چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
نگین فرهنگی گیلان با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در ایستگاه آخر/ بزرگترین کتابخانه شمال نیازمند ۵۰ میلیارد است

گیلان- قطار کتابخانه مرکزی رشت که از آن به عنوان نگین فرهنگی این استان یاد می‌شود با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی به ایستگاه آخر رسیده اما برای رسیدن به مقصد نیازمند اعتبارات است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتابخانه مرکزی بیش از ۲ دهه قبل با هدف احداث بزرگترین کتابخانه در شمال کشور در رشت کلید خورد ولی هم اینک بعد از گذشت مدت یاد شده همچنان به طور کامل تکمیل نشده است.

عملیات احداث کتابخانه مرکزی شهر رشت با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع در سال ۱۳۸۳ آغاز و از سال ۹۸ به صورت جدی وارد فاز عملیاتی شد به طوری که در مرداد ۱۴۰۰ توسط معاون رئیس جمهوری وقت افتتاح شد اما هرگز به بهره‌برداری نرسید.

کتابخانه مرکزی رشت دارای بخش‌های مختلفی چون سالن آمفی تاتر، سالن های جلسات، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم‌ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، کتب مرجع، امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک و دیگر بخش‌های استاندارد کتابخانه‌ای است.

با استقرار دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی احداث این کتابخانه چشمگیر شد اما کمبود اعتبارات لازم برای بهره‌برداری از این پروژه، راه‌اندازی آن را با دشواری مواجه کرد.

نگین فرهنگی گیلان با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در ایستگاه آخر/ بزرگترین کتابخانه شمال نیازمند ۵۰ میلیارد است


در همین ارتباط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به افتتاح ساختمان نیمه کاره کتابخانه مرکزی رشت در اواخر کار دولت گذشته اظهار داشت: افتتاح ساختمان نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی رشت ادامه روند اجرای این پروژه را با چالش جدی مواجه کرد.

با بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به فضای مطالعه کتابخانه ای استان افزوده می شود

یاسر تقوی فضای مطالعه استان را حدود ۲۷ هزار متر مربع عنوان و تصریح کرد: فضای استاندارد مطالعه برای هر ۱۰۰ نفر، هشت متر مربع است حال آنکه این شاخص در گیلان به ازای هر ۱۰۰ نفر یک متر مربع و در رشت کمتر از نیم متر مربع است که با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت با هشت هزار متر مربع ۲۵ تا ۳۰ درصد به ظرفیت فضای مطالعه و کتابخانه ای استان افزوده می شود.

وی تامین اعتبارات لازم، همکاری دستگاه‌های مختلف همچون آب، برق منطقه ای، مخابرات، شهرداری و راه و شهرسازی با هدایت استاندار را در تکمیل این مرکز موثر دانست.

تقوی اضافه کرد: ساختمانی که در اوایل دهه ۹۰ با ۱۰ میلیارد تومان به طور کامل احداث می‌شد، حالا با گذشت زمان، درگیر مسائل اعتباری شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه تا کنون برای احداث کتابخانه مرکزی رشت ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر، برای تکمیل و راه‌اندازی کامل کتابخانه مرکزی رشت بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

کتابخانه مرکزی رشت، پروژه‌ای که بدون تکمیل شدن به طور کامل در دولت قبل افتتاح شد امروز برای بهره برداری کامل در بن بست اعتبارات قرار گرفته و چشم امید به مصوبات و اعتبارات سفر هیات دولت به گیلان دارد.

هم اینک که زمزمه افتتاح پروژه‌های مهمی همچون راه آهن رشت- کاسپین و باقی مانده آزادراه رشت- قزوین با حضور رئیس جمهوری به گوش می رسد مردم فرهنگ دوست گیلان و علاقمندان کتاب و کتابخوانی تزریق اعتبارات لازم به پروژه کتابخانه مرکزی رشت و همزمان تکمیل و راه‌اندازی این پروژه را در این حضور و سفر ریاست جمهوری به گیلا نبه انتظار نشستند.

در زمان حاضر در استان گیلان ۸۵ کتابخانه نهادی که دو مورد آن سیار است، وجود دارد، همچنین این استان دارای ۱۹ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط