بوده و برای ما مهم است که دغدغه‌های ایشان مطرح شده و به نسل‌های بعدی شناسانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی عصر یکشنبه در آیین رونمایی از آثار منتشره مکتب حاج قاسم در تالار رودکی که با فرزندان شهید سلیمانی، یاسر احمدوند؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد قمی؛ رییس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که در آستانه چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی این مراسم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی به‌عنوان یکی از اسطوره‌های تاریخ ایران شناخته می‌شود، همانطور که رهبر تاکید کردند واجب است که سیره او، مکتب نامیده شود. طبیعتاً همه بخش‌ها باید برای این عنوان بزرگ، کار کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: واقعه شهادت سردار سلیمانی چنان بزرگ و غم‌انگیز بود که همه آزادی‌خواهان دنیا درصدد تولید اثر برای این شهید بزرگوار برآمدند.

لزوم طرح دغدغه‌های شهید سلیمانی به نسل‌های بعدی/ همه بخش‌ها برای تبیین مکتب حاج قاسم کار کنند

اسماعیلی بیان کرد: تک‌تک لحظات زندگی شهید سلیمانی حامل پیام‌های اخلاقی و معنوی است که ما به آنها نیاز داریم. برای ما مهم است که دغدغه‌های ایشان مطرح شده و به نسل‌های بعدی شناسانده شود.

در ادامه مراسم فرزند شهید سلیمانی گفت: همه ساله سالگرد شهید سلیمانی پرشورتر از قبل برگزار می‌شود و امسال تلاش شد در حوزه‌های مختلفی تئاتر، سرود، کلیپ و کتاب به صورت ویژه پرداخته شود.

زینب سلیمانی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فلسطین رخ داده بنا داشتیم که به این مسئله مهم بپردازیم، افزود: به همین خاطر شعار چهارمین سالگرد شهید سلیمانی «شهید القدس» انتخاب شد.

لزوم طرح دغدغه‌های شهید سلیمانی به نسل‌های بعدی/ همه بخش‌ها برای تبیین مکتب حاج قاسم کار کنند

وی افزود: تلاش ما در انتشارات این است که روایات مستند و محتواهای تایید شده منتشر شود تا مخاطبان در سنین مختلف بتوانند از آنها استفاده کنند. در سال‌های گذشته حدود ۸۰۰ اثر توسط ناشران روانه بازار نشر شده است و کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند به جزییات کامل‌تری از زندگی شهید سلیمانی پرداخته است.

همچنین در ادامه مراسم احمد یوسف‌زاده، نویسنده کتاب «باران گرفته» پس از خواندن دلنوشته خود برای شهید سلیمانی گفت: قصه من و حاج قاسم از آنجا شروع شد که او پس از خواندن کتاب «آن بیست و سه نفر» نامه‌ای برای من نوشت. من هم در جواب نامه‌اش ادای دین کردم و کتاب زندگی‌نامه‌اش را نوشتم که جلد اول آن امروز رونمایی می‌شود. البته پیش‌تر از این کتاب «شاید پیش از اذان صبح» را هم نوشتم که دلنوشته‌هایی برای او بود.

رییس فرهنگستان ادب و شعر فارسی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی پس از گرامیداشت یاد شهدا بیان کرد: شهید سلیمانی برای انقلاب اسلامی یک سرمایه بود و با شهادتش این سرمایه افزون‌تر شد. رهبر معظم انقلاب بیان کردند: کهنگران ریزش‌ها نباشید. انقلاب در کنار ریزش‌ها رویش‌هایی دارد. شهید سلیمانی در کنار این ریزش‌های، رویش بزرگی است. بی‌گمان شهید سلیمانی یکی از مردان بزرگ تاریخ است و راز ماندگاری ایران وجود مردانی همچون سلیمانی است.

حداد عادل افزود: مردان بزرگ هم در حیات خودشان تاثیرگذار هستند و هم در میانشان. واقعاً شهید سلیمانی هم در زندگی بزرگ بود و هم در شهادت بزرگ‌تر شد.

لزوم طرح دغدغه‌های شهید سلیمانی به نسل‌های بعدی/ همه بخش‌ها برای تبیین مکتب حاج قاسم کار کنند

وی با طرح این پرسش که سر این همه اثرگذاری به‌خصوص پس از شهادت در شهید سلیمانی چیست؟، گفت: من فکر می‌کنم علت اصلی، اخلاص او بود. سلیمانی بازیگر نبود. او به کمال اخلاص رسیده بود. خدا این تاثیر را ضمانت کرده است. دلیل دوم ثبات در عقیده است. دلیل دیگر که در شخصیت شهید سلیمانی مهم است، این است که او در نظر و عمل توازن داشت.

رییس فرهنگستان ادب با اشاره به اینکه شهید سلیمانی در میدان‌ها دقیق و منطقی بود، افزود: سلیمانی یک مکتب است و مخصوصاً مکتب تربیتی است. هیچ چیزی به اندازه الگو، قدرت تربیت ندارد. شهید سلیمانی تجسم عینی و عملی آرمان‌هایی است که سال‌هاست بر آن پافشاری کردیم. او یک متفکر کامل از مبانی انقلاب است. او قبل از اینکه حرف بزند، عمل کرده و به اثبات رسانده است.

وی اظهار کرد: شهید سلیمانی مصداق همان شیشه عطر است. صهیونیست‌ها فکر می‌کنند که با کشتار همه چیز حل می‌شود. آنها ۷۵ سال است که کشتار را ادامه می‌دهند اما آینده برای آنها سخت‌تر از گذشته است. این درسی است که آموزگارانی همچون شهید سلیمانی داد.

لزوم طرح دغدغه‌های شهید سلیمانی به نسل‌های بعدی/ همه بخش‌ها برای تبیین مکتب حاج قاسم کار کنند

همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه مراسم بیان کرد: احوال ما بعد از این چند سال به سامان نرسید. شهید سلیمانی حق بر گردن همه ما دارد و حالا حالا ها دین ما به او ادا نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محمد قمی ادامه داد: ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی باید توسط متخصصان واکاوی شود. از روح بلند و بزرگ او مدد می‌گیریم تا بتوانیم چند قدمی در این مسیر برداریم. مکتب حاج قاسم باید تبیین شود و ما این تبیین را بر گردن خودمان می‌بینیم و انتشار کتاب عمل بسیار پسندیده‌ای است.

لزوم طرح دغدغه‌های شهید سلیمانی به نسل‌های بعدی/ همه بخش‌ها برای تبیین مکتب حاج قاسم کار کنند

در پایان این مراسم از کتاب‌های «این خانه فروشی نیست»، «باران گرفته است»، «همراه ما بود»، «بچه‌های حبیب»، «جهت ۱ و۲» و «طبقه‌بندی موضوعی (مجموعه سخنرانی‌های حاج قاسم)» توسط نشر مکتب حاج قاسم رونمایی شد. همچنین از قطعه موسیقی «بوسه تو» با شعری از محمدمهدی سیار و با صدای محمد معتمدی با الهام نامه شهید به فاطمه سلیمانی دختر شهید سلیمانی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها