جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

اصفهان – اختتامیه چهارمین دوره از جشنواره شعر و داستان «شهر من» در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، دبیر علمی جشنواره در این برنامه گفت: جشنواره اکنون به ایستگاه چهارم رسیده است و باید گفت یک حرکت کوچک اگر تداوم داشته باشد، اثر خودش را دارد.

سعید معتمدی بیان کرد: این جشنواره برای این طراحی شد که نوشته‌های بچه‌ها به دست مخاطبش برسد. در سه دوره پیشین جشنواره، بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب چاپ شده است که برخی از آنها تأیید آموزش و پرورش را گرفته و به مجله‌های رشد راه یافته است.

معتمدی در پایان به حاضران در مراسم مژده‌ای داد و گفت: نزد مدیران بخش مدیریت شهری اصفهان تصمیمی گرفته شد تا با تولید محصولات دیگر، حلقه ارزشی این جشنواره تکمیل شود. طبق این تصمیم، آثار بررسی و کارشناسی شده و مابازای کار تصویری و پویانمایی و آهنگ‌سازی برایشان تولید می‌شود. این اتفاق فراتر از چاپ آثار برگزیده است.

چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

طنز برای ادبیات کودک و نوجوان مثل خون در رگ است

همچنین عضو هیئت داوران جشنواره در بخش داستان در ادامه اظهار کرد: در فرایند داوری ما اسامی نویسندگان را نمی‌بینیم و در سلامت داوری نباید شک کرد. بدون اغراق در این دوره با داستان‌هایی مواجهیم که از سطح رسمی کم ندارد و عنصر طنز را به خوبی داراست. چیزی که برای ادبیات کودک و نوجوان مثل خون در رگ است، طنز است. همچین فرم‌های جدیدی وارد مطالب شده بود و در آثار بازی‌های فرمی فوق‌العاده و تصویرگری با قلم طنز دیده می‌شد.

احمد اکبرپور گفت: ذهنیت جامعه هنری باید از کارهای سفارشی تغییر کند. یک هنرمند باید ذهنیت سفارش‌دهنده را تعالی دهد. در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان جهان کارهای سفارشی زیاد دیده می‌شود؛ مانند سفرهای شگرف نیلز هولگرسون که به سفارش دولت سوئد برای معرفی کشور سوئد و استان‌هایش ساخته شده است.

چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

تقدیر از دو نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان

در ادامه برنامه از جمشید خانیان، نویسنده برجسته کودک و نوجوان، با حضور مسئولان سازمان اجتماعی فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تقدیر و با حضور کمال حیدری و بکتاشیان و فرشاد فر از جمشید خانیان تقدیر و از پوستر نمایشنامه «نهنگ»، از سری کتاب‌های پل به قلم جمشید خانیان، رونمایی شد.

چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

در ادامه مراسم عضو هیئت داوران جشنواره شعر و داستان «شهر من» در بخش داستان درباره ویژگی آثار جمشید خانیان گفت: اولین ویژگی آثار خانیان هنرمندانه بودن ساختارهای داستانی است. زمانی که شما سراغ آثار او می‌روید، با یک معماری روبه‌رو می‌شوید. آن کسی که اثری خلق می‌کند، برای تک‌تک اجزای اثرش فکر می‌کند. کار جمشید خانیان معماری دارد. در ادبیات کودک و نوجوان ما معمار خیلی کم داریم؛ ولی بنا بسیار داریم. بنا کسی است که یک الگوی ازپیش‌تعیین‌شده دارد و می‌سازد؛ اما معمار برای همه اجزای اثرش فکر می‌کند. ادبیات زمانی موفق می‌شود که معماران زیادی داشته باشد.

چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

جعفر توزنده‌جانی دومین ویژگی آثار جمشید خانیان را زبان آثارش خواند و افزود: زبان آثار او به شدت پاکیزه است. در ادبیات داستانی دو نوع نثر و زبان داریم. روان و خودانگیخته و زبان تکنیکی. در زبان روان، هدف نویسنده این است که مطلبی را به مخاطبش برساند و زبان صرفاً دلال و دلالتگر است. اما نویسنده در زبان تکنیکی برای تمام کلماتش فکر می‌کند.

توزنده‌جانی عنوان کرد: سومین ویژگی آثار خانیان دیالوگ‌هایش است. خانیان نمایشنامه نویس است و در دیالوگ‌هایش می‌کوشد ترکیبی از محاوره و نوشتار را استفاده کند. زمانی که اثر را می‌خوانید، متوجه می‌شوید هر دو حالت را دارد. نه کاملاً محاوره‌ای است، نه کاملاً نوشتاری. برای خانیان ادبیات جدی است و او صاحب فکر و اندیشه است.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه، با حضور مسئولان مدیریت شهری و پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان، از زهرا وثوقی، نویسنده و شاعر اصفهانی کودک و نوجوان، تقدیر و تجلیل شد.

چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

ناصر کشاورز، شاعر باسابقه کودک و نوجوان درباره اشعار وثوقی گفت: اشعار ایشان بوی خانواده و انسان می‌دهد، شاعرانگی قشنگی دارد و موجی از سلامت اخلاقی و ادبی و فرهنگ در آثارش دیده می‌شود. این باعث افتخار من است که یک عضو در خانواده شعر کودک اشعار سالمی دارد.

چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» به ایستگاه پایانی رسید

در این برنامه در دو بخش برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر در بخش داستان و شعر معرفی شدند و لوح تقدیر، لوح تندیس جشنواره و جایزه نقدی خود را از داوران و مسئولان مدیریت شهری شهرداری اصفهان و پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان دریافت کردند.

اخلاق شهروندی، حمل‌ونقل پاک، پسماند و بازیافت، فضای سبز و محیط‌زیست، آتش‌نشانی، حوادث و ایمنی، مصرف بهینه انرژی، تعلق به شهر و زاینده‌رود از جمله محورهای چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» بوده است. در دوره نخست این جشنواره ۴۰۹ اثر، در دومین دوره ۳۵۸ اثر و در دوره سوم نیز ۳۲۹ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود و همزمان با برپایی هر چهار دوره، کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان با حضور اساتید مطرح کشوری و استانی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها